قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / گزارشی از آئین رونمایی کتاب «درس‌های مکاسب(کتاب البیع)»
گزارشی از آئین رونمایی کتاب «درس‌های مکاسب(کتاب البیع)»

گزارش چند رسانه‌ای؛

گزارشی از آئین رونمایی کتاب «درس‌های مکاسب(کتاب البیع)»

اولین نشست همایش ملی «سنت‌های کارآمد و تدریس موفق» با محوریت بررسی «جایگاه بی‌بدیل استاد در نظام تعلیم و تربیت حوزه علمیه» همراه با رونمایی از کتاب درس‌های مکاسب آیت‌الله سید حسن مرتضوی، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن مهدوی مهر رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر وحدتی شبیری، دانشگاه علوم اسلامی رضوی؛ با حضور آیت‌الله مهدی مروارید عضو شورای عالی حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی عضو مجلس خبرگان رهبری و دیگر اساتید؛ در محل مدرسه علمیه میرزاجعفر به میزبانی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و با مشارکت کارگروه سنت‌های کارآمد معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، در این مراسم حجت‌الاسلام مهدوی‌مهر با اشاره به ضرورت پرداختن به سنت‌های حوزوی، اظهار کرد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، سنت‌ها نانوشته‌ای در حوزه علمیه است که یکی از آنها سنت گمنامی و تمایل نداشتن به شهرت و مطرح بودن‌ می‌باشد.

وی به شخصیت و جایگاه علمی آیت‌الله سید حسن مرتضوی اشاره کرد و گفت: تدریس استاد، برتری ویژه‌ای دارد و بُعد علمی ایشان در عمق، نظم و بیان مطالب و پرداختن به مباحث محسوس است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به فروتنی و تواضع آیت‌الله مرتضوی اشاره و خاطر نشان کرد: این تواضع موجب از بین بردن فاصله بین استاد و شاگرد است که در مشی ایشان دیده می‌شود.

وی توجه به شاگردان و شاگردپروری را از دیگر ویژگی‌های آیت‌الله مرتضوی خواند و نسبت به جایگاه معنوی و اخلاق این استاد برجسته، گفت: این خصوصیت در درس معلم، انس و علاقه را برای تحصیل شاگرد به وجود‌ می‌آورد؛ از این رو، جایگاه اخلاقی و معنوی ایشان باید بسیار مدنظر قرار گیرد و درباره آن نوشته شود.

همچنین، حجت‌الاسلام وحدتی شبیری، نیز در این نشست به استقبال حوزه علمی -دانشگاهی خارج از کشور از سنت‌های حوزه‌های علمیه اشاره داشت و با بیان اینکه شیوه تحصیل و تدریس در دانشگاه با حوزه علمیه متفاوت است، توضیح داد: حضور استاد فقط در کلاس نیست بلکه همیشه در دید و منظر شاگرد است و همیشه به مشاوره و راهنمایی او‌ می‌پردازد.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی به رابطه عاطفی عمیق میان استاد و شاگرد در حوزه علمیه اشاره و خاطر نشان کرد: این رابطه محبت آمیز، سرمایه‌ای ماندگار است و صرفا در زمان تحصیل نیست؛ استاد همچنان شاگرد را به مسیر علم آموزی و انسان سازی هدایت‌ می‌کند و به تعبیری به او گرا‌ می‌دهد.

وی همچنین با بیان اینکه جامعه و نظام به افرادی مجتهد نیاز دارد، اظهار کرد: اگر بتوانیم نیروهای مورد نیاز نظام و خارج از کشور را در حوزه‌های علمیه تربیت کنیم، در واقع توانسته‌ایم دغدغه‌های مقام معظم رهبری و مطالبه ایشان از این نهاد را پاسخ دهیم.

پایان بخش اولین نشست همایش ملی «سنت‌های کارآمد و تدریس موفق»، رونمایی از کتاب «درس‌های مکاسب(کتاب البیع)» بود که با حضور علما و اساتید صورت گرفت. کتاب «درس‌های مکاسب(کتاب البیع)» برگرفته از درس‌های پربار و شاگرد پرور استاد برجسته حوزه‌های علمیه، آیت‌الله سید حسن مرتضوی است که دوره‌های متعدد در حوزه علمیه نجف اشرف و مشهد مقدس در جمع صدها نفر از طلاب و فضلا ارائه شده و به‌نوعی بخشی از هویت علمی و تاریخ حوزه علمیه خراسان به شمار می‌رود؛ این اثر به کوشش حجت‌الاسلام سید محسن مرتضوی در سه جلد مکتوب و به همت مؤسسه بوستان کتاب چاپ و منتشر شده است.

گفتنی است، جلد اول، دوم و سوم این مجموعه به «کتاب البیع» و جلد چهارم و پنجم آن به «کتاب الاخیارات» اختصاص دارد.

جلد اول «درس‌های مکاسب(کتاب البیع)» در هفت بخش تنظیم شده است و معنای لغوی و اصطلاحی بیع، معاطات، تنبیهات معاطات، عقد بیع، احکام مقبوض به عقد فاسد و شروط متعاقدین، عناوین بخش‌های این جلد را تشکیل‌ می‌دهد.

جلد دوم در ۹ بخش تألیف شده است که از بخش هشتم تا شانزدهم این اثر سه جلدی را شامل‌ می‌شود؛ عناوین این جلد مشتمل بر بیع فضولی، اجازه و ردّ، ولایت أب و جد، ولایت فقیه، ولایت عدول مؤمنین، بیع عبد مسلم به کافر، شروط عوضین، طلقیت و بیع الوقف است.

جلد سوم این اثر نیز در ۱۰ بخش تدوین شده که از بخش ۱۷ تا ۲۶ را در بر‌ می‌گیرد؛ عناوین بخش‌های این جلد عبارت از: صور جواز بیع وقف، عدم جواز بیع اُمّ ولد، بیع رهن، بیع عبد جانی، قدرت بر تسلیم، عدم به مقدار ثمن و مثمن، اِندار برای ظروف، استحباب تفقّه در تجارت، تلقی رکبان و غیره، و احتکار طعام‌ می‌باشد.

علاقه‌مندان‌ جهت تهیه این کتاب می‌توانند از طریق نشانی www.bustaneketab.com و یا فروشگاه انتشارات حوزه علمیه خراسان اقدام کنند.

کلیپ معرفی کتاب «درس‌های مکاسب(کتاب البیع)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics