قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بازخوانی فقهی امر به معروف، اثر جدید محقق داماد
خداوند نمی‌آمرزد آن‌کسانی که در دانشکده حقوق رنگ و بوی فقه را کم کنند/ می‌خواستند درس فقه را اختیاری کنند، من به میدان آمدم

تازه‌های نشر؛

بازخوانی فقهی امر به معروف، اثر جدید محقق داماد

کتاب «بازخوانی فقهی امر به معروف، نهی از منکر و اجرای حدود» تالیف آیت‌الله دکتر سید مصطفی محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم و حقوق‌دان برجسته دانشگاه شهید بهشتی توسط نشر مرکز علوم اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب حاضر که در پنج گفتار تنظیم شده است را می‌توان کتابی سلیس و روان و علمی درباره بحث امر به معروف و نهی از منکر دانست. چرا که بحث امر به معروف و نهی از منکر یکی از مباحث مهم در فقه اسلامی است.

امر به معروف و نهی از منکر دو دستور مهم الهی‌اند که خداوند متعال در ضمن آیات فراوان به اهمیت آن اشاره کرده و مسلمانان را به انجام دادن توصیه فرموده است. مصالح فراوان مترتب بر رعایت این دستور الهی در زندگی اجتماعی انسانها بر کسی پوشیده نیست، و اینکه قوام زندگی سعادتمند اجتماعی انسانها به رویکرد به این دستور الهی بستگی دارد، امری مسلم است.

ولی از سوی دیگر این چند پرسش وجود دارد: چه حدود و مراتبی دارد؟ چه مراتبی از آن جنبه عمومی دارد و چه مراتبی مختص گروه یا افراد خاصی است؟ آیا از عدم تعیین و تفکیک وظایف نتیجه معکوس حاصل نمی‌گردد؟ امر و نهی اصولا به چه معناست؟

آیا بدین معناست که هر کس در هر سطحی، با داشتن هر‌اندازه معلومات، بر اساس برداشتهای شخصی خود از شریعت، به دیگران دستور و فرمان دهد و حتی گاه مبادرت به ضرب و شتم نماید یا آنکه بدان معناست که افراد جامعه ایمانی بایستی متخلق به اخلاق مراقبتی باشند. یعنی در قبال زندگی دیگران، حفظ جان و مال و آبرو و نیز سلامتی و آرامش آنان بی تفاوت نباشند. نحوه اقدام اشخاص آیا به نحو مباشرتی است یا آنکه با وجود گروهی خاص که از سوی مدیریت اجتماعی موظف به امور انتظامی‌اند، اقدام فقط بایستی به نحو اطلاع دادن به آنان باشد؟

نویسنده در این کتاب در مقام پاسخ به سئوالات فوق است. ولی ابتدا به تعریف فقهی معروف و منکر، بیان حکم امر به معروف و نهی از منکر، بررسی شرایط امر و نهی، چگونگی مراتب انکار و اقامه حدود پرداخته می‌شود و سپس اختیارات فقیه در عصر غیبت و شرایط مجری حدود بررسی خواهد شد.

بازخوانی فقهی امر به معروف، اثر جدید محقق داماد

علاقه‌مندان می‌توانند در تهران با شماره ۲۲۶۰۶۴۱۴-۰۲۱ و در قم با شماره ۳۷۷۴۲۷۳۴-۰۲۵ تماس گرفته و اثر فوق را سفارش دهند. همچنین در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از غرفه مرکز نشر علوم اسلامی سالن C1 غرفه ٢٨٩ تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics