قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دیدگاه‏‌های آیت‌‏الله مشکینی درباره کتاب «شهید جاوید» و «دارالتبلیغ اسلامی»
دیدگاه‏‌های آیت‌‏الله مشکینی درباره کتاب «شهید جاوید» و «دارالتبلیغ اسلامی»

خاطرات مستند استاد خسروشاهی از آیت‌‏الله مشکینی(ره) منتشر شد؛

دیدگاه‏‌های آیت‌‏الله مشکینی درباره کتاب «شهید جاوید» و «دارالتبلیغ اسلامی»

این کتاب نشان دهنده گوشه‌هایی از زندگی این عالم مجاهد و برخی حوادث و مسائل تاریخی معاصر ایران به ویژه تاریخ حوزه علمیه قم است.

به گزارش شبکه اجتهاد، انتشارات کلبه شروق قم دفتر یازدهم مجموعه حدیث روزگار را با عنوان «خاطرات مستند استاد سید‌هادی خسروشاهی درباره آیت‌‏الله علی مشکینی» منتشر کرد. سابقۀ آشنایی استاد خسروشاهی با آیت‌‏الله مشکینی به ۶۰ سال پیش بازمی‏گردد و ایشان در مدت این آشنایی مقاطع حساسی از مبارزه علیه رژیم پهلوی را نیز همراه با آن فقیه مجاهد طی کرده است. این کتاب یک مقدمه، گفتگوی مفصل درباره زندگی و مبارزه آیت‌‏الله مشکینی، پیوست‌ها و ضمایم را دربردارد که نشان دهنده گوشه‌هایی از زندگی این عالم مجاهد و برخی حوادث و مسائل تاریخی معاصر ایران به ویژه تاریخ حوزه علمیه قم است.

محتوای کتاب

بخش اول کتاب که بخش اصلی کتاب در آن آمده، حاصل گفتگوی استاد خسروشاهی با ویژه‏نامه مردادماه ۱۳۹۱ روزنامه «جوان» است که به مناسبت سالگرد رحلت آیت‌‏الله مشکینی منتشر شد. استادخسروشاهی در این گفتگو خاطراتی از نماز جمعه آیت‌‏الله محمدعلی اراکی، حاشیه‏‌های کتاب «شهید جاوید»، مواضع آیت‌‏الله مشکینی درباره دارالتبلیغ اسلامی، مبارزات آیت‌‏الله مشکینی علیه رژیم پهلوی، نقش آیت‌‏الله مشکینی در اعلامیه‏‌های علیه رژیم پهلوی، اختلافات آیت‌‏الله مشکینی و آیت‌‏الله شریعتمداری، نامه‏‌های آیت‌‏الله مشکینی به دوستان و علما، سوابق اجرایی و عملکرد آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ مشکینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ماجرای گله امام خمینی از آیت‌‏الله کاشانی، علت و ارزش ترجمه آیت‌‏الله مشکینی از قرآن کریم و در نهایت بررسی خدمات علمی، آثار و تألیفات و شاگردان آیت‌‏الله مشکینی را بیان می‏‌کند.

به دنبال انتشار بخشی از خاطرات استاد خسروشاهی درباره آیت‌‏الله مشکینی در این ویژه‏نامه عده‏‌‌ای از مخاطبان و طلاب جوان حوزه علمیه قم در تماس‏های متعدد و طرح سؤالاتی جدید، خواستار توضیحات بیشتر استاد درباره دیدگاه‏‌های آیت‌‏الله مشکینی درباره کتاب «شهید جاوید» و دارالتبلیغ اسلامی و بررسی نظر جامعه مدرسین در این موارد و دیدگاه آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ مشکینی درباره مسأله قمه‏ زنی شدند که جواب‏های استادخسروشاهی به همراه زندگی خودنوشت آیت‌‏الله مشکینی، در بخش دوم کتاب یعنی پیوست‏ها آمده است تا نکات تاریخی مهم و حساس از تاریخ معاصر و حوزه علمیه قم فراموش نشود. در پایان هم اسناد سیاسی و بعضی از مکتوبات تاریخی و نامه ‏های منتشرنشده آیت‌‏الله مشکینی یا مرتبط به ایشان در این کتاب منتشر شده است.

مشخصات

چاپ اول این کتاب در ۱۴۸ صفحه، قطع رقمی، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۵۰۰ تومان به جامعه علمی و فرهنگی و علاقه‌مندان به تاریخ معاصر عرضه شده است. تاکنون خاطرات مستند خسروشاهی درباره شخصیت‌ها و جریانات زیر منتشر شده است: علامه طباطبایی، آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ طالقانی، امام موسی صدر، آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌‌هاشمی رفسنجانی، دکتر ابراهیم یزدی، محمدعلی جمال زاده، احمد بن بلا (الجزایر)، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، مشروطه مشروعه و علمای تبریز، تاریخ نگاری معاصر و کودتای ۲۸ مرداد، طرح مرکز فرهنگی اسلامی اروپا، حزب خلق مسلمان. البته به زودی خاطرات مستند ایشان درباره امام خمینی، مقام معظم رهبری، شهید مطهری، شهید بهشتی، شیخ آقابزرگ تهرانی و محمدحسنین هیکل (مصر) و سه مجموعه مفصل «خاطرات درباره شخصیت‌های علما و بزرگان حوزه»، «خاطرات درباره شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی داخلی»، «خاطرات درباره شخصیت‌های بین المللی و نهضت جهانی اسلام» منتشر خواهد شد.

بنابر گزارش رسا، برای تهیه مجموعه آثار و خاطرات مستند استاد خسروشاهی‌‌ می‌‌‌‌‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب مؤسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران و یا سایت‌های مرکز بررسی‌های اسلامی (www.iscq.ir) یا پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) مراجعه کنید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics