قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بیشترین احادیثی طبی که امروز از آن استفاده می‌شود، کمترین سندیت را دارند
بیشترین احادیثی طبی که امروز از آن استفاده می‌شود، کمترین سندیت را دارند

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث:

بیشترین احادیثی طبی که امروز از آن استفاده می‌شود، کمترین سندیت را دارند

حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی با بیان اینکه بیشترین احادیثی که امروز از آن استفاده می‌شود، کمترین سندیت را دارند، گفت: امروزه می‌بینیم بسیاری افراد از طب النبی و طب الرضا در امر درمان استفاده می‌کنند، در حالی‌که کمترین سندیدت را دارند و کمترین پژوهش هم در مورد آن صورت می‌گیرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی، قائم‌مقام و عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در آیین رونمایی از کتاب «بنیان‌های کاربست روایات طبی» در نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران، گفت: در حال حاضر در عصری هستیم که نگاه‌ها به ظرفیت‌های کتب دینی تغییر کرده و این پرسش‌ها مطرح می‌شود که آیا متون اسلامی می‌توانند به سلامت انسان‌ها و جامعه کمک کنند، آیا می‌توان این انتظار را داشته باشیم از طریق این متون به رشد و تعالی در ابعاد جسمانی و معنوی انسان برسیم.

وی با بیان اینکه سه نگاه به دین در حوزه سلامت وجود دارد، گفت: یک نگاه حداکثری که می‌گوید دین در همه چیز دخالت دارد و نگاه دیگر یک نگاه حداقلی است که به هیچ عنوان نیاز نمی‌بییند دین در این حوزه دخالت کند و یک نگاه میانی که قائل به پذیرش توصیه‌های دینی در امر سلامت است.

مسعودی بیان کرد: همزمان با این سه نگاه سه نوع پذیرش و مقبولیت داریم، پذیرش ساده‌لوحانه یا اخباری‌گری، رد گستاخانه و پذیرش نقادانه متون دینی است.

وی در ادامه به محتوایات کتاب بنیان‌های کاربست روایات طبی پرداخت یادآور شد: برای دانش میان‌رشته اسلامی و سلامت نیازمند یکسری بنیان‌های نظری هستیم، کتاب بنیان‌های کاربست روایات طبی به این موضوع و مراحل ساخت دانش توجه شده است و یک مقاله به آن اختصاص داده شده است.

مسعودی با اشاره به لزوم تقسیم‌بندی روایات طبی گفت: در این کتاب مقاله‌ای به این موضوع اختصاص داده شده است، ما چند نوع حدیث برای سلامت داریم، پیشگیری، بهداشت، اخلاق پزشکی، فقه پزشکی و درمان در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بیشترین احادیثی که امروز از آن استفاده می‌شود، کمترین سندیت را دارند، گفت: امروزه می‌بینیم بسیاری افراد از طب النبی و طب الرضا در امر درمان استفاده می‌کنند، در حالی‌که کمترین سندیدت را دارند و کمترین پژوهش هم در مورد آن صورت می‌گیرد.

مسعودی ادامه داد: حدود ۶ هزار حدیث طبی داریم که ۸۰ درصد آن‌ها بدون سند و ۲۰ درصد دارای سند هستند و از آن‌ها نیز ۵ درصد صحیح هستند، آنچه به نام طب سنتی توسط بسیاری از مدعیان در حوزه درمان ارائه می‌شود، طب ادعایی و بر اساس این احادیث بدون سند یا ناصحیح صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: ما احادیث صحیح و مستندی را که در حوزه بهداشت و پیشگیری وجود دارد، فروگذاشته‌ایم و طب‌النبی (ص) و طب‌الرضا (ع) را برجسته می‌کنیم که اسناد ندارند، لذا در یکی از مقالات این کتاب به این حوزه پرداخته‌ایم.

این پژوهشگر میان‌رشته‌ای قرآن و سلامت نیز یادآور شد: دو مقاله دیگر این کتاب چالش‌های استفاده از روایات طبی است و عنوان می‌شود، کاربست روایت‌های طبی نیازمند یک پژوهش عمیق و جدی است.

یک دیدگاه

  1. سلام
    لطفا آقایان منکر طب النبی این قدر برای سلامت ما خود را به آب و آتش نزنند
    ما مردم خود مان شعور داریم و خیر خواه وبد خواهمان را می شناسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics