قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آزمون پذیرش دروس خارج حوزه علمیه خراسان برگزار می‌شود + جزئیات
آزمون پذیرش دروس خارج حوزه علمیه خراسان برگزار می‌شود + جزئیات

آزمون پذیرش دروس خارج حوزه علمیه خراسان برگزار می‌شود + جزئیات

آزمون پذیرش دروس خارج سطح چهار حوزه علمیه خراسان برای طلاب برادر و خواهری که برای اولین سال در درس خارج شرکت می‌کنند، برگزار می‌شود.

به‌گزارش شبکه اجتهاد، آزمون سطح‌بندی و توانمندسازی طلاب ورودی جدید به سطح عالی این حوزه در جهت ارتقای کیفیت دروس خارج و در راستای نظرات اساتید این دروس برگزار می‌شود.

بنا بر این گزارش، شرط پذیرش در این آزمون، اتمام سطح سهٔ کتبی و شفاهی است و طلابی که یک درس اصلی یا دو درس جنبی کسری دارند نیز می‌توانند با تعهد از مدرسهٔ مبدأ خود در این آزمون شرکت کنند.

این آزمون ۳۰ درصد از فرآیند پذیرش بوده و در ادامه طلبه باید در مصاحبه علمی شرکت کند که ۴۰ درصد در این فرآیند تأثیر دارد و سوابق تحصیلی و تدریسی متقاضی نیز ۳۰ درصد در پذیرش او برای شرکت در دروس خارج مؤثر خواهد بود که در نهایت متقاضی می‌تواند با کسب ۶۰ درصد امتیاز، در این دروس شرکت کند.

محدودهٔ آزمون در موضوعات ادبیات عرب، فقه (کل خیارات) و اصول (از اصول عملیه تا آخر کتاب کفایه) اعلام شده، زمان آزمون کتبی، ۲۵مهر و زمان مصاحبهٔ علمی، از ۲۷مهر تا ۷ آبان است.

همچنین این آزمون به‌صورت مجازی و از طریق پرتال طلاب برگزار می‌شود و از این جهت همهٔ طلاب برادر و خواهر سه استان خراسان که برای اولین سال می‌خواهند در درس خارج شرکت کنند می‌توانند برای این آزمون از طریق پرتال خود اقدام کنند.

فرایند ساماندهی دروس خارج بر اساس نظرسنجی اساتید سطح چهار

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین خانعلی ابراهیمی در این زمینه گفت: نظرسنجی از اساتید مدرس و ممتحن دروس خارج در ۹ محور مطرح و نتایج آن به ‌عنوان مطالبه اساتید جهت اجرا به سطح چهار ابلاغ گردید.

وی با اشاره به نتایج به‌دست‌آمده از این نظرسنجی، تصریح کرد: مهمترین محور و اولین گام مورد تأکید اکثریت اساتید محترم، ساماندهی ورودی‌های مقطع خارج است.

مدیر مدرسه علمیه سطح چهار حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه روش مورد تاکید اساتید که اکثریت آراء را به خود اختصاص داد؛ برگزاری آزمون ورودی مقطع خارج است، افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امسال برای طلاب ورودی دروس خارج، آزمون کتبی و مصاحبه علمی برگزار خواهد شد.

ابراهیمی در ادامه گفت: بر اساس این فرایند و با توجه به نتایج آزمون، سوابق تحصیل و تدریس و سوابق پژوهش؛ طلاب به چند دسته تقسیم می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه گروه الف در این طرح، پذیرفته‌شدگان آزمون هستند،‌ تشریح کرد: از میان کسانی که مجموع امتیاز آن‌ها بالا بوده و پس از شرکت در مصاحبه علمی مورد تائید اساتید باشند، مورد حمایت‌های ویژه از قبیل امکان حضور طلاب در مباحثات دروس خارج با نظارت اساتید ناظر، حمایت از چاپ و نشر مقالات و حضور آنها در نشست‌های علمی ارایه شده توسط اساتید مطرح، قرار می‌گیرند.

مدیر مدرسه علمیه سطح چهار حوزه علمیه خراسان، افزود: گروه دوم طلابی هستند که بر اساس نتایج آزمون و مجموع امتیازات نیاز به شرکت در دوره تمهیدی و مقدماتی همزمان با شرکت در دروس خارج که روز‌های پنج شنبه برنامه‌ریزی شده است، خواهند داشت.

وی اضافه کرد: گروه سوم، طلابی هستند که مجموع امتیازات آنها پایین تر است و نیاز به تقویت دروس سطح دارند و ملزم به شرکت در دوره پیش‌نیاز خواهند داشت و در صورت لزوم در سال‌های آینده این افراد با سنجش استعداد به سایر شئون حوزوی راهنمایی خواهند شد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: تمامی طلابی که اتمام سطح ۳ کتبی و شفاهی دارند یا از سطح سه فقط یک درس فقه و اصول یا دو درس غیر فقه و اصول کسر دارند، می‌بایست در آزمون ورودی سطح چهار شرکت کنند.

وی بیان داشت: مجموع امتیازات در فرایند پذیرش عبارت است از ۳۰ درصد سابقه تحصیلی و تدریس، ۳۰ درصد آزمون کتبی و ۴۰ درصد مصاحبه علمی و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این سنجش علمی اواخر نیمه دوم مهرماه انجام خواهد شد و آزمون کتبی به‌صورت مجازی و تستی کتاب‌باز و محدوده آزمون مباحث فقه و اصول و ادبیات عرب خواهد بود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به کانال مدرسه عالی سطح چهار در پیام‌رسان ایتا به‌آدرس b2n.ir/g62934 مراجعه کرده یا در ساعات اداری با شماره ۰۹۱۵۷۹۹۰۷۷۳ تماس بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics