قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اعتراض شدید مراجع، علما و شخصیت‌های دینی در پی اهانت به آیت‌الله سیستانی

گزارش روز؛

اعتراض شدید مراجع، علما و شخصیت‌های دینی در پی اهانت به آیت‌الله سیستانی

روزنامه الشرق الاوسط عربستان جمعه گذشته، در اقدامی گستاخانه کاریکاتوری اهانت‌آمیز در مورد حضرت آیت‌الله سیدعلی سیستانی، از مراجع شیعی مقیم عراق، منتشر کرد. این اقدام هتاکانه اعتراض و محکومیت شدید مراجع، علما، شخصیت‌های شیعه و اهل سنت و مراکز اسلامی را برانگیخت. لکن این اقدام نابخردانه، تلافی‌جویانه و کینه ورزانه نور پرفروغ مرجعیت را خاموش نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، روزنامه الشرق الاوسط وابسته به آل سعود، روز جمعه با گستاخی هر چه تمام‌تر به ساحت مرجعیت دینی عراق اهانت کرده و کاریکاتوری توهین‌آمیز علیه ‌‌آیت‌الله سیدعلی سیستانی منتشر کرد. این کاریکاتور مرجعیت عالى نجف را عامل عدم تحقق حاکمیت ملى عراق معرفى کرده است.

این اقدام موهن و ناشایست روزنامه سعودی در هتک حرمت مقام عالی مرجعیت شیعه، موجب تأسف و تأثر مراجع دینی و بسیاری از عالمان شیعه و اهل سنت شد و موجی از نفرت و برائت در میان تمامی مسلمانان به همراه داشت.

هتک حرمت به آیت‌الله سیستانی در حالی صورت می‌گیرد که پیروزی بر گروه تروریستی داعش به برکت فتوای جهاد کفایی ایشان بود و تمام ملت عراق از آن تبعیت کرده و با وحدت پیروزی بزرگی برای عراق، منطقه و همه جهان تحقق بخشیدند. البته این اولین باری نیست که رسانه‌های سعودی با گستاخی تمام، به نمادهای دینی و ملی عراق توهین می‌کنند.

در همین ارتباط «آیت‌الله علوی گرگانی»، «آیت‌الله بشیر نجفی»، «‌آیت‌الله عبد الامیر قبلان»، «جامعه‌ مدرسین حوزه علمیه قم»، «شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)»، «جمعی از علمای جهان اسلام»، «علمای شیعه بحرین»، «سید عبدالقادر آلوسی»، «شیخ خالد الملا»، «شیخ حسن عبدالله»، «شیخ همام حمودی»، «کانون وکلای نجف» و دیگر رهبران و علمای دینی و جریان‌ها و احزاب سیاسی عراق به این اهانت واکنش نشان داده‌اند.

اهانت اخیر نمی‌تواند ارادت و نفوذ معنوی مرجعیت را در میان شیعیان و مردم عراق کم‌رنگ کند

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی در محکومیت اهانت به مرجع عالی‌قدر آیت‌الله سید علی سیستانی بیانیه‌ای صادر کرد که بدین شرح است:

بسمه‌تعالی؛ قال الله تعالی «قد بدت البغضاء من افواههم و ما تخفی صدورهم اکبر»

متأسفانه اخیراً یکی از روزنامه‌های عربستانی اهانتی آشکار را به مرجع عالی‌قدر جهان تشیع حضرت ‌آیت‌الله العظمی سیستانی مدظله الوارف روا داشته‌اند.

شکی نیست که مرجعیت شیعه در طول تاریخ همیشه نقشی بی‌بدیل در مقابل تفرقه و دشمنی استکبار جهانی داشته است و مرجع تقلید شیعیان جهان حضرت ‌آیت‌الله العظمی سیستانی مدظله نیز با نفوذ کلمه و قدرت معنوی خود به نماد وحدت ملی عراق و ایستادگی در مقابل نقشه‌های دشمنان مستکبر تبدیل شده‌اند.

اهانت اخیر که ناشی از عقده همیشگی دشمنان تشیع نسبت به مرجعیت دینی شیعه‌ می‌باشد، نمی‌تواند ارادت و نفوذ معنوی مرجعیت را در میان شیعیان و مردم عراق کم‌رنگ کند.

اینجانب ضمن محکوم کردن این اهانت، آرزوی طول عمر با برکت برای آن مرجع عالی‌قدر دارم.

امید است خداوند با فرج منتظر واقعی دل‌های مستضعفین عالم را شاد کرده و زمینه برپایی حکومت عدل الهی هرچه زودتر فراهم گردد.

اهانت روزنامه الشرق الاوسط، بسیار دردآور است/ جوانان هنرمندمان‌ با این روزنامه قطع همکاری کنند

‌آیت‌الله بشیر نجفی از مراجع نجف اشرف با صدور بیانیه‌ای اهانت روزنامه الشرق الاوسط به ‌آیت‌الله سیستانی را به‌شدت محکوم کردن و خواستار مجازات مسئولین آن شد. ترجمه متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم. جای بسیار تأسف است که برخی از روزنامه‌های کشور‌های عربی علیه نجف اشرف و علمای آن که از کشور‌های عربی و اسلامی حمایت کرده و برای دفع شرّ از آن‌ها تلاش نمودند، مرتکب اهانت‌ می‌شوند و تمامی این‌ها به خاطر عظمت نجف اشرف و تأثیر آن در طول زمان‌هاست.

آنچه در روزنامه الشرق الاوسط در حق حضرت ‌آیت‌الله سید علی سیستانی حفظه الله این مرجع بزرگ منتشر شده، بسیار دردآور است و این روزنامه موضع‌گیری‌های ملّی و شرافتمندانه معظم له و سایر علمای نجف اشرف را در طول تاریخ نادیده گرفته است.

ما همزمانی که این اقدام را به‌شدت محکوم‌ می‌کنیم، امید داریم که مقامات داخلی، مسئولین آن را مجازات کنند و از جوانان هنرمندمان‌ می‌خواهیم که با این روزنامه قطع همکاری کنند تا عبرتی برای عبرت گیرندگان باشد.

نجف اشرف حامی کشور‌های عربی به‌ویژه کشور‌های اسلامی در برابر نیرنگ دشمنان باقی خواهد ماند والسلام علی من اتّبع الهدی.

این اقدام با آزادی رسانه‌ای در تناقض بوده و از حقیقت خالی است

‌آیت‌الله عبد الامیر قبلان، رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان با صدور بیانیه‌ای به‌شدت توهین روزنامه الشرق الاوسط به جایگاه مرجعیت دینی در انتشار کاریکاتوری که به ‌آیت‌الله سیستانی اشاره داشت را محکوم کرد و گفت: این اقدام با آزادی رسانه‌ای در تناقض بوده و واقعیت ندارد و از حقیقت خالی است.

موضع‌گیری‌های حضرت ‌آیت‌الله سیستانی و توصیه‌های ایشان ضامن حفظ وحدت و حاکمیت عراق است و ایشان در بیرون راندن تروریسم تکفیری از عراق و حمایت از گسترش حاکمیت حکومت عراق بر اراضی خود نقش بزرگی داشتند.

حمایت مجدد آیت‌الله سیستانی از معترضان و تأکید بر استمرار اعتراضات مسالمت آمیز/ تعدی به نیروهای امنیتی و پلیس جایز نیست

اندیشمندان شیعه و سنی در مقابل هتک حرمت مرجعیت سکوت نکنند

شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با محکومیت توهین به آیت‌الله سیستانی، تصریح کرد: از سیاستمداران شیعه عراق می‌خواهیم در برابر این جسارت موضع‌گیری قاطع اتخاذ کنند. متن پیام رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در ادامه‌ می‌آید:

بسم‌الله الرحمن الرحیم. یریدون لیطفئوا نور الله بافواههم و الله متم نوره ولو کره الکافرون (صدق الله العلی العظیم)

هتاکی گستاخانه یک رسانه سعودی به ساحت مقدس مرجعیت عالی شیعیان عراق، بار دیگر کینه و دشمنی و کوردلی آل سعود را در برابر اسلام راستین و اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) و مقام شامخ مرجعیت به جهانیان نشان داد و ماهیت پلید و استعماری و تفرقه افکنانه آنان را بیش از گذشته بر ملا ساخت.

رژیم سفاک و تکفیری آل سعود پلید و مزدور آمریکا و دست نشانده انگلیس استعمارگر در طول تاریخ ننگین و شرارت‌بار خود و بخصوص در دهه گذشته از هرگونه برانگیختن اختلاف میان مسلمانان و فتنه و جنگ و کشتار و تخریب و توهین به مقدسات و منفجر کردن اماکن مقدس مانند مساجد و حسینیه‌ها و مراقد ائمه اطهار و اولیاء و توهین به ارزش‌های اسلامی و نمادهای دینی و اسلامی از جمله علمای و فرهیختگان و مرجعیت دریغ نکرده و همواره تلاش دارد اهداف شوم اربابان استعماری خود با همکاری رژیم اشغالگر قدس را در جهان اسلام پیاده کرده و فتنه‌انگیزی کند و به خونریزی ادامه دهد.

اقدام موهن و خبیثانه رسانه وابسته به رژیم آل سعود در مخدوش ساختن چهره معنوی و درخشان مرجعیت عالیه و حکیمانه عراق که با فتوای تاریخی و سرنوشت‌ساز جهاد کفایی خود توانست خطر تجزیه این کشور و تهاجم وحشیانه نظامی و تبلیغاتی گروه‌های تروریست و تکفیری وابسته به این رژیم را علیه دولت و ملت عراق و منطقه خنثی سازد، یک اقدام تلافی‌جویانه و کینه ورزانه و توهین به اعتقادات و احساسات پاک میلیون‌ها سنی و شیعی و مسیحی در داخل و خارج عراق، بشمار‌ می‌آید.

مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام ضمن تقبیح و محکوم کردن این اقدام وقیحانه و نابخردانه مدیران خبیث و مزدور وهابی رسانه الشرق الاوسط به آنان اعلام‌ می‌نماید:

۱- این‌گونه حرکات زشت و مذبوحانه و مغرضانه‌ نمی‌تواند هیچ خلل و تزلزلی در اراده مکتبی و اسلامی مردم عراق در تدوام مبارزه با اشغالگران و گروه‌های تکفیری ایجاد نماید و قطعاً مردم عراق و مسلمانان که در غم از دست دادن عزیزانشان که به دست مزدوران آل سعود عزادار هستند هرگز جنایات آل سعود را فراموش نکرده و دشمن اصلی خود را آل سعود‌ می‌دانند و توهین اخیر به ساحت مقدس مرجعیت را نیز بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.

 ۲- از مسئولین دلسوز و دوستدار پیشرفت و استقلال و عظمت عراق انتظار‌ می‌رود در برابر رذالت‌ها و توطئه‌ها و دخالت‌های مستقیم رژیم خونخوار آل سعود در امور داخلی عراق و سیاست‌های فتنه‌انگیزانه و حمایت از گروه‌های مسلح تکفیری و تروریست به‌سادگی عبور نکنند و توجه داشته باشند که عربستان در پی تغییر نظام عراق است.

۳- از مجلس ملی و دولت محترم عراق انتظار داریم در تعامل با رژیم آل سعود محتاطانه عمل کنند و فریب وعده‌های پوشالی آنان را نخورند و بدانند که دشمن اصلی عراق، این رژیم مستبد و مزدور همگام با رژیم صهیونیستی و با نقشه‌های شوم آمریکا در اندیشه فتنه‌انگیزی و تجزیه کشور عراق و اختلاف بین مسلمانان منطقه است.

۴- از علماء اعلام، اندیشمندان، سیاستمداران، و عشایر غیور سنی و شیعه عراق می‌خواهیم در برابر این دخالت‌های وقیحانه سعودی و توهین و جسارت وقیحانه موضع‌گیری قاطع و مناسب اتخاذ کنند زیرا هرگونه سکوت و بی‌توجهی و اهمال در برابر این نوع گستاخی‌ها و دخالت‌های ناروا، این رژیم را جری‌تر و سبعانه‌تر‌ می‌گرداند.

۵- مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام و جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ چشمداشت با اقتدار و صلابت از حقوق مظلومان و مسلمانان و مردم دوست و برادر و غیور عراق و از مقام شامخ مرجعیت حکیمانه عراق همانند گذشته حمایت کرده و در کنار آن‌ها به مقابله با هرگونه تجاوز ایستاده و خواهد ایستاد.

وسیعلم الذین ظلموا‌ای منقلب ینقلبون- محمد حسن اختری؛ رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)

تحرکات نابخردانه، گردی بر ساحت مقدس و نورانی مرجعیت نخواهد نشاند

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اعتراض به اهانت روزنامه سعودی به ‌آیت‌الله سیستانی بیانیه‌ای صادر کرد که متن پیام به شرح زیر است:

زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُواْ الْحَیَاهُ الدُّنْیَا وَیَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُواْ

اقدام موهن و ناشایست روزنامه سعودی الشرق الاوسط در هتک حرمت مقام عالی مرجعیت شیعه در عراق حضرت ‌آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی موجب تأسف و تأثر گردید.

این توهین مذبوحانه در حقیقت توهین به دین و مقدسات اسلامی است و نشان از مفسده گری و دین‌ستیزی دارد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن اعلام انزجار از این اهانت قلم به دستان مزدور سعودی اعلام‌ می‌دارد: نقش مرجعیت شیعه و علمای اسلامی در صیانت از هویت دینی و ملی عراق عزیز و همچنین تحکیم وحدت و یکپارچکی سیاسی این ملت نقشی ماندگار و انکارناپذیر در تاریخ است.

مرجعیت شیعه با سال‌ها مجاهدت و مبارزه علیه استعمار انگلیس و استکبار پایه‌های استقلال و آزادی عراق را استحکام بخشیده و ملت رشید عراق را با مدیریتی حکیمانه از بحران‌ها عبور داده است. در این میان فتوای آیت‌الله العظمی سیستانی که موجب بسیج همگانی و خودجوش مردم و تقویت محور مقاومت در مبارزه با داعش شد نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مرجعیت عظیم شیعه مورد احترام مردم و حوزه‌های مقدسه در سراسر بلاد اسلامی است و این تحرکات نابخردانه، گردی بر ساحت مقدس و نورانی مرجعیت نخواهد نشاند و نور پرفروغ مرجعیت را خاموش نخواهد کرد. وَ اللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ

ملت‌های مسلمان در سراسر جهان پاسخ این اسائه‌ی ادب را با سلوک در راه عالمان مصلح و بیدار خواهند داد و در دام این‌گونه فتنه‌گری‌ها نخواهند افتاد؛ اما لازم است مطالبه مردم عراق، علمای اسلام و دلسوزان امّت اسلامی در برخورد با هتاکان به مقام مرجعیت پیگیری شود و خطاکاران مورد عقاب و مواخذه قرار گیرند.

خداوند وجود مغتنم و شریف آن مرجع عظیم الشان را برای ملت عراق و شیعیان جهان محفوظ و سلامت بدارد و علمای اسلام و فقهای مصلح و بیدار را در ظل توجهات حضرت ولیعصر مستدام و مؤید بگرداند. ان‌شاءالله

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته- محمد یزدی؛ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

الشرق الاوسط باید در پیشگاه ملت‌های مسلمان، به‌صورت رسمی عذرخواهی و ابراز ندامت نماید

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای نسبت به اقدام اخیر روزنامه سعودی واکنش نشان داد. متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم. قال الله تعالی: یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ الله بِأَفْوَاهِهِمْ و الله مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ

اهانت مذبوحانه روزنامه الشرق الاوسط به ساحت مرجعیت اعلای عراق، موجی از نفرت و برائت در میان تمامی مسلمانان از این عمل نابخردانه به همراه داشت، این رفتار زشت، ماهیت ضد اسلامی صاحبان و حامیان این رسانه و افکار پلید حاکم بر آن را بر همگان آشکار ساخت. فرقه خبیث و پلید وهابیت، با پشتیبانی و انجام چنین اعمالی، چهره زشت و بی‌‌منطق خود را نمایان‌تر از همیشه به همگان نشان و تهی بودن افکار، وابستگی و جیره‌خوارگی خود را بیش از پیش نمایان‌تر ساخت.

مرجعیت شیعه همیشه مورد احترام و اعتماد مسلمانان بوده و می‌باشد، جایگاه معنوی و محکم مراجع عظام تقلید در قلوب مردم و تبعیت از فرامین و رهنمودهای ایشان، نشان‌دهنده عظمت این پایگاه با ابهت، می‌باشد. عالمانی مجاهد و عارفانی بصیر که در شدائد و سختی‌ها در کنار مردم و در مقابل دشمنان، سدّی محکم برآمده از عقل و عقیده، ایجاد نموده‌اند.

مرجعیت اعلای عراق‌ و وجود مبارک حضرت ‌آیت‌الله العظمی سیستانی دامت برکاته در دهه‌های اخیر با درایت، تدبیر و مجاهدت‌های فراوان در مقابل توطئه‌ها و انواع فتنه‌انگیزی دشمنان، ایستادگی و نقشه‌های آنان را محکوم به شکست نموده‌اند تا عزت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور بزرگ اسلامی، محفوظ بماند و علاوه‌ی بر مرجعیت دینی، ملجأ و پناه مردم شریف عراق در مبارزه با مستکبرین و منحرفین باشند.

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن حمایت کامل از مرجعیت شیعه به‌ویژه حضرت ‌آیت‌الله العظمی سیستانی، اقدام موهِن و کینه‌توزانه‌ی روزنامه الشرق الاوسط را محکوم و این عمل سخیف را معلول همراهی وهابیت و صهیونیست می‌داند که باید در پیشگاه ملت‌های مسلمان، به‌صورت رسمی عذرخواهی و ابراز ندامت نماید.

عادت آل سعود و وهابیت توهین به مراجع است

جمعی از علمای جهان اسلام (عراق) در بیانیه‌ای آوردند: روزنامه شرق الاوسط با این اقدام توهین‌آمیز، چهره واقعی آل سعود را نمایان کرد و نشان داد که به مرجعیت بزرگ دینی احترام‌ نمی‌گذارد. متن بیانیه آنان به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بار دیگر شاهد این هستیم که رسانه‌های سعودی به یک مقام مرجعیت توهین کرده‌اند. همه باید بدانند که روش سعودی و وهابیت مستمراً بر پایه فتنه‌انگیزی و بی‌حرمتی به مراجع است و هرگز از این روش دست‌ نمی‌کشند و همه باید بر این مطلب آگاه باشند.

هتک حرمت و توهین به مردم، مقدسات و مراجع عراق، روش آن‌ها از سابق تا الآن است. آل سعود، سابقاً با فتوای‌های تکفیری و دستور به اقدامات انتحاری و سیاست‌های فتنه‌انگیزشان در عراق به جنایت‌ می‌پرداختند و امروز به مراجع و علمای این کشور توهین‌ می‌کنند و این در حالی است که هیچ واکنش مناسبی از سوی دولت عراق در قبال رژیم سعودی‌ نمی‌بینیم.

روزنامه شرق الاوسط با این اقدام توهین‌آمیز، چهره واقعی آل سعود را نمایان کرد و نشان داد که به مرجعیت بزرگ دینی احترام‌ نمی‌گذارد.

و آن‌ها خوب‌ می‌دانند که ‌آیت‌الله سیستانی با فتوای جهاد کفایی ضد جریان تروریستی و تکفیری داعش، از عراق و بقیه کشور‌های هم‌جوار حتی عربستان دفاع کرد.

ما خواستار موضع رسمی دولت و پارلمان در مورد این قضیه هستیم و همچنین دعوت‌ می‌کنیم از مسئولان شیعه، سنی و کرد که با اتخاذ موضع رسمی به دفاع از مرجعیت دینی، استقلال و عظمت عراق بپردازند.

والسلام علیکم- گروهی از علمای جهان اسلام

امضاء کنندگان: محمد الحیدری، محمد الحسنی، حمید الحسینی، شیخ عقیل الشبکی، شیخ محمد الاسدی، شیخ وهاب دارجی، شیخ مشگاگ الهامیری، شیخ راد آل بالی، شیخ یاسر الحمیدوی، شیخ رشید البدری، شیخ صباح الجبوری، شیخ حسن آل اسدی، شیخ عباس الزالمی، شیخ کاظم العبادی النصیری، شیخ محمد التمیمی، شیخ میثم البغدادی، شیخ فجری المسولی، شیخ انور آل ماموری، شیخ علی المسودی، شیخ محمد النجار، جاسم الصافی، علی علی خان، نائل الموسوی، شیخ حسن المحربی

توهین به ‌آیت‌الله سیستانی، اهانت به‌تمامی عراقی‌هاست

سید عبدالقادر آلوسی، رئیس شورای علمای رباط محمدی عراق در گفتگویی گفته است: اقدام روزنامه سعودی الشرق الاوسط در اهانت به رهبر بزرگ عراقی را به‌شدت محکوم‌ می‌کنیم و اهانت به حضرت ‌آیت‌الله سیستانی را اهانت به ما و تمامی عراقی‌ها‌ می‌دانیم؛ چراکه ایشان رهبر تمامی عراقی‌ها هستند و در تمامی موضع‌گیری‌های معظم له هیچ فرقی میان عراقی‌ها قائل نشدند.

حضرت ‌آیت‌الله سیستانی در رفع محاصره غذایی منطقه “حدیثه”، “البغدادی” و اردوگاه‌های آوارگان تمامی استان‌ها نقش مهمی داشتند و زمانی که اهالی آنجا از نزدیکان دست یاری شستند، علی‌رغم خطرناک بودن اوضاع میدانی، ایشان به همراه طلاب حوزه علمیه و کارکنان آستان مقدس حسینی مواد غذایی و دارو فرستادند و همچنان این کمک‌رسانی به مناطق ما و حمایت از نیازمندان ادامه دارد.

به کسانی که در پشت پرده این اهانت هستند،‌ می‌گوییم: شایسته بود که اعراب و مسلمانان به همچنین مرجع حامی تمامی عراقی‌ها، دست یاری و حمایت و همکاری در جهت اعمال صالح و آنچه خیر و وحدت امت در آن است، دراز کنند.

تفرقه، فروپاشی، از هم گسستگی، شعله‌ور کردن آتش فتنه، کشتار ملت ما و آواره کردن و هجرت آنان که از قبل انجام دادید و همچنان ادامه‌ می‌دهید، کافی است. هرگز در فریب و نیرنگتان موفق نخواهید شد و عراق با ملت آن متحد و قدرتمند باقی خواهد ماند.

این اقدام تازه‌ای نیست که اعراب با رسانه رهبران عراقی را هدف قرار‌ می‌دهند. آنان پیشتر انتحاری‌ها را با بمب‌ها برای کشتار عراقی‌ها با تمامی عناوین دینی، علمی و اجتماعی فرستادند و زمانی که عراقی‌ها بر سلاح جنگی آنان پیروز شدند، از ابزار رسانه برای فتنه‌انگیزی و نابودی وحدت و همزیستی مسالمت‌آمیز ما، علیه عراقی‌ها استفاده کردند.

مرجعیت نجف اشرف حافظ حاکمیت، وحدت، امنیت و استقرار عراق بوده و هست و نعمت‌هایی هستند که عراقی‌ها به آن لقب سوپاپ اطمینان دادند؛ چراکه موضع‌گیری‌های آنان همیشه حافظ امنیت، استقرار و حدت عراق بوده است.

به فضل خداوند متعال، مرجعیت دینی از موضع تاریخی امت در قبال مسئله فلسطین محافظت کرده و هیچ‌وقت به دنبال نفاق و مزدوری در امت نبوده، همچنان که برخی اعراب به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند.

اهانت به مراجع دینی اقدامی فتنه‌انگیز است

شیخ همام حمودی، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: اهانت به مذاهب و مراجع دینی، نه‌تنها یک اقدام غیراخلاقی و رفتار وحشیانه است، بلکه یک عمل فتنه‌انگیز است که پایه و اساس ظهور گروهک‌های تکفیری و تروریستی و افزایش خشونت و کشتار صد‌ها هزار نفر از مسلمانان بی‌گناه بود.

حملات رسانه‌ای به مقام ‌‌آیت‌الله سیستانی سازمان یافته و عمدی است

شیخ خالد الملا، رهبر جماعت علمای دین اهل سنت عراق در توئیتی حملات رسانه‌ای به مقام ‌‌آیت‌الله سیستانی را سازمان یافته و عمدی خواند و گفت: با هجمه وحشیانه، سازمان یافته و عمدی به بهانه‌‌های واهی به علمای دین از جمله حمله اخیر به مقام ‌‌آیت‌الله سیستانی از سوی روزنامه الشرق الاوسط مخالفیم. مراجع تقلید محترم هستند و با هرگونه تعرض به آن‌ها مخالفت‌‌ می‌کنیم.

آیت‌الله سیستانی قله رفیع تقوا و پیشگام وحدت امت اسلامی است

علمای شیعه بحرین، با صدور بیانیه‌ای اهانت روزنامه سعودی الشرق الاوسط به ساحت ‌آیت‌الله سیستانی را بشدت محکوم کردند. در این بیانیه آمده است:

حضرت آیت‌الله سیستانی که از مراجع عالی شیعیان جهان است، قله رفیع علم، فضیلت، پاکی و تقوا است و همواره برای وحدت امت اسلامی و منافع این امت دغدغه دارد.

آیت‌الله سیستانی حقوق، آزادی و کرامت همه انسان‌ها ـ چه عرب و چه عجم، چه سیاه و چه سفید ـ را حفظ کرده است، و تنها دلیل این امر فتوای مهم جهاد کفایی ایشان علیه غده شرارت داعش بود که بدنه بشریت در کل جهان را تهدید کرده بود. این فتوا حاکمیت و وحدت کشور عراق را در برابر طرح آمریکایی ـ صهیونیستی محافظت و از کرامت ملت این کشور از جمله شیعه و سنی، کرد، عرب، ایزدی و … پاسداری کرد.

ما به‌شدت اهانت فتنه‌انگیز یکی از روزنامه‌ها به نام الشرق الاوسط علیه بزرگ‌ترین شخصیت عراق و امت اسلامی و اسوه حاکمیت و استقلال عراق یعنی حضرت آیت‌الله سیدعلی سیستانی را محکوم می‌کنیم. خداوند او را با عزت خود عزتمند گرداند و مسلمانان و بشریت را نیز با وجود معنوی و ربانی او عزت بخشد.

تمامی تلاش‌های دشمنان امت اسلامی و دست‌نشاندگان و بوق‌های رسانه‌ای آن‌ها تاکنون به شکست انجامیده و خواهد انجامید، چرا که کشور عراق و همه آزادگان جهان بیش از پیش متحد شده‌اند. این جسارت حقیرانه، از رذالت اقدام‌کنندگان به آن پرده برداشته و تأثیری جز افزایش وحدت صفوف امت اسلامی و ملت عراق پشت سر مرجعیت عُظمی نداشته و به حفظ حاکمیت، استقلال و وحدت عراق منجر شده است.

اعتراض شدید مراجع، علما، شخصیت‌های دینی در پی اهانت به آیت‌الله سیستانی

کسانی که در اهانت به ‌آیت‌الله سیستانی نقش داشته، مجازات شود

شیخ حسن عبدالله، مفتی صور و جبل عامل و مسئول فرهنگی جنبش امل لبنان، اهانت به شخصیت‌های دینی به‌ویژه حضرت ‌آیت‌الله سیستانی از طریق انتشار کاریکاتور توهین‌آمیز را محکوم کرد و گفت: این اهانت به شخصیت بزرگوار ایشان‌ نمی‌رسد، بلکه تمامی انسان‌هایی که به دنبال تحقق عدالت، امنیت و استقرار هستند را مورد هدف قرار داد.

مدتی است که برخی به دنبال اهانت به مقدسات دینی و تلاش هدفمند برای هدف قرار دادن مرجعیت دینی به‌ویژه ‌آیت‌الله سیستانی هستند.

‌آیت‌الله سیستانی بر وحدت میان مسلمانان و حفظ صلح داخلی تأکید کرده و همیشه به التزام و رعایت قوانین و بسیج جامعه مدنی برای مطالبه حقوق و مجازات مفسدان دعوت کردند و فتوای معروف ایشان (فتوای جهاد کفایی) به‌طور مستقیم در بیرون راندن تروریسم تکفیری نقش داشت.

این شخصیت ایمانی جدای از عناوین دینی و مذهبی، یک ثروت انسانی است و ‌آیت‌الله سیستانی حافظ صلح و آرامش داخلی هستند که عراق و منطقه به آن نیازمندند.

مفتی صور خواستار مجازات تمامی کسانی شد که در طراحی و انتشار این کاریکاتور توهین‌آمیز نقش داشتند.

مرجعیت دینی عامل کلیدی در حفظ یکپارچگی ملی و ثبات سیاسی کشور عراق است

حزب‌الله لبنان ضمن محکوم کردن اقدام روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، آن را خدمتی به دشمنان مسلمانان و در رأس آن رژیم صهیونیستی و آمریکا دانست. حزب‌الله همچنین به نقش بی‌بدیل آیت‌الله سیستانی در نابودی تروریست‌های داعش در عراق اشاره کرد و افزود که فتوای مرجعیت نقش کلیدی در آزادسازی عراق از اشغال تروریست‌ها داشته است.

همچنین اعلام کرد که ما هرگونه هتک حرمت به مرجعیت دینی را که ارزش و جایگاه والایی در میان مسلمانان و اعتقادات آنان دارد، بشدت محکوم می‌کنیم.

در بیانیه حزب‌الله لبنان همچنین آمده است: این مرجع عالی‌قدر عراقی همچنان به‌عنوان سوپاپ اطمینانی برای عراق به شمار می‌رود و یک عامل کلیدی در حفظ یکپارچگی ملی و ثبات سیاسی این کشور است.

این نخستین بار نیست که رسانه‌های سعودی با گستاخی تمام، به نمادهای دینی و ملی عراق توهین می‌کنند؛ چندی پیش شبکه mbc (ام بی سی) سعودی، شهید ابو مهدی المهندس را تروریست خوانده بود.

جایگاه و احترام والای مرجعیت شیعه نزد مردم عراق همواره مورد خشم و عقده‌گشایی سعودی‌ها بوده است.

شکایت علیه رسانه سعودی موهن به ساحت مرجعیت

کانون وکلای نجف اشرف طی بیانیه‌ای از تشکیل گروهی از وکلا برای اقامه دعوی علیه روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به دلیل اهانت به ساحت مرجعیت عالی شیعیان در عراق خبر داد.

علی الشیبانی، رئیس کانون وکلای نجف اشرف با صدور بیانیه‌ای دراین‌باره تصریح کرد: ما اقدام گستاخانه روزنامه وهابی الشرق الاوسط علیه مقام مرجعیت عالی از طریق انتشار کاریکاتور اهانت‌آمیز را که دلالت بر کینه بزرگ این روزنامه زرد نسبت به عراق دارد، محکوم می‌کنیم.

پس از دفاع مرجعیت از عراق و حفاظت از آن به‌وسیله فتاوای مبارک و خون‌های پاک قهرمانان عراقی، که موجب به شکست کشانده شدن طرح‌های بزرگ برای اشغال عراق از سوی داعش شد، می‌بینیم که این روزنامه بار دیگر با اهانت به مرجع ما به عراق و همه گروه‌های آن توهین کرده است.

این اهانت گستاخانه موجب شد ما با تشکیل کمیته‌ای از وکلا اقدام به شکایت قضایی علیه مسئولان این روزنامه و کاریکاتوریست این کاریکاتور ننگین کنیم.

الشرق الاوسط مجبور به حذف کاریکاتور موهن به ‌‌آیت‌الله سیستانی شد

در پی انتقادهای شدید مقامات عراقی، روزنامه الشرق الاوسط تصویر کاریکاتور موهن به آیت‌الله سیستانی را حذف کرد. این روزنامه سعودی مجبور شد در بیانیه‌ای کوتاهی در توضیح این کاریکاتور ادعا کند که قصد آن توهین به مرجعیت نبود بلکه قصدش نشان دادن دخالت‌‌های ایران در امور داخلی عراق بوده است.

الشرق الاوسط با صدور اطلاعیه‌ای مدعی شد: برخی پایگاه‌های خبری در عراق عمداً به کاریکاتوری که روز جمعه منتشر شده بود، ابعاد و مقاصدی داده‌اند که اصلاً مطرح نبود. ما به ضوابط حرفه‌ای در برخورد با کشورها، شخصیت‌ها و مرجعیت دینی متعهد هستیم و این کاریکاتور به هیچ عنوان اشاره‌ای به شخص سید علی سیستانی مرجع عالی دینی عراق نداشته است و ایشان محل احترام و قدردانی هستند.

این روزنامه مدعی شد: این کاریکاتور هرگز قصد اهانت به آیت‌الله سیستانی یا هیچ شخص یا نهاد عراقی را نداشته و تنها برای اشاره به دخالت‌های ایران در امور داخلی عراق منتشر شده است.

این تصمیم الشرق الاوسط پس از آن رخ می‌دهد که انتشار کاریکاتور موهن به مرجع عالی‌قدر شیعه در عراق با موجی از انتقادات، محکومیت‌ها در بین گروه‌های مختلف عراقی، کشورهای اسلامی را برانگیخته و جنجالی در شبکه‌های مختلف اجتماعی به راه انداخته است.

تظاهرات مردم عراق در محکومیت اهانت روزنامه سعودی به ‌آیت‌الله سیستانی

صد‌ها نفر از مردم عراق با حضور در مقابل سفارت عربستان سعودی در بغداد اهانت روزنامه سعودی الشرق الاوسط به حضرت ‌آیت‌الله سیستانی را محکوم کردند. تظاهرات کننده با برگزاری تظاهراتی بزرگ، شعارهایی در محکومیت سیاست‌های آل سعود و دخالت‌های عربستان سعودی در امور داخلی عراق و اهانت رسانه آن به رهبران و شعائر دینی سر دادند. در پی این تظاهرات نیروهای امنیتی با آب گرم اقدام به پراکنده کردن تظاهرات کنندگان از مقابل سفارت عربستان کردند.

گفتنی است، اعتراض شدید رهبران و علمای دینی و جریان‌های سیاسی مختلف عراق در کنار واکنش‌های گسترده مردمی و گروه‌های مقاومت اسلامی نسبت به این اهانت آشکار رسانه سعودی به مقام والای مرجعیت عالی دینی ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics