قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دست زدن بدون طهارت به تورات و انجیل جایز نیست/ به مسیحیان اهل ذمه نگویید!
پیشنهاد تشکیل «شورای فقهی جهانی» برای حل مسئله «طلاق شفاهی» توسط شیخ الازهر

شیخ الازهر مطرح کرد:

دست زدن بدون طهارت به تورات و انجیل جایز نیست/ به مسیحیان اهل ذمه نگویید!

شیخ احمد الطیب در گفتگویی اظهار کرده است: به مسیحیان اهل ذمه نگویید! محدود کردن غیر مسلمانان در ماه رمضان درست نیست و دفاع از کلیساها واجب و دست زدن بدون طهارت به تورات و انجیل جایز نیست.

به گزارش شبکه اجتهاد، شیخ احمد الطیب ضمن تبریک عید قیامت به تواضروس دوم، پاپ قبطی‌های مصر گفت: «تبریک اعیاد به مسیحیان از روی ادب یا تعارف نیست، بلکه ناشی از درک ما از آموزه‌های دین واقعی است».

الطیب با تأکید بر اینکه رابطه مسلمانان و مسیحیان مظهر واقعی اتحاد و اخوت است، در اظهاراتی در گفتگو با روزنامه صوت الازهر تصریح کرد: «در قرآن ادیان مختلف وجود ندارد اما رسالت‌هایی الهی وجود دارد که بیانگر دین الهی واحد است و وحدتی وجود دارد که پیامبر اسلام، محمد(ص) را با دیگر پیامبران پیوند می‌زند و این همان اخوت است. از پیامبر اکرم(ص) نقل شده: من نزدیکترین مردم به عیسی پسر مریم در دنیا و آخرت هستم. هیچ پیامبری بین من و او نیست و پیامبران فرزندان یک پدر از مادران گوناگون هستند و دینشان یکی است.»

شیخ الازهر گفت منشأ دین در همه این رسالت‌های الهی یکی است و به همین دلیل است که خداوند متعال – در قرآن کریم – تورات و انجیل را «هدایت و نور» توصیف می‌کند و قرآن خود را کتاب مصدّق (تأییدکننده) دو کتاب مقدس پیشین (تورات و انجیل) معرفی می‌کند. وی گفت: «در قرآن می‌خوانیم که انجیل مؤید تورات است و قرآن مؤید انجیل و تورات است.»

او اشاره کرد که فقهای مسلمان معتقدند دست زدن به قرآن بدون طهارت برای مرد و زن مسلمان جایز نیست و این امر در مورد دست زدن به انجیل و تورات نیز صدق می‌کند، بنابراین اگر مسلمان طهارت نداشته باشد نباید به ‌‌آن‌ها دست بزند.

شیخ الازهر گفت شایسته نیست که واژه اهل ذمه بر مسیحیان اطلاق شود، چرا که ‌‌آن‌ها شهروندانی با حقوق و وظایف برابر هستند. او افزود: اصطلاح اقلیت که حامل برداشت‌های منفی است و منجر به احساس طرد شدگی می‌شود، بیانگر روح اسلام و فلسفه آن نیست و این اصطلاح شهروندی است که مناسب‌ترین بیان و بزرگترین و تنها سرمایه برای ثبات جوامع است.

وی بیان کرد: «نه در قرآن و نه در سنت پیامبر(ص) متنی وجود ندارد که براساس آن بنای کلیسا حرام باشد. محدودیت‌هایی که هنگام ساخت هر کلیسا رخ می‌دهد، برخاسته از آداب و سننی است که مردم دهان به دهان نقل کرده‌اند و منشأ آن اسلام نیست.»

احمد الطیب گفت: «من از کسانی هستم که معتقدم ساختن مسجد در مقابل کلیسا نوعی محدودیت برای مسیحیان است و اسلام ما را از چنین محدودیت‌هایی منع کرده است؛ زیرا ساختن مسجد در مقابل کلیسا مسیحیان را آزار می‌دهد و این اذیت کردن حرام است؛ پیامبر(ص) فرموده: هر که ذمی را اذیت کند، مرا اذیت کرده است.»

شیخ الازهر افزود: «می‌گویم: (أرض الله واسعه)، پس مساجد باید دور از کلیساها ساخته شوند و کلیساها دور از مساجد بنا شوند. چرا اصرار به ساختن مسجد روبروی کلیسا دارید؟ چرا اصرار به ساختن کلیسا در مقابل مسجد دارید؟ این دست کم گرفتن عبادات و خانه‌های عبادت است و این رفتاری است که اسلام آن را نمی‌پسندد؛ زیرا از من مسلمان خواسته نشده که کلیسا را ببندم و چراغ آن را خاموش کنم و عبادت در آن را حرام کنم، بلکه آنچه از من خواسته شده این است که اگر به کلیسا تعرض شد، بر من مسلمان واجب است که از آن دفاع کنم.»

شیخ الازهر خاطرنشان کرد: «محدود کردن غیرمسلمانان در غذا و نوشیدنی در طول روز در ماه رمضان به بهانه روزه بیهوده است. این هیچ نسبتی با اسلام ندارد. مسلمانی که طاقت دیدن همکار مسیحی خود را در محل کار در حال خوردن و نوشیدن یا تحمل تماشای شهروندان مسیحی در رستور‌‌آن‌ها در طول روز در ماه رمضان ندارد، چگونه است که می‌تواند خوردن و آشامیدن فرزندان خردسالش در ماه رمضان را تحمل کند؟ یا اینکه فرزندانش را نیز محدود و از خوردن و آشامیدن نهی می‌کند؟!»

او در توصیه‌ای به طلاب الازهر گفت: «بدانید که ما در این دنیا تنها نیستیم و رابطه ما با دیگران رابطه تعارف و تعاون است و هرگز این رابطه از جنس درگیری و یا وادار کردن مردم به اسلام و یا توهین به دین و عقیده ‌‌آن‌ها نیست. مردم چنانکه امام علی(کرم الله وجهه) می‌فرماید: «یا برادر دینی تو و یا همتای تو در آفرینش هستند.» و همان گونه که دوست نداری آزرده و تحقیر نشوی، همچنین آزار دیگران و تحقیر ‌‌آن‌ها جایز نیست».

متن گفتگوی شیخ الازهر مفصل‌تر از گزیده بالا و دربردارنده نکات بیشتری است که علاقه‌مندان برای مطالعه می‌توانند اینجا کلیک کنند.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics