قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رهنمودهای مراجع و علما به متولیان حج و زیارت
رهنمودهای مراجع و علما به متولیان حج و زیارت

گزارش؛

رهنمودهای مراجع و علما به متولیان حج و زیارت

سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت، هفتم بهمن‌ماه در سفر یک روزه به شهر مقدس قم با تعدادی از مراجع عظام تقلید و علمای این شهر به‌صورت جداگانه دیدار و از برنامه‌های حوزه حج و زیارت گزارشی ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، دیدار با آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، سیدموسی شبیری زنجانی، حسین نوری همدانی، عبدالله جوادی آملی، حسین وحید خراسانی، لطف‌الله صافی گلپایگانی، جعفر سبحانی، ابراهیم امینی و نیز حجت‌الاسلام سیدجواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی، از جمله برنامه‌های سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت در این سفر بود. در این دیدارها نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت به تشریح فعالیت‌ها و تلاش‌های گسترده بعثه مقام معظم رهبری در حوزه‌های حج، عتبات و اربعین پرداخت و مراجع عظام تقلید رهنمودهایی ارزشمند و سازنده ارائه کردند که در ذیل به بخشی از آن پرداخته می‌شود.

حج تعطیلبردار نیست/ فعالیت‌های آموزشی حج گسترش یابد

آیت‌الله‌ ناصر مکارم شیرازی در این دیدار با ابراز خرسندی از توافق صورت گرفته با طرف سعودی در زمینه حج تمتع گفت: تعطیلی حج، تنها تعطیلی حج نیست، بلکه تعطیلی بخشی از احکام اسلامی است، به‌ویژه در شرایطی که دشمنان ما تبلیغ می‌کنند که این‌ها عقیده به حج ندارند، حرف‌هایی که هیچ اساس و بنیانی ندارند و این حضور جواب دندان‌شکنی به تبلیغات منفی علیه پیروان مکتب اهل‌بیت (ع) است.

در شرایط کنونی همه حجاج باید رعایت جهات و اقتضائات را بکنند و کاری صورت نگیرد که بهانه به دست دیگران داده شود. باید به روحانیان و کاروان‌ها سفارش و آموزش‌های لازم در این جهت ارائه شود، حجاج باید در زمینه‌های مختلف رعایت مسائل ظاهری را داشته باشند.

گرانی دلار سبب شده که حجاج و زائران کمتر وقت خود را صرف گشتن در بازار و خرید کنند؛ باید برای زوار این امر تبیین شود که وقت خود را در این سفر ارزشمند معنوی با بازار گردی و خرید تلف نکنند.

آموزش‌های لازم به روحانیان کاروان‌های حج لازم است. زائران با معارف و مفاهیم وحدت‌بخش حج آشنا شوند. کاروان‌ها باید از همه جهت توجیه شوند تا ان‌شاءالله حج به‌صورت شایسته و آبرومند برگزار شود.

باید به قوانین کشور میزبان احترام گذاشت، رعایت مسائل مربوط به تقیه مداراتی از دیگر مواردی است که باید حجاج در این خصوص کاملاً توجیه شوند.

پرهیز از اسراف و تبذیر از سوی دست‌اندرکاران حج و نیز حجاج ضروری است. در شرایط کنونی که دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی هستیم باید صرفه‌جویی را به‌طور دقیق و کامل جدی بگیریم.

ما برای موفقیت شما در این وظیفه و مسئولیت مهم و حساس دعا می‌کنیم، امیدواریم دست به دست هم دهید و بتوانید حج را به‌صورت آبرومند برگزار کنید.

«انتقال کلمات و آموزه‌های اهل‌بیت(ع)» به اقوام مختلف یکی از فلسفه‌های تشریع حج  است

آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی در این دیدار بر ضرورت ترویج معارف و بیانات معصومین علیهم‌السلام، به‌خصوص ادعیه حضرات معصومین علیهم‌السلام تأکید کرد و گفت: کلمات و ادعیه حضرات معصومین (علیهم‌السلام) قابلیت ایجاد تفاهم بین ادیان مختلف را دارد. یکی از فلسفه‌های تشریع حج را «انتقال کلمات و آموزه‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام» به اقوام مختلف است.

بیانات حضرات معصومین علیهم‌السلام تحمیلی نیست بلکه مطابقتش با فطرت باعث روی آوردن به آن‌ می‌شود. احادیث معصومین نورانیت خاصی دارد که باید اهل خبره با ذوق و سلیقه، به مناسبت از بین آن‌ها -به‌خصوص احادیث معتبر- را انتخاب و نقل کنند و قطعاً تأثیر خود را خواهد داشت. این ادعیه و کلمات اهل‌بیت اگر در محافل مختلف با رعایت ظرافت بیان شود، قابلیت آن را دارد که فرقه‌ها و ادیان مختلف را به تفاهم برساند.

مرحوم حاج آقا حسن قمی‌ می‌گفت من در برخی از سفرهای زیارتی از کتاب کامل الزیارات، مشغول خواندن زیارت بودم، برخی از اهل تسنن از مضامین و محتوای بلند این زیارات و ادعیه تعجب کرده بودند و برایشان جالب بود و از من خواستند این کتاب را به آن‌ها بدهم.

اگر این ادعیه حضرات معصومین نبود ما چگونه‌ می‌توانستیم با خداوند عالم سخن بگوییم؟ معارف بلندی در ادعیه وجود دارد که دیگران را مجذوب خواهد کرد و باید از ظرفیت حج برای نشر آن بهره برد.

اجتماع عظیم حج خواه یا ناخواه جنبه مبارزاتی دارد

آیت‌الله‌ حسین نوری همدانی نیز در این دیدار گفت: عبادات الهی زمانی که جنبه اجتماعی پیدا می‌کنند از اهمیت ویژه‌تری برخوردار می‌شوند. اجتماع حج عظیم‌ترین اجتماع مسلمانان است، امروز اجتماعات و عبادات اسلامی جنبه مبارزاتی به خود گرفته است زیرا قدرت و عظمت جهان اسلام را به رخ دشمنان می‌کشد.

امروز جهان اسلام در برابر جهان کفر ایستاده است، اجتماع عظیم حج خواه یا ناخواه جنبه مبارزاتی دارد، زیرا وهابیت که با شیعه دشمنی می‌ورزد در عربستان مستقر است. وهابیت از جهت سیاست‌ها و اعتقاداتی که دارد شیعه را برای خود یک مصیبت تلقی می‌کند و از همین جهت است که با شیعیان زیدی یمن نیز همواره در جنگ هستند.

امروز وهابیت برای جنگ عقایدی با تشیع به میدان آمده است، ما باید همواره مراقب بوده و در مقابله با این جریان هوشمندانه عمل کنیم؛ امروز وهابیت دروغ‌ می‌گوید که با سیاست کاری ندارد، زیرا همواره در حال توطئه چینی علیه مذهب تشیع است.

حال خداوند وضعیتی پیش آورده است که جبهه اسلام همیشه در اوج باشد و جبهه کفر همواره در خواری و ذلت قرار گیرد. اینکه وهابیان اجازه برگزاری مراسم دعای کمیل را نمی‌دهند از آن جهت است که در این دعا سلسله کلمات و مضامینی وجود دارد که نشانگر عزت و فرهنگ با عظمت شیعه است.

محققانه و با لبخند به سعودی بفهمانید، ریشه ناامنی، داعش و تکفیری خود آن‌ها هستند

آیت‌الله‌ عبدالله جوادی آملی همچنین در دیدار با رئیس سازمان حج و زیارت و نماینده ولی‌فقیه اظهار کرد: مشکلات پیرامون برگزاری حج از چند جنبه قابل بررسی و حل شدن است که در این مسیر ابتدا باید از خودمان شروع کنیم.

حج به ذات خود یک حرکت سیاسی است اما نباید سیاست‌های دنیایی را به حج ارتباط داد، هرگز نباید اقداماتی مانند حمله به سفارت عربستان صورت پذیرد، این کار خلاف دستور دین است، نباید انتظار داشت چنین حرکاتی انجام پذیرد و در مقابل، آن‌ها حرکتی انجام ندهند! اگر کسی در عرصه بین‌الملل احترام‌ می‌خواهد، باید به دیگران احترام بگذارد.

دستورات دین در سه حوزه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است و قرآن برای هر سه منطقه برنامه دارد یعنی حتی با اهل کتاب و ملحدان نیز می‌توان بر اساس موازینی ارتباط برقرار کرد، این کتاب می‌فرماید در هر سه بخش با فهم و عقل رفتار کنید و تأکید می‌کند اگر مؤدب به آداب دینی نباشید به مشکل برمی‌خورید.

عدم موافقت آل سعود در برگزاری دعای کمیل به بهانه خطرات امنیتی است، شما وظیفه دارید محققانه و با لبخند به طرف سعودی بفهمانید که ریشه ناامنی، داعش و تکفیری خود آن‌ها هستند، آن‌ها باید بدانند که همه جهان اسلام می‌داند که علاوه بر جنایاتی مانند جریان خاشقچی و امثال ذلک، داعش و تکفیری را نیز خود آن‌ها می‌پرورانند.

زائرانی که به بعثه می‌آیند باید با دست پر برگردند و برنامه‌های بعثه باید عالمانه، محققانه، جامع و بین‌المللی باشد، در بخش‌های فرهنگی باید عالمانه سخن بگوییم، باید از ظرفیت حج برای معرفی و جهانی کردن اهل‌بیت(ع) که در جهان همتا ندارند استفاده کنیم و به روضه‌خوانی اکتفا نکنیم.

زائران مهمانان رحمت واسعه حق هستند

آیت‌الله حسین وحید خراسانی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه زائران مهمانان رحمت واسعه حق هستند، توصیه کرد: سفر حج و زیارت اعتاب مقدس همیشه به یاد و نیابت از معصومین (ع) انجام شود تا زائر از الطاف آن بزرگواران برخوردار گردد.

حج قابل تعطیل شدن نیست/ جای ایرانیان در زیارتگاه‌های مصر خالی است

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی نیز با بیان اینکه حج قابل تعطیل شدن نیست و از ارکان دین و اسلام است بر ضرورت برگزاری شکوهمند حج تأکید کرد.

این مرجع تقلید حفظ و صیانت از اماکن تاریخی و مذهبی را ضروری خواند و خواستار فراهم ساختن حضور ایرانیان در اماکن زیارتی مصر شد.

باید به قوانین کشور میزبان پایبند بود

آیت‌الله جعفر سبحانی هم در این دیدار حمله به سفارت عربستان در تهران را اقدامی مردود دانست و گفت: می‌توان به زائران آموزش داد برخی از مستحبات در سفر حج، جهت پایبندی به قوانین کشور میزبان انجام نشود؛ از طرف دیگر عربستان نیز باید تبلیغات منفی علیه مکتب اهل‌بیت (ع) در بقیع و اماکن دیگر را قطع کند. وی همچنین بر لزوم آشنایی هر چه بیشتر زائران با آموزه‌ها و معارف حج تأکید و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه کرد.

برای رفع مشکلات زائرین حج همه تلاش‌ها را به کار خواهیم گرفت

قاضی عسکر در دیدار با مراجع عظام تقلید با بیان اینکه میلیون‌ها نفر از مردم کشورمان در طول سال به سفرهای زیارتی می‌روند، گفت: با توجه به هجمه فرهنگی دشمنان علیه مکتب اهل‌بیت (ع)، تلاش داریم مردم به‌ویژه جوانان کشورمان را از این طریق با معارف ناب الهی هرچه بیشتر آشنا کنیم.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه حج سال آینده در نخستین جلسه با طرف سعودی امضا شد، گفت: در این تفاهم‌نامه مسائلی که مدنظر مسئولان محترم نظام، مراجع عظام تقلید و مردم درباره عزت، امنیت و کرامت حجاج بود و مواردی که زمینه سفر حج را تسهیل می‌کند، لحاظ شده است.

سرپرست حجاج ایرانی ابراز امیدواری کرد: مراسم حج آینده هر چه باشکوه‌تر از حج دو سال گذشته برگزار شود. وی همچنین با اشاره به حضور مؤثر روحانیون، مداحان و خادمان فرهنگی در سفرهای زیارتی، گفت: خطبا و مداحان برجسته کشورمان با حضور گسترده زائران هرروز صبح و شام در حرم‌های مطهر کربلا و نجف، برنامه اجرا می‌کنند.

قاضی عسکر با بیان اینکه شبکه مطمئنی در خدمت‌رسانی فرهنگی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سازمان حج و زیارت شکل‌گرفته است، خاطرنشان کرد: در سفر معنوی حج تلاش کرده‌ایم تا با صرفه‌جویی و کم کردن هزینه‌ها، قیمت‌ها را کاهش داده و از دولت درخواست کرده‌ایم با توجه به سپرده مردم از سال ۸۵ تاکنون و افتی که در ارزش پول اتفاق افتاده ارز را با قیمت مناسب‌تری برای سفر حج در نظر بگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه آقای رشیدیان شناخت خوبی از حوزه حج و زیارت و مسائل و مقتضیات آن دارند و در زمینه اجرایی نیز مسئولیت‌های متفاوتی داشته‌اند، گفت: امیدواریم با حضور ایشان و هماهنگی با دستگاه‌های مختلف بتوانیم در برنامه‌ریزی‌های خود برای آینده موفق‌تر از گذشته عمل کنیم.

سرپرست حجاج ایرانی رهنمودهای مراجع تقلید را برای متصدیان حج سرمایه‌ای ارزشمند خواند و افزود: امیدواریم بتوانیم نظرات رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید را جامه عمل بپوشانیم و حج خوبی را در سال آینده برگزار کنیم.

انگشت‌نگاری از حجاج در کشور انجام می‌شود

علیرضا رشیدیان همچنین در این دیدارها با اشاره به محورهای تفاهم‌نامه‌ امضاشده با طرف سعودی، گفت: در این مذاکرات تلاش شد تا بیشترین امتیازات از طرف مقابل گرفته شود که ازجمله می‌توان به استقرار دفتر نمایندگی حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران در مکه، عدم انگشت‌نگاری حجاج ایرانی در عربستان و انجام آن قبل از تشرف در داخل کشور، برگزاری مراسم مذهبی و دعای کمیل در محل اقامت حجاج، تسهیل انتقال ارز از کشور ثالث، برنامه‌ریزی پرواز حجاج برای مدت اقامت متوازن، هماهنگی در حوزه‌های بهداشت و درمان، حمل‌ونقل درون و بین‌شهری و اجاره زودهنگام محل اقامت حجاج ایرانی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در سال آینده بیش از ۸۶ هزار نفر به سفر معنوی حج تمتع اعزام می‌شوند و تلاش داریم ۱۰ هزار زائر دیگر نیز به این آمار افزوده شوند، افزود: با وجود افزایش قیمت‌ها و نرخ ارز، کاهش منطقی قیمت‌ها در سفر حج مدنظر بوده و دولت محترم قرار است مساعدت‌های خوبی را انجام دهد.

رئیس سازمان حج و زیارت بر استفاده از فضای معنوی حج و زیارت برای مقابله با تهاجم فکری و فرهنگی دشمنان و تقویت باورهای دینی مردم تأکید کرد و ابراز امیدواری کرد سفرهای معنوی با عزت و کرامت و امنیت برای مردم کشورمان همراه باشد.

وی در پایان با بیان اینکه با اصلاح ساختارها و فرآیندها درصدد هستیم عاشقان این راه با سطح درآمد متفاوت بتوانند به زیارت عتبات عالیات بروند، افزود: با هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده امیدواریم سفر زیارتی سوریه نیز از سر گرفته شود.

لازم به‌ذکر است، تاکنون هیچ محتوایی از دیدار مسئولان حج با آیت‌الله ابراهیم امینی و حجت‌الاسلام شهرستانی منتشر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics