قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / فقه و نجوم / هلال و استهلال / استهلال ماهیانه / نتیجه گزارش‌های استهلال ماه ذی‌قعده ۱۴۳۷ قمری
پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی‌قعده 1442 قمری در ایران

نتیجه گزارش‌های استهلال ماه ذی‌قعده ۱۴۳۷ قمری

چنان‌که پیش‌بینی شده‌بود، رؤیت هلال ماه ذی‌قعده ۱۴۳۷ قمری در غروب چهارشنبه ۱۳ مردادماه ۱۳۹۵ در سراسر ایران حتّی با چشم مسلّح، ناممکن بود.

به گزارش شبکه اجتهاد، پس از گذشت چهار روز، گزارشی از رؤیت هلال حتّی با چشم مسلّح به‌دست نیامده و ۲۱ گروه استهلال در استان‌های خراسان، و چند گروه دیگر در قم و اصفهان و آذربایجان غربی هم موفّق به رؤیت هلال حتّی با ابزار نشده‌اند؛ پایگاه اطّلاع‌رسانی دفتر مقام معظّم رهبری نیز مانند سال گذشته، گزارش استهلال ماه ذی‌قعده را منتشر نکرده‌است.

تنها خبر رسیده که هلال از طریق CCD به صورتِ پردازش‌شده در رصدخانهٔ امام علی(ع) واقع در بخش کهک قم(وابسته به دفتر آیت‌الله سیستانی) از ساعت ۱۷:۲۰ عصر چهارشنبه آشکار شده که چون پیش از غروب آفتاب بوده، طبق نظر برخی از مراجع عظام، کافی نیست.

همچنین این روشِ آشکارسازی از طریق CCD با پردازشِ رایانه‌ای، از سوی مراجع عظام تقلید و حتّی مقام معظّم رهبری، رؤیت شرعی شمرده نمی‌شود؛

از این‌رو، حتّی طبق مبنای فقهی مقام معظّم رهبری، جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ برابر با اوّل ذی‌قعده ۱۴۳۷ قمری بود و متأسّفانه، صدا و سیما مانند ماه ذی‌قعدهٔ سال گذشته، نسبت به اصلاح تقویم رسمی کشور، اقدامی نکرد و پنجشنبه ۱۴ مردادماه به غلط، جزء ماه حرامِ ذی‌قعده شمرده شد!

 

پس‌نوشت یکم: (افزوده‌شده در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۵)
به گزارش سایت رسمی امام‌جمعه محترم مشهد(Alamolhoda.com)، ایشان در ظهر جمعه ۵ شهریورماه ۱۳۹۵ در خطبه دوم نماز جمعه در حرم امام رضا(علیه‌السلام)، با اشاره به فرارسیدن روز زیارتی حضرت علی بن موسی‌الرضا(علیه السلام)، فرموده‌اند: «بر حسب آنچه در تقویم‌ها آمده، امروز بیست و سوم ذی‌قعده روز زیارتی مخصوص امام هشتم(علیه السلام) است؛ اما اول ماه در استهلالی که در سراسر کشور صورت گرفت، اول ماه برای مقام معظم رهبری و مراجع عالی‌قدر ثابت نشد و چون اول ماه ثابت نشده است، بنابراین روز زیارتی، فرداست و فردا به‌حساب واقعیت ماه، روز بیست و سوم ذی‌قعده است.»(لینک صفحه آرشیوی در صورت تغییر لینک یا حذف از منبع)
با اینکه امام‌جمعه محترم مشهد و نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی، صریحاً فرموده‌اند که استهلال انجام گرفت و اوّل ماه برای مقام معظّم رهبری ثابت نشد، روشن نیست که چرا گزارش استهلال ماه ذی‌قعده ۱۴۳۷ قمری، در بخش «استهلال ماهانهٔ پایگاه اطّلاع‌رسانی دفتر مقام معظّم رهبری» بارگذاری نشده و چرا دفتر معظّم‌له نسبت به اصلاح تقویم رسمی کشور از صدا و سیما، اقدامی نکرده‌است؟!

پس‌نوشت دوم: (افزوده‌شده در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۹۵)
تا این تاریخ و پس از گذشتن یک ماه، متأسّفانه گزارش استهلال ماه ذی‌قعده ۱۴۳۷ قمری، در بخش «استهلال ماهانهٔ پایگاه اطّلاع‌رسانی دفتر مقام معظّم رهبری» بارگذاری نشده و ظاهراً در آینده هم بارگذاری نخواهدشد؛ زیرا با خالی‌گذاشتنِ ردیف ماه ذی‌قعده، گزارش استهلال ماه ذی‌حجّه ۱۴۳۷ قمری در آن پایگاه بارگذاری شده و در آغاز آن آمده‌است:
«مشخصات نجومی هلال در شامگاه جمعه ۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۵ (تهران – ۳۰ ذى القعده ۱۴۳۷)»
این عبارت، بیانگرِ آن است که با وجود خبر امام‌جمعه محترم مشهد از عدم ثبوت اوّل ماه ذی‌قعده در نزد مقام معظّم رهبری، از نظر پایگاه ایشان، ذی‌قعده ۳۰ روزه بوده! و آغاز آن هم مطابق تقویم رسمی کشور از ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ بوده و اصلاحی انجام نشده‌است! مناسب بود گزارش استهلال ماه ذی‌قعده بارگذاری می‌شد تا مشخّص شود ثبوت اوّل ماه ذی‌قعده به استناد حکم حاکم بوده یا رؤیت هلال یا شهادت عدول؟ / آسمان ۲۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics