قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / روحانی نباید یک آخوند معمولی باشد/ میراث آیت‌الله بروجردی را حفظ کنیم
روحانی نباید یک آخوند معمولی باشد/ میراث آیت‌الله بروجردی را حفظ کنیم

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار اساتید حوزه علمیه قم تأکید کرد:

روحانی نباید یک آخوند معمولی باشد/ میراث آیت‌الله بروجردی را حفظ کنیم

آیت‌الله جوادی آملی گفت: سنت‌‌های خوب پیشینیان نباید فراموش شوند بنابراین سنت‌‌های علمای بزرگ قم و نجف باید مورد توجه قرار بگیرند. تقریب مذاهب میراث آیت‌الله بروجردی است، ایشان می‌‌فرمود طلبه باید علاوه بر فقه شیعه، فقه اهل سنت را هم بلد باشد، ما باید میراث آیت‌الله بروجردی را حفظ کنیم.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار با اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم (اعضای شورای برنامه‌ریزی نشست دوره‌ای اساتید) با اشاره به رسالت روحانیت، گفت: روحانی نباید یک آخوند معمولی باشد و حرف‌‌های دیگران را تکرار کند بلکه در مسیری باید حرکت کند که امام صادق (علیه السلام) حرکت‌ می‌‌کرد و حامل علم ائمه باشد. حوزه اگر نتواند چنین افرادی تربیت کند، حوزه امام صادق (علیه السلام) نیست.

سنت‌‌های علمای بزرگ قم و نجف مورد توجه قرار بگیرند

ایشان با تأکید بر اینکه تقریب مذاهب میراث آیت‌الله بروجردی است، بیان داشت: سنت‌‌های خوب پیشینیان نباید فراموش شوند بنابراین سنت‌‌های علمای بزرگ قم و نجف باید مورد توجه قرار بگیرند. به عنوان مثال مرحوم آقای بروجردی در زمینه وحدت شیعه و سنی فعالیت کردند. اگر میان شیعه و سنی تقریب باشد داعش به وجود‌ نمی‌‌آید. این عالم بزرگ‌ می‌‌فرمود طلبه باید علاوه بر فقه شیعه، فقه اهل سنت را هم بلد باشد، ما باید میراث آیت‌الله بروجردی را حفظ کنیم.

تمام حوزه‌‌های تشیع مدیون حوزه نجف هستند

آیت‌الله جوادی آملی، جایگاه حوزه نجف را جایگاه والایی دانست و اظهار داشت: تمام حوزه‌‌های جهان تشیع مدیون حوزه نجف هستند چون از کتب اربعه تا رسائل و مکاسب و بسیاری از کتب درسی دیگر خروجی حوزه نجف هستند و این به برکت امیرالمومنین (علیه السلام) است.

فرهنگ نخبه پروری میراث سید مرتضی است

ایشان خدمات سید مرتضی به حوزه بغداد و نجف را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: سید مرتضی آدم ثروتمندی بود لذا بخشی از ثروتش را وقف کرد و به این ترتیب، فرهنگ وقف را بین مردم جا انداخت. همچنین این بزرگوار مدیر خوبی بود و به طلابی که استعداد بیشتری داشتند توجه بیشتری‌ می‌‌کرد. شیخ طوسی یکی از شاگردان ایشان بود و در نجف از همان شیوه مدیریتی سید مرتضی الگو گرفت که توانست علمای بزرگی تربیت کند وگرنه طلاب آنجا چیزی بیش از یک امام جماعت‌ نمی‌‌شدند.

معظم‌له خطاب به اساتید حاضر در جلسه اظهار کرد: حتماً به آن دسته از شاگردانتان که استعداد بیشتری دارند توجه خاص بکنید ولو دو سه نفر باشند چون فرهنگ نخبه پروری میراث سید مرتضی است. ائمه نیز این کار را‌ می‌‌کردند. به عنوان مثال امام صادق (ع) حتی برای حفظ جان زراره تلاش‌ می‌‌کرد.

حقیقتاً نمی‌‌دانم که او برنده است یا من!

آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر لزوم تبلیغ در تمام شرایط اذعان کرد: صحنه‌ای در تلویزیون دیدم که روستایی بود صعب العبور به گونه‌ای که برای رفتن به آن باید از میان آب بگذرید و از آنجایی که پلی بر روی آب وجود نداشت مردم مجبور بودند با کابل از روی آب رد شوند. طلبه‌ای برای تبلیغ به آن روستا‌ می‌‌رفت و با عبا و عمامه همان کابل را‌ می‌‌گرفت و از آب رد‌ می‌‌شد. حقیقتاً‌ نمی‌‌دانم که او برنده است یا من!

وضعیتی که حوزه فعلی دارد، مدیون نظام و شهداست

ایشان افزود: ما جزو اولین دوره طلابی بودیم که با ممنوعیت لباس روحانیت توسط رضاخان ملعون رو به رو شدیم. در آن سال‌‌ها جز قم و مشهد، سایر شهرستان‌‌ها چندان طلبه‌ای نداشتند به ویژه حدود سالهای ۱۳۱۶ تا ۱۳۲۲ کسی طلبه‌ نمی‌‌شد. الآن طلبه شدن آسان است چون کسی که وارد حوزه‌‌ می‌شود می‌‌تواند از طلاب پایه بالاتر کمک درسی بگیرد درحالی که ما دروس مقدماتی را باید از شاگردان مرحوم آخوند و آقا ضیاء یاد‌ می‌‌گرفتیم و طلبه‌ای غیر از اینها نبود. حتی بزرگان روحانیت‌ نمی‌‌توانستند در آن زمان معمم باشند یا منبر بروند. فقط دو تن از شاگردان مرحوم آخوند اجازه داشتند عمامه بگذارند و آنها گاهی از خیابان رد‌ می‌‌شدند که مردم بدانند اسلامی هست. وضعیتی که حوزه فعلی دارد مدیون نظام و شهداست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics