قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حقوق ارتباطات و تعامل آن با دین و اخلاق
حقوق ارتباطات و تعامل آن با دین و اخلاق

تازه‌های نشر؛

حقوق ارتباطات و تعامل آن با دین و اخلاق

جدیدترین کتاب دکتر محسن اسماعیلی (حقوقدان، استاد و عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران)، در زمینه «حقوق ارتباطات و رسانه‌ها» منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، فصل اول کتاب جدید دکتر محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان و استاد دانشگاه تهران که تحت عنوان «حقوق ارتباطات و تعامل آن با دین و اخلاق» روانه بازار نشر شده است، به ارائه چارچوبی برای حقوق رسانه‌ها اختصاص یافته و اطلاعات مفیدی راجع به تعریف، جایگاه، منابع و لزوم استقلال این شاخه نوپیدای حقوق در اختیار خواننده قرار داده است.

به اعتقاد نویسنده، ضرورت جامعیت میان حقوق و حدود، عمومیت و رسانه محوری، تقویت جایگاه خود تنظیمی و اخلاق حرفه ای، تاکید بر نظارت‌های صنفی و مدنی، تمرکز مراجع سیاستگزاری و مقررات گزاری از اصولی است که برای دستیابی به نظام حقوقی مطلوب رسانه‌ها باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

با این حال، حقوق تنها عامل تعیین کننده در قلمرو فعالیت رسانه‌ها نیست. دین نیز عاملی نیرومند و مستقل است که تاثیر خاص خود را بر حوزه ارتباطات باقی می‌‌گذارد؛ چنانکه از فعالیت‌های ارتباطی اثر هم می‌‌پذیرد. به همین مناسبت، «دین از نگاه رسانه» و «رسانه از نگاه دین» در فصل بعدی مورد بحث قرار گرفته است

همچنین اخلاق حرفه‌ای ‌و مفهوم و معیارهای آن موضوع فصل سوم این کتاب است که خوشبختانه با مطالعه تفصیلی در کشورهای دیگر تکمیل شده است. در فصل چهارم گزارش سودمندی تحت عنوان «فهرستی از نظام نامه‌های اخلاقی در جهان» در اختیار خواننده قرار می‌‌گیرد.

فصل پنجم در پی آن است که به مثابه یک مطالعه موردی، تبلیغات بازرگانی را در پرتو حقوق و اخلاق مورد بحث قرار دهد؛ به ویژه آنکه تبلیغات بازرگانی به یکی از اصلی ترین منابع مالی رسانه‌ها تبدیل شده و رقابت آنها را در جذب و انتشار پیام‌های تجاری برانگیخته است. مطالعه تجربه‌ها و نمونه‌های جهانی، از جمله کارهایی که در آمریکا و انگلیس صورت گرفته است، نشان می‌‌دهد که برای سامان دادن به آگهی‌های بازرگانی و کنترل آثار آن، هم به راهکارهای حقوقی نیازمند هستیم و هم به راهکارهای غیر حقوقی که تدوین نظام نامه‌های اخلاقی از مهم ترین آنها است. «اصل آزادی ارتباطات و اطلاعات ازدیدگاه اسلام».

در فصل ششم مورد مطالعه قرار گرفته، مبانی نظری و نیز اصول حق دسترسی به اخبار و اطلاعات، حق حضور دائمی و همگانی در صحنه، حق مشارکت در اداره امور کشور و بالاخره حق نظارت و نقد عملکردها در اندیشه اسلامی را تبیین می‌‌کند.

فصل پایانی این کتاب هم به بررسی دیدگاه‌ها و تلاش‌های عملی دو عالم دینی در حوزه مطبوعات اشاره شده است؛ یکی مرحوم شیخ فضل الله نوری و دیگری امام موسی صدر.

حقوق ارتباطات و تعامل آن با دین و اخلاقبنابر گزارش همشهری آنلاین، از این استاد دانشگاه تهران، تا کنون کتاب‌ها و مقاله‌های متعددی در حوزه حقوق رسانه‌ها به چاپ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics