قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حمایت مجدد آیت‌الله سیستانی از معترضان و تأکید بر استمرار اعتراضات مسالمت آمیز/ تعدی به نیروهای امنیتی و پلیس جایز نیست
حمایت مجدد آیت‌الله سیستانی از معترضان و تأکید بر استمرار اعتراضات مسالمت آمیز/ تعدی به نیروهای امنیتی و پلیس جایز نیست

شیخ عبدالمهدی الکربلائی اعلام داشت:

حمایت مجدد آیت‌الله سیستانی از معترضان و تأکید بر استمرار اعتراضات مسالمت آمیز/ تعدی به نیروهای امنیتی و پلیس جایز نیست

آیت‌الله سیستانی در بیانیه‌ای که از سوی شیخ عبدالمهدی الکربلائی در خطبه‌های نماز جمعه قرائت شد، اعلام کرد که حمله به عناصر امنیتی و وارد کردن خسارت به اموال عمومی عراق با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز منافات دارد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، متن کامل این بیانیه که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته به شرح زیر است:

«در این اوقات حساس از تاریخ عراق عزیز که تظاهرات‌های مردمی در بغداد و تعدادی از دیگر استان‌ها، تکرار می‌‌شود، از عزیزان تظاهرکننده و نیروهای امنیتی می‌خواهیم تا به مسالمت آمیز بودن تظاهرات‌ها پایبند بوده و اجازه ندهند تا این تظاهرات‌ها به خشونت، شورش و تخریب منجر شود.

ما از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات‌ها می‌‌خواهیم تا از هرگونه آسیب به نیروهای امنیتی و حمله به آن‌ها به هر شکلی خودداری کنند و علاوه بر آن حرمت اموال عمومی را حفظ کرده و به اموال دولتی و غیردولتی و یا هر گروه دیگری تعرض نداشته باشند.

حمله به نیروهای امنیتی به‌واسطه سنگ و یا مواد آتش‌زا و غیره و آسیب وارد کردن به اموال عمومی و خصوصی به‌واسطه سوزاندن، سرقت و یا تخریب، شرعی و قانونی نیست و با مسالمت آمیز بودن تظاهرات منافات دارد و تظاهرکنندگان را از تحقق خواسته‌های مشروعشان دور ساخته و باعث مجازات عاملان می‌‌شود.

به نیروهای امنیتی یادآور می‌‌شویم که برپایی تظاهرات مسالمت آمیز در صورتی که مخل نظم عمومی نباشد، حق قانونی شهروندان است و آن‌ها باید حمایت کامل را از تظاهرکنندگان در میدان‌ها و خیابان‌های اختصاص داده شده جهت حضور مردم، فراهم کنند و نه تنها از هرگونه برخورد و درگیری پرهیز کنند بلکه در تعامل با آن‌ها نهایت خویشتن‌داری را به کار ببرند و درعین‌حال که در چارچوب اجرای قانون و حفظ نظم عمومی، به وظیفه خود عمل می‌‌کنند، اجازه ندهند تا هرج‌ومرج و تجاوزی به تأسیسات دولتی و دارایی‌های افراد وارد شود.

تأکید مرجعیت دینی بر ضرورت مسالمت آمیز بودن اعتراضات و به دور بودن آن از خشونت‌ها، تنها از باب توجه به دورنگاه داشتن تظاهرکنندگان و عناصر امنیتی از خشونت و آسیب نیست بلکه از باب توجه به آینده این کشور است که همواره از پیچیدگی‌های زیادی در رنج بوده و بیم آن است که به سمت خشونت سوق داده شود و خشونت هم مساوی با هرج‌ومرج و ویرانی است و این امر زمینه را برای دخالت‌های خارجی بیشتر فراهم کرده و عرصه به عرصه تسویه حساب‌ها میان برخی قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل می‌‌شود و وضعیت ناگواری برای آن، آن‌طور که برای سایر کشورها اتفاق افتاد، پیش خواهد آمد که حتی با وجود گذشت سال‌های طولانی نتوانستند خود را از تبعات آن رها کنند.

بهتر است انجام اصلاحات واقعی و تغییرات مورد نظر در اداره کشور به روشی مسالمت آمیز انجام شود که این امر هم درصورتی‌که عراقی‌ها دوشادوش هم باشند و در مطالبه خواسته‌های مشخص خود در این زمینه متحد باشند، امکان‌پذیر است.

بسیاری از اصلاحات هستند که همه عراقی‌ها بر آن توافق نظر دارند و چه‌بسا خواهان آن هستند که مهم‌ترین آن‌ها مبارزه با فساد، در پیش گرفتن سازوکارهای مشخص و جدی برای تحت پیگرد قرار دادن مفسدان و بازگرداندن اموال ملت، رعایت عدالت اجتماعی در توزیع سرمایه‌های کشور با لغو و یا تغییر برخی قوانینی که امتیازات زیادی را در اختیار مسئولان عالی‌رتبه، نمایندگان مجلس و گروه‌های مشخص می‌‌دهد، تکیه بر قوانین عادلانه در بحث استخدام نیروهای دولتی به دور از سهمیه بندی و پارتی بازی، در پیش گرفتن تدابیر سختگیرانه به‌منظور انحصاری کردن سلاح به‌گونه‌ای که تنها در اختیار دولت باشد، ایستادگی قاطعانه در مقابل دخالت‌های خارجی در امور داخلی کشور، وضع قوانین منصفانه در خصوص انتخابات به‌گونه‌ای که موجب بازگرداندن اعتماد به شهروندان در رابطه با روند انتخابات شود و آن‌ها را به حضور در آن ترغیب کند.

یک‌بار دیگر از تظاهرکنندگان عزیز می‌‌خواهیم تا خشم و نارضایتی آن‌ها از اوضاع بد موجود، گسترش فساد و نبود عدالت اجتماعی موجب نقض حرمت‌ها و تعدی به نیروهای امنیتی و اموال عمومی و خصوصی نشود.

نیروهای امنیتی، پدران، برادران و فرزندان شما هستند که بسیاری از آن‌ها در دفاع از شما در کشتار تروریست‌های داعشی و دیگرانی که قصد ضربه زدن به شما را داشتند، شرکت کردند و امروز هم به وظیفه خود در حفظ نظم عمومی عمل می‌‌کنند بنابراین سزاوار نیست که چیزی جز احترام و تقدیر را از شما شاهد باشند. به اندک افرادی که با نیات بد، قصد نفوذ در بین شما و سوء استفاده از تظاهرات شما را برای ضربه زدن به این عزیزان و یا تأسیسات دولتی و غیر دولتی دارند، اجازه فعالیت ندهید».

گفتنی است، خطبه‌های مرجعیت این هفته آرام‌تر از خطبه‌های گذشته بود. آیت‌الله سیستانی، ضمن ادامه‌ی حمایت از معترضان و تأکید بر استمرار مسالمت آمیز آن، از نیروهای امنیتی و پلیس نیز حمایت کرد و فتوا به حرمت تعدی علیه آنان داد. این موضوع به معنای حمایت از دو طرف برای آرام نگاه داشتن اوضاع دارد. در عین حال انتقادات بارز وی از دولت به گزارش جنجالی کمیته بوده است و روح حاکم بر اظهارات مرجعیت در این خطبه، آرامش بخشی به طرف‌ها بوده است.

کارشناسان معتقد هستند بسته‌های اصلاحاتی چهارگانه و گسترده دولت و سخنان امروز مرجعیت نجف، دو‌ عاملی هستند که تأثیر بالقوه روی روند تظاهرات و اعتراضات امروز می‌‌توانند داشته باشند. روند اعتراضات امروز نشان خواهد داد معترضان تا چه اندازه به این اصلاحات وعده داده شده نخست وزیر خوش‌بین و معتقد هستند، علاوه بر اینکه بازخورد خطبه‌های مرجعیت در میان معترضان نیز محک خواهد خورد.

قابل‌ذکر است، پس از پایان خطبه‌های نماز جمعه امروز کربلا، حملات شدیدی در فضای مجازی علیه مرجعیت نجف آغاز شده است. براساس برخی منابع، اردن و امارات کانون‌های این حملات مجازی هستند. آیت‌الله سیستانی، امروز همگان را به رعایت آرامش و در عین حال استمرار مسالمت آمیز اعتراضات فراخواند، موضوعی که به نظر می‌رسد باعث نارضایتی شدید برخی جریان‌های داخلی و خارجی شده است که در عمل به دنبال سرنگونی خشونت‌آمیز نظام سیاسی هستند.

گفته می‌شود پروژه شوم عبور از آیت‌الله سیستانی، اکنون به‌طور همزمان در طیفی از سیاسیون و حوزویان و معترضان عراقی کلید زده شده است و بی‌تدبیری‌های برخی از اعضای دفتر نیز بدان دامن زده است و اگر برای مقابله با آن تدبیری نشود، حتی اگر ناآرامی‌های اخیر عراق ختم به خیر شود، جریان اصیل شیعی بازنده بزرگ این بازی پیچیده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics