قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / روحانیت مشهد در تب و تاب انقلاب؛ تصاویری که تاکنون ندیده‌اید

آلبوم تصاویر؛

روحانیت مشهد در تب و تاب انقلاب؛ تصاویری که تاکنون ندیده‌اید

شبکه اجتهاد: شهر مشهد به لحاظ بافت مذهبی فرهنگی و اجتماعی خویش، همواره در جنبش‌های استقلال‌طلبانه و دینی تاریخ معاصر پیشتاز بوده است. پس از آغاز نهضت امام‌خمینی در دهه ۴۰ نیز، حوزه علمیه، مراجع و عالمان و نیز مردم این شهر به این حرکت حق‌طلبانه واکنشی مثبت نشان دادند و از آن حمایت کردند. از نیمه دوم دهه ۴۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی، هدایت انقلاب در شهر مشهد علاوه بر مراجع و علمای وقت حاضر؛ توسط سه چهره مبارز یعنی رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای، مرحوم آیت‌الله عباس واعظ طبسی و شهید آیت‌الله سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد صورت می‌گرفت و به‌نوعی بدنه مذهبی و انقلابی شهر مشهد ازآنان سرمشق می‌گرفتند.

در دوران انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی، قطب اصلی مبارزات انقلابی مردم مشهد علیه رژیم پهلوی بود؛ به طوری که تظاهرات مردمی از هر نقطه شهر به حرم مطهر منتهی می‌شد و حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مدارس، این مکان نورانی را به عنوان سنگر مبارزاتی خود برگزیده بودند. یکپارچگی مردم مشهد با محوریت بارگاه مطهر ثامن الحجج(ع) و هدایت روحانیت مبارز، این شهر را به یکی از پایگاه‌های مذهبی و انقلابی ایران در دهه ۴۰ و ۵۰ مبدل کرد و درگیری‌های شدیدی را با رژیم پهلوی تا پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ رقم زد تا خاطره مبارزات این شهر در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شود.

تصاویری که در پی می‌آید، جلوه‌هایی از ادوارگوناگون انقلاب اسلامی در شهر مشهد را در خود دارد. عکس‌های این گزارش تصویری برای اولین بار و با همکاری واحد مطالعات انقلاب اسلامی مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی و موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران انتشار یافته است.

یک دیدگاه

  1. حمید هزارمسجدی

    با تشکر؛ کاشکی برای ما که آن دوران نبودیم و چهره مبارک علما را از هم تشخیص نمی دیم، زیرنویس برای هر عکس می گذاشتین که بیشتر استفاده بشه/ با تشکر مجدد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics