قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / زنان نسبت به مردان، به خدا نزدیک‌تر هستند!/ در جامعه اسلامی، جنسیت زن باید تحت‌الشعاع انسانیت او قرار گیرد
زنان نسبت به مردان، به خدا نزدیک‌تر هستند!/ در جامعه اسلامی، جنسیت زن باید تحت‌الشعاع انسانیت او قرار گیرد

دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست «فرهنگ فاطمی و الگوی مصرف کالاهای فرهنگی»:

زنان نسبت به مردان، به خدا نزدیک‌تر هستند!/ در جامعه اسلامی، جنسیت زن باید تحت‌الشعاع انسانیت او قرار گیرد

دهمین همایش علمی-کاربردی کوثر هدایت با موضوع «فرهنگ فاطمی و الگوی مصرف کالای فرهنگی» به همت اداره امور مبلغان خواهر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، مرکز تخصصی طوبی و جامعه‌المصطفی، با سخنرانی دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت‌الاسلام محمد شیخ‌الاسلامی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد. در زیر، بخش‌هایی از سخنان دکتر رحیم‌پور ازغدی و حجت‌الاسلام شیخ‌اسلامی از نظر شما می‌گذرد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، استاد رحیم‌پور ازغدی در این نشست با اشاره به اینکه غرب ادعا می‌کند که زن را کشف کرده است، افزود: درحالی‌که کشف شخصیت و کرامت زن نبوده است؛ بلکه کشف ستر و حجاب زن بوده است. کشف بدن زن در عرصه عمومی و ابزاری برای استفاده مردان بوده است و نمی‌دانم چرا اسم آن را کرامت زن گذاشته‌اند.

این استاد دانشگاه ابراز کرد: یکی از نزدیک‌ترین راه‌ها برای رسیدن به خداوند، مادر است. چه چیزی خدا را راضی می‌کند و باعث رشد معنوی می‌شود؟ در روایت آمده است احترام و رسیدگی به مادر. اگر مادر از شما راضی باشد، می‌توانید مطمئن باشید که بخشی از رضایت خداوند را کسب کرده‌اید.

رحیم‌پور ازغدی گفت: راجع به همسر هم یک معیار در روایت داریم که کسانی به خداوند نزدیک‌تر هستند که همسرشان از آن‌ها راضی باشد. این سخن را رسول خدایی می‌گوید که کسی خداشناس و انسان‌شناس‌تر از او نداریم و هیچ‌کس به اندازه او به خداوند نزدیک نشد.

پست‌ترین انسان‌ها، اهانت کنندگان به زنان هستند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اسلام مدام به مردان توصیه می‌کند که با دختر با ادب و عشق برخورد کنید و با توهین به زن مخالف است و پست‌ترین انسان‌ها را کسانی می‌داند که به زنان اهانت می‌کنند؛ ازاین‌رو مردان پست را از روی ادبیات توهین‌آمیز نسبت به زنان می‌توان شناخت.

رحیم‌پور ازغدی اظهار کرد: نگاه دینی ما با نگاه دینی شرق و غرب متفاوت است. در کتاب مقدس آمده است که حوا و شیطان هم‌دست شدند که آدم را فریب دهند و گناه اصلی را به گردن حوا می‌اندازند، درحالی‌که در قران کریم آمده است که شیطان هر دو را وسوسه کرد؛ بنابراین آدم مسئول فریب خوردن خود و حوا نیز مسئول خطاب خود است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه رعایت حقوق زن از اخلاق تمام انبیا بوده است، ابراز کرد: مردان مؤمن را از روی رفتار و ادبیاتی که نسبت به زنان استفاده می‌کنند می‌شناسند.

وی افزود: نبی مکرم اسلام(ص) می‌فرمایند: «حُبِّبَ إِلَىَّ مِنْ دُنْیاکُم الطیبُ وَ النِساءُ وَ جُعِلَ قُرَّهُ عَیْنى فِی الصَّلاهِ، از دنیای شما سه چیز مورد علاقه و محبوب من است: عطر و بوی خوش، زنان، و نور چشم من در نماز قرار داده شده است»، اینجا منظور بدجنسی زن نیست.

زنان از مردان به خدا نزدیک‌تر هستند

دکتر رحیم‌پور ازغدی گفت: از امام صادق(ع) نقل شده است که زنان از مردان به خدا نزدیک‌تر هستند، می‌دانید چرا؟ چون مهربان‌تر هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه زنان بیش‌تر تجلی صفات الهی هستند، افزود: آن‌ها سهم بیشتر از رحمت الهی برده‌اند و اگر در رفتار زنان نسبت به دیگران نگاه کنید عطر خداوند را بیش‌تر استشمام می‌کنید.

وی ابراز کرد: اگر می‌خواهید انسان‌دوستی خداوند را نگاه کنید، بیش‌ترین مثال برای این مسئله، نگاه کردن عشق مادر نسبت به کودک است و این قطره کوچکی است از اقیانوس عشق خداوند به ما.

اسم «هوالخالق» از طریق بدن زن تجلی پیدا می‌کند

دکتر رحیم‌پور ازغدی به اهمیت فرزند آوری و تولید نسل اشاره کرد و گفت: بدن زن حرمت دارد و اسم «هوالخالق» از طریق بدن زن تجلی پیدا می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: زنان زمانی‌که می‌خواهند در عرصه اجتماع وارد شوند، جنسیت آن‌ها باید تحت‌الشعاع انسانیت قرار بگیرد.

رحیم‌پور ازغدی گفت: در زمان جاهلیت پسر را فرصت می‌دانستند و معتقد بودند که دختر خرج می‌گذارد، چون معیار را اصالت ثروت و قدرت می‌دانستند، اما پیامبر این را بر هم زد و عنوان کرد معیار انسانیت کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اسلام، لذت را به رسمیت می‌شناسد و محور این داستان کمال و تکامل است. کمال، لذت را ویراستاری می‌کند. بستر تکامل با شقاوت مادری رشد می‌کند، البته درصورتی‌که نیت و انگیزه خدایی باشد.

حضرت زهرا(س) فانی در خداوند است

وی با خاطرنشان کردن اینکه حضرت زهرا(ع) انسان فوق‌العاده بی‌نظیری هستند، ابراز کرد: حضرت فاطمه(س) فانی در خداوند است، ایشان غضب و رضای شخصی ندارد و هیچ‌چیز برای خودش نمی‌خواهد، هر چیزی می‌خواهد برای خداست و به چیزی رضاست که خدا به آن راضی است.

شیخ‌الاسلامی: پوشش مساوی با زیبایی است/ آپارتمان‌سازی، مبنای قرآنی دارد!

حجت‌الاسلام محمد شیخ‌الاسلامی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تهران در این نشست به اهمیت سبک زندگی و مصرف فرهنگی اشاره و ابراز کرد: سبک زندگی منظومه‌ای از ترجیحات و انتخاب‌های فرهنگی افراد است که سه ویژگی استمرار و فراگیری، مهم و سرنوشت سازی و باورمندی را با خود دارد و درعین‌حال بازگوکننده هویت و نماد خویشتن افراد نیز به شمار می‌رود.

شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه ۱۴ عرصه برای سبک زندگی اسلامی تعریف شده است، گفت: الگوی زیبایی که بنده اصرار دارم، به جای پوشش بگوییم زیبایی. در نگاه دینی پوشش مساوی با زیبایی است و برهنگی مساوی با زشتی است.

وی ابراز کرد: در مورد الگوی مسکن نیز می‌توان گفت که آپارتمان چیز بدی نیست، در قرآن نیز آمده است که در بهشت خانه‌هایی روی هم است؛ لَکِنِ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ غُرَفٌ مِنْ فَوْقِهَا غُرَفٌ مبنیه، لیکن آنان که متّقی و خدا ترس شدند برای آنها (در بهشت رضوان و باغ فردوس جاویدان) کاخ و عمارتها بالای یکدیگر بنا شده است؛ اما اقتضائات آن بد است، دیوار نازک و آشپزخانه اوپن خوب نیست.

سبک زندگی نماد هویت اجتماعی انسان‌هاست

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه سبک زندگی نماد هویت اجتماعی انسان‌هاست، افزود: یکی از آسیب‌های ما عدم شناخت سبک زندگی است. کتاب آداب می‌نویسیم و می‌گوییم سبک زندگی است؛ درحالی‌که ما نمی‌دانیم سبک زندگی چیست.

رئیس میز تخصصی سبک زندگی اسلامی ابراز کرد: مهم‌ترین عنصر سبک زندگی، تفکر است. الگوی تحصیل و اندیشه ورزی که برنامه آموزش‌وپرورش و حوزه ما به‌شدت آسیب دارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تهران اظهار کرد: الگوی بهداشت و سلامت، واقعاً طب اسلامی نداریم. طب ایرانی و سنتی درست است؛ چراکه بسیاری از روایاتی که به‌عنوان طب اسلامی از آن یاد می‌شود، شاید سندیت نداشته باشد.

شیخ‌الاسلامی ابراز کرد: دیگر الگوها شامل الگوی تغذیه، الگوی مصرف اقتصادی، الگوی مصرف فرهنگی، الگوی زندگی مجازی و الگوی معاشرت است که عمده کتاب‌های که در مورد سبک زندگی نوشته شده است، الگوی معاشرت است.

با فروشگاه‌هایی مواجه هستیم که الگوی مصرف ما را تغییر داده است

وی ابراز کرد: با فروشگاه‌هایی مواجه هستیم که الگوی مصرف ما را عوض کرده است، شهوت خرید در ما ایجاد می‌کنند و متأسفانه در حال حاضر دچار ضعف در مدیریت خرید هستیم.

شیخ‌الاسلامی افزود: رهبر معظم انقلاب عنوان کردند که جنس ایرانی بخرید، حتی اگر یک‌ذره بدتر از جنس خارجی باشد. به‌حساب عقلانی ما ممکن است به سود و فایده آن شک کنیم، اما رهبری که از بالا نگاه می‌کند، می‌داند در درازمدت خوب است.

وی با اشاره به اینکه ما باید نظام اولویت برای انتخاب فرهنگی را ساماندهی کنیم، افزود: کف خیابان مردم، سبک زندگی می‌شود، یعنی آنجائی که باید اولویت‌بندی کنیم.

شیخ‌الاسلامی افزود: سبک زندگی منابعی دارد؛ فقه، اخلاق؛ اما هیچ‌کدام سبک زندگی نیست. سبک زندگی، یعنی نظام اولویت‌دهی ما و این است که باید اسلامی شود.

رئیس میز تخصصی سبک زندگی اسلامی ابراز کرد: در حوزه سبک زندگی به چند کتاب دین و سبک زندگی، مبانی سبک زندگی اسلامی، شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی و مصرف فرهنگ می‌توان اشاره کرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تهران به انواع مصرف در کشور اشاره کرد و گفت: یک نوع مصرف منفعلانه داریم. نسبت به پیام‌هایی که برای ما می‌آید منفعلانه برخورد می‌کنیم و هر چیزی در فضای مجازی و رسانه گفته شود، قبول می‌کنیم.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: یکی از مبانی انتخاب در اسلام در مورد مصرف فرهنگی، حرمت اشاعه خبر نادرست است. یک خبر از گروهی به گروهی دیگر منتقل می‌کنیم درحالی‌که صحت‌وسقم آن را نمی‌دانیم. این آسیب فرهنگی است.

رفتار حضرت زهرا (س) الگوسازی برای نوع مصرف فرهنگی است

این استاد حوزه و دانشگاه با خاطرنشان کردن اینکه رفتار حضرت زهرا (س) الگوسازی برای نوع مصرف فرهنگی است، افزود: رفتار حضرت زهرا (س) کاملاً رسانه‌ای است و فعالیت‌هایی که انجام دادند برای تغییر نوع مصرف فرهنگی حاکمیت آن زمان بود.

وی خطاب به خواهران مبلغ حاضر در همایش گفت: رهبر معظم انقلاب چند سال پیش تأکید کردند که جنگ، جنگ مصرف فرهنگی در دنیاست و شما مبلغان باید خط اصلی را بشناسید و از تعارضات نترسید و برای آن راه‌حل داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics