قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تدفین مجدد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر در دوران صدام به روایت تصاویر
تدفین مجدد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر در دوران صدام به روایت تصاویر

تدفین مجدد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر در دوران صدام به روایت تصاویر

تصاویری که پیش روی دارید، نشان اقدام متهورانه تعدادی از علاقه مندان به شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر در دوران حاکمیت رژیم صدام است که طی آن پیکر مطهر آن شهید را در قبرستان وادی السلام نجف، از قبری که در معرض تخریب بود، به در آوردند و در نقطه دیگر از آن و با نام مستعار مدفون ساختند. این تصاویر و شرح ماوقع آن، پس از سقوط صدام منتشر شد.

شبکه اجتهاد: هنگامی که آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر در سال ۱۹۸۰ اعدام شد، پیکر مطهرش را در وادی‌السلام به صورت مخفیانه دفن کردند، پس از انتفاضه شعبانیه در سال ۱۹۹۱ میلادی، یکی از دستیاران صدام حسین به او پیشنهاد کرد چنانچه بخواهید از شیعیان انتقام بگیرید قبرهای آنان را نابود کنید! در پی این پیشنهاد، رژیم عراق عملاً اقدام به احداث جاده‌های زیادی در این قبرستان کرد و این خیابان‌ها باعث تغییر نشانه‌های مجموعه زیادی از قبرها از جمله قبر شهید صدر شد و قبر این بزرگوار در وسط یکی از این خیابان‌ها افتاد.

در این اثنا کسانی که از محل دفن پیکر مطهر شهید صدر اطلاع داشتند، به تکاپو افتادند که مکان دقیق قبر که در اتوبان قرار گرفته بود، مشخص بماند، به همین منظور مخفیانه در سال ۱۹۹۴ با اجازه از مراجع و همسر سید صدر عملیات انتقال پیکر شهید انجام می‌شود و پس از بیرون آوردن پیکر شهید صدر، آن را توسط یک ماشین کرونای سفید رنگ متعلق به سیدحسین بحرالعلوم برای طواف به حرم حضرت امیرالمومنین(ع) منتقل کردند و بعد از آنکه سه بار پیکر شهید صدر را دور حرم شریف طواف دادند، پس از آن جنازه را به وادی‌السلام برگرداندند و در قطعه‌ای که برای او خریداری کرده بودند به خاک سپردند.

اما بعد از مدتی که برخی افراد از جای دفن شهید صدر اطلاع یافتند، موجب نگرانی مریدان شهید را فراهم کردند و به همین جهت به صورت مخفیانه برای بار دوم پیکر شهید-با گذشت ۱۷ سال پس از شهادت و سالم ماندن جنازه- در سال ۱۹۹۷ به مکانی دیگر حدود یک یا نیم ‌متر دورتر منتقل می‌شود که در این حین، متوجه انگشتر عقیقی در انگشت کوچک دست راست شهید آیت‌الله صدر می‌شوند که بر روی آن تعدادی گل و نام مبارک محمد نقش بسته بود.

در نهایت در ماه رمضان ۱۴۲۷ هجری قمری جسد مطهر به دروازه ورودی شهر نجف اشرف منتقل شد تا نهادهای علمی و اجتماعی پیرامون آن ایجاد شود، در این مورد تمامی قطعه زمین پیرامون قبر، بدون باز کردن قبر به محل جدید انتقال داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics