قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شرح «الحلقه الاولی» از کتاب حلقات در قالب پرسش و پاسخ
شرح «الحلقة الاولی» از کتاب حلقات در قالب پرسش و پاسخ

انتشار کتاب «الفبای اجتهاد»؛

شرح «الحلقه الاولی» از کتاب حلقات در قالب پرسش و پاسخ

کتاب الفبای اجتهاد؛ شرح «الحلقه الاولی» از کتاب حلقات در قالب پرسش و پاسخ اثر سیدرضا پیمبرپور از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی‌الله علیه و آله و سلم منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی‌الله علیه و آله و سلم کتاب الفبای اجتهاد؛ شرح «الحلقه الاولی» در قالب پرسش و پاسخ را به قلم سیدرضا پیمبرپور در ۱۱۸ صفحه رقعی، شمارگان ۳۰۰ نسخه و به قیمت ۹ هزار تومان منتشر کرد.

تعریف علم اصول، فرق بین عنصر مشترک و عنصر خاص، موضوع علم اصول، غایت علم اصول، علم اصول منطق علم فقه، اهمیت علم اصول در کار استنباط قوانین دینی، علم اصول و علم فقه و تعامل بین فکر اصولی و فقهی بخشی از عناوین مهم بخش مقدمه این اثر به شمار می‌روند.

در این اثر که برای دوره کارشناسی رشته فقه و اصول به عنوان متن کمک درسی و در دو فصل تهیه و تدوین شده است، فصل نخست به بیان تحدید دلالت دلیل شرعی و مقدار پیام آن در دو محور قلمرو دلالت دلیل شرعی لفظی و قلمرو دلالت دلیل شرعی غیر لفظی فعل و تقریر معصوم می‌پردازد.

حجیت دلالت دلیل و تعیین ظهور با دو رویکرد سیره متشرعه و سیره عقلانیه بر عمل به ظواهر و اثبات صدور دلیل با پنج رویکرد تواتر، اجماع، شهرت، سیره متشرعه و دلیل عقلی از دیگر موضوعاتی است که در این فصل به آن‌ها پرداخته شده است.

بررسی پنج نوع ارتباط در عالم قانون‌گذاری نیز بخش دیگری از فصل نخست است که ذیل آن، علایق بین احکام، پیوند بین حکم و موضوع آن، پیوند بین حکم (وجوب) و متعلق حکم (واجب)، پیوند بین حکم و مقدمات و پیوندهای داخل یک حکم بررسی شده‌اند.

http://media.rasanews.ir/Original/1395/10/06/IMG09190309.jpgفصل دوم چهار موضع را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد که در موضع اول با عنوان اصل اولی چیست؟ نظریه حق الطاعه، نظریه قبح عقاب بلا بیان یا اصاله البرائه العقلیه بررسی می‌شوند و در موضع دوم با عنوان اصل ثانوی چیست؟ شبهه حکمیه و موضوعیه مطرح می‌شود.

موضع سوم با عنوان قاعده منجزیت علم اجمالی سه امر منزیت علم اجمالی، انحلال علم اجمالی و دوران امر بین اقل و اکثر را مطرح می‌کند و موضع چهارم نیز با عنوان استصحاب به بیان شروط اساسی در جریان استصحاب در دو بعد یقین سابق و شک در بقاء می‌پردازد.

بنابر گزارش رسا؛ پایان بخش این کتاب به بررسی تعارض ادله با سه رویکرد تعارض بین ادله محرزه، تعارض بین اصول عملیه و تعارض بین دلیل محرز و اصلی عملی اختصاص دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics