قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / احساس نیاز به فقه حکومتی باید در جامعه نهادینه شود
احساس نیاز به فقه حکومتی باید در جامعه نهادینه شود

نماینده موسسه فتوت:

احساس نیاز به فقه حکومتی باید در جامعه نهادینه شود

حجت‌الاسلام حسین عبداللهی در نشست «هم‌اندیشی فقه حکومتی» که در مشهد برگزار شد، با اشاره به اهمیت دستیابی به فقه مطلوب اظهار داشت: احساس مشکل کردن، تبدیل مشکل به مسئله، تصور وضعیت مطلوب و شوق رسیدن به آن، کف اراده انسانی و پذیرش مسئولیت تغییر و ایجاد تفکر راه‌یابی برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید در جامعه نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد از ستاد خبری نشست هم‌ اندیشی فقه حکومتی، وی در تعریف فقه راهبری عام خاطرنشان کرد: فقه طراحی راهبری یعنی فقهی که برای اداره زندگی بشر در سطوح و ابعاد مختلف، طرح و طریق حرکت از وضعیت موجود به مطلوب ارائه می‌کند و قاعدتاً به یک نظام منسجم از مفاهیم و قواعد طرح جامه می‌انجامد.

نماینده موسسه فتوت افزود: فقه طراحی راهبری به‌صورت خاص یعنی فقهی که عهده‌دار طراحی و برنامه‌ریزی راهبردی یک سازمان یا نهاد یا مجموعه‌ای انسانی یا یک ساختار اجتماعی و حتی یک سیستم حاکمیتی از سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری مشخص برای ورود به لایه‌های راهبری حکومت است.

آسیب‌های فقه موجود

به گفته وی، تمرکز به عرصه تصمیم‌گیری با مسائل پیش‌آمده، عدم نگاه منظومه‌ای و سیستمی به گزاره‌های دینی، عدم ورود در عرصه هدف‌گذاری در عرصه‌های کلان اجتماعی، توجه ناکافی به مقاصد و اهداف شریعت، نداشتن پارادایم حکومتی و غلبه پارادایم غیر حاکمیتی و درنهایت عدم توجه جدی به حکمت عملی و عقل ورزی ناظر به زندگی از آسیب‌های فقه موجود است.

عبداللهی در توضیح مأموریت موسسه فقاهت عنوان کرد: رسیدن به نقشه راه دستیابی به فقه راهبری و تلاش برای تحقق آن مأموریت اصلی موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی است.

وی تشکیل تیم فقه راهبری، تهیه بانک اطلاعات، ایجاد پایگاه تبادل اطلاعات، ایجاد شبکه مجازی گفتگو و برگزاری کلاس فقه حکومتی را دررسیدن به هدف موسسه مهم برشمرد و گفت: جلسات بازخوانی‌اندیشه فقهی امام راحل، برگزاری جلسات مستمر گفتگو با اساتید، پیش جلسات برای تشکیل، برگزاری دو نشست بازخوانی و نقد نظریه فقه حکومتی و نگارش مقاله پیرامون فقه راهبری نیز از فعالیت‌های موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics