قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / فقه و نجوم / هلال و استهلال / خسوف و کسوف / خسوف یا ماه‌گرفتگی جزئی دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ شمسی

در ایران

خسوف یا ماه‌گرفتگی جزئی دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ شمسی

اختصاصی شبکه اجتهاد: در چهارچوب سنّت‌های تکوینیِ جاری به قدرتِ الهی، دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ شمسی إن‌شاءالله، ماه‌گرفتگی(خسوف) جزئی در کشور عراق و بخشی از کشورهای ایران و عربستان، رخ می‌دهد و «نماز آیات واجب می‌شود».

با چشم‌پوشی از ثانیه‌ها و گِردکردنِ آنها به دقیقه، ماه در ساعت ۷:۰۴ بامداد دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ به وقت رسمی ایران، وارد بخش تمام‌سایهٔ زمین می‌شود و گرفتِ جزئی آغاز می‌شود. این گرفتِ جزئی در نیمۀ شرقی ایران، با چشم غیر مسلّح دیده نخواهدشد و در نیمۀ غربی ایران و سراسر عراق برای دقایقی دیده می‌شود؛ امّا پیش از رسیدن به گرفتِ کلّی، با طلوع خورشید در هر شهر، ماه غروب می‌کند و دیگر دیده نمی‌شود و فرصت رؤیت ادامۀ ماه‌گرفتگی و گرفتِ کلّی و بازشدن آن، نصیب کشورهای اروپا و غرب آفریقا و قارّۀ آمریکا خواهدشد که در شب قرار دارند.

(از بیانِ ورود ماه به بخش نیم‌سایهٔ زمین و گرفتگیِ نیم‌سایه‌ای صرف‌نظر شد.)

هم‌وطنان عزیز ایرانی به نقشۀ زیر بنگرند:

کسانی که محلّ سکونتشان در سمت راست «خطّ مورّب زردرنگ» است، در منطقۀ ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای هستند(نیازمند چشم مسلّح) و ماه‌گرفتگی جزئی را نخواهنددید؛ امّا کسانی که محلّ سکونتشان در سمت چپ «خطّ مورّب زردرنگ» است، از ساعت ۷:۰۴ تا لحظۀ «غروب ماه» می‌توانند ماه‌گرفتگی جزئی را ببینند؛ یعنی از ساعت ۷:۰۴ تا تقریباً لحظۀ «طلوع خورشید»(که نماز صبح، قضاء می‌شود) فرصت دارند نماز آیات را اداء کنند.

محاسبات علمی و زمان اعلام‌شده، با دقّتِ «دقیقه» مفیدِ اطمینان است؛ ولی بهتر است برای اداء نماز آیات نسبت به دقایقی از آغاز ماه‌گرفتگی تا طلوع آفتاب، رعایت احتیاط ترک نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics