قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بیانیه دفتر مطالعات اسلامی درباره واکنش‌ها به سخنان استاد اراکی پیرامون «متاورس»

بیانیه دفتر مطالعات اسلامی درباره واکنش‌ها به سخنان استاد اراکی پیرامون «متاورس»

دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی در بیانیه‌ای درباره واکنش‌ها به سخنان استاد محسن اراکی در خصوص رمزارز و متاورس، تاکید کرد: این دفتر از همه‌ نظریه‌هایی که در پی ساختن جامعه‌ آینده مبتنی بر آموزه‌های عقلانی وحیانی دین اسلام هستند، در حوزه‌ موضوعی مأموریت خود حمایت می‌کند.

به گزارش شبکه اجتهاد، متن بیانیه دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، در خصوص واکنش‌های اخیر به سخنان استاد محسن اراکی در خصوص رمزارز و متاورس (اینجا بخوانید) به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، ناظر به مواضع برخی از اساتید و جریانات نسبت به سخنان اخیر حضرت آیت‌الله اراکی پیرامون حکم خرید و فروش رمزارز و حکم خرید زمین در متاورس، که در سلسله‌نشست‌های علمی «دین و فضای مجازی» در این دفتر مطرح شد، بر خود لازم می‌داند نکات ذیل را متذکر شود:

۱- نشست‌های علمی، عرصه‌ای برای عرضه‌ یافته‌های علمی اساتید و پژوهشگران در زمینه‌های مختلف است. لذا ایجاد فضایی آزاد برای ارائه نظرات علمی در خصوص مباحث دین و فضای مجازی، از اولویت‌های این دفتر به‌شمار می‌آید، ازاین‌رو هرگونه فضاسازی و تقابل غیرعلمی و ژورنالیستی با مباحث علمی را مغایر با اهداف و مأموریت‌های خود می‌داند، چنانکه با فضای علمی و پژوهشی نیز مغایر است.

۲- انتظار می‌رود مخالفان این نظریه، طبق رویه‌های مرسوم علماء از گذشته تاکنون، در فضایی کاملا علمی، استدلال‌های مطرح‌شده را ردّ و استدلال‌های فقهی بر اثبات نظر دوم، اقامه فرمایند. دفتر مطالعات اسلامی وظیفه خود می‌داند با ایجاد شرایط تضارب آراء اندیشمندان حوزوی در فضای آزاد عقلانی، حرکت رو به کمال تولید علم را بیش از پیش شتاب دهد.

۳- با وجود آنکه فقه، همواره در فرایند افتاء، به اقتضائات روانشناختی و جامعه‌شناختی موضوع، توجه ویژه دارد، لیکن بر مبانی عقلانی وحیانی استوار است. انتظار جامعه مؤمنین نیز از دین مبین اسلام، چونان نوری است که راه پیش‌روی خویش را از بی‌راهه روشن سازد، نه آنکه مبتنی بر تمایلات نفسانی وی، تنظیم گردد. لذا دفتر مطالعات اسلامی از همه‌ی نظریه‌هایی که در پی ساختن جامعه‌ آینده مبتنی بر آموزه‌های عقلانی-وحیانی دین اسلام هستند، در حوزه‌ی موضوعی مأموریت خود حمایت می‌کند.

و من الله التوفیق

دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics