قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / فقه و نجوم / خبر و یادداشت فقه و نجوم / اطلاعیه‌ دفتر علامه فضل‌الله در لبنان پیرامون هلال ماه شوال ۱۴۳۷

اطلاعیه‌ دفتر علامه فضل‌الله در لبنان پیرامون هلال ماه شوال ۱۴۳۷

دفتر آیت‌الله سیدمحمدحسین فضل‌الله در بیروت، پیرامون روز اول ماه شوال سال ١۴٣٧ق اطلاعیه‌اى صادر کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، دفتر امور شرعی موسسه علامه فضل‌الله در لبنان با صدور بیانیه‌ای سه شنبه هفته آینده را عید فطر اعلام کرده است.

در این اطلاعیه آمده است: بر اساس داده‌هاى علمى و فلکى، هلال ماه شوال در روز ۴ جولاى (١۴ تیرماه) در ساعت ١١:١ دقیقه به وقت گرینویچ و ١۴:١ دقیقه به وقت بیروت متولد مى‌شود و رؤیت آن با چشم مسلح در برخى کشورهاى آمریکای جنوبى مانند آرژانتین، بولیوى، شیلى و بعضى شهرهای کشور برزیل امکان پذیر است.

بر این اساس و بر طبق مبانى فقهى آیت‌الله سیدمحمدحسین فضل‌الله روز سه شنبه ۵ جولاى (برابر با ١۵ تیرماه) در تمامى کشورهایى که در جزئى از شب با مناطق یاد شده اشتراک دارند(از جمله ایران و سایر کشورهاى خاورمیانه و …) روز اول شوال مى‌باشد؛ و در سایر کشورهاى واقع در نیمکره شرقى (همانند استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و مالزى و …) که هیچ اشتراکى با شب در مناطق فوق الذکر ندارند، روز چهارشنبه ۶ جولاى (برابر با ١۶ تیرماه) روز اول شوال مى‌باشد.

این بیانیه در حالی صادر شده است که بسیاری از کارشناسان خبره‌ قائل‌اند غروب دوشنبه ۱۴ تیرماه (۴ جولای) هلال حتّی با تلسکوپ، در هیچ خشکی از کرهٔ زمین قابل رؤیت نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics