قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ضرورت تداوم فکر امام صدر در جامعه امروز/ فقدان امام صدر خسارت بزرگی است
ضرورت تداوم فکر امام صدر در جامعه امروز/ فقدان امام صدر خسارت بزرگی است

آیت‌الله سبحانی مطرح نمود:

ضرورت تداوم فکر امام صدر در جامعه امروز/ فقدان امام صدر خسارت بزرگی است

متاسفانه دست دشمنان برای ضربه زدن به جامعه اسلامی باز بود و امام صدر را با حیله و تزویر از ما گرفتند. هرچند که خود او اکنون در میان ما نیست، اما خوشبختانه فکرش در میان ما تداوم پیدا کرده است. فقدان امام صدر خسارت بزرگی است و اگر او در میان ما بود، شرایط جامعه صورت دیگری به خود می‌گرفت.

به گزارش شبکه اجتهاد، سیده حورا صدر و جمعی از همکاران موسسه امام موسی صدر، در ادامه دیدار با علما و مراجع قم با آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار ضمن ارائه گزارشی درباره روند انتشار مجموعه «گام به گام با امام» یک دوره از این مجموعه به دفتر معظم‌له که از همکاران امام صدر در نشریه مکتب اسلام است، اهدا شد. در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید باقر خسروشاهی، داماد مرحوم آیت‌الله سیدرضا صدر نیز حضور داشت.

زبان و قلم از روایت خدمات امام موسی صدر عاجز است

آیت‌الله سبحانی در این دیدار گفت: از همه کسانی که در راه انتشار آثار امام موسی صدر قدم برداشته و برمی‌دارند، تشکر می‌کنم. زبان و قلم از روایت خدمات امام موسی صدر عاجز است. او متولد ۱۳۰۷ شمسی است و سال‌های درازی در قم تحصیل کرده است. مدتی را نیز در نشریه «مکتب اسلام» با هم همکار بودیم.

وی افزود: نشریه ما دو امتیاز داشت. یک امتیاز آن برای آیت‌الله مکارم بود به نام «درس‌هایی از مکتب اسلام» و امتیاز دیگری برای امام صدر به نام «مکتب اسلام» تا اگر ساواک یکی را تعطیل کرد بتوان با امتیاز دیگر به کار ادامه داد. آقای صدر در نشریه مقالاتی درباره اقتصاد اسلامی می‌نوشت تا اینکه به نجف و از آنجا به لبنان رفت و ارتباط قلم ایشان قطع شد، اما سایه‌اش همیشه بالای سر ما بود.

آیت‌الله سبحانی ادامه داد: امام صدر یک سخنرانی در دارالتبلیغ اسلامی داشت. در آن سخنرانی با استفاده از معنای آیه «الرحمن» گفت که عالم همه بر نظم قرار دارد و ما باید تبلیغ را روی نظم قرار دهیم. خدمات او در لبنان و روحی که به شیعه داد نیز بر کسی پوشیده نیست.

ایشان همچنین اشاره‌ای به فعالیت‌های مرحوم آیت‌الله شرف‌الدین در لبنان داشت و گفت: آقای شرف‌الدین در ۱۳۳۰ قمری وارد لبنان شد، زمانی که کمترین و پست‌ترین کارها برای شیعیان بود و در مصدر امور ابتدا مسیحیان بودند و بعد اهل سنت. در نظر ایشان این دو طایفه به دلیل علم و تربیت به آن مقام رسیده بودند. برای همین «کلیهالجعفریه» را تاسیس کرد. کلیه در عراق به معنای دانشگاه، اما در لبنان به معنای دبیرستان است. ایشان موجی را در لبنان ایجاد کرد، اما با حمله فرانسوی‌ها کارهایش متوقف شد. بیگانگان کتابخانه‌اش را آتش زدند و آثارش را از بین بردند. او در سال ۱۳۳۷ شمسی درگذشت و چند سال بعد امام صدر وارد لبنان شد. زیبایی صورت و متانت امام باعث شد تا همه بگویند که شرف‌الدین دوباره آمد.

محبت مردم به امام موسی صدر برای خدمات او به جامعه انسانی است

آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود امام صدر را ثمره خاندان صدر دانست و ادامه داد: خاندان صدر ۴۰۰ سال است که در لبنان، ایران و عراق حضور دارند و بخشی از تشیع ایران به دلیل حضور خاندان صدر است. امام موسی صدر فرعی از این شجره طیبه است. تاسیس «حرکهالمحرومین» به همت او بسیار عاقلانه بود و تنشی را با اهل سنت ایجاد نکرد، بلکه کار او باعث ایجاد رقابت برای ساخت جامعه شد.

وی افزود: تفاهمی که امام صدر بین شیعیان با اهل سنت و مسیحیان و دیگر طوایف ایجاد می‌کند، باعث محبوبیت او میان همه مردم می‌شود. همه طوایف در لبنان به او احترام می‌گذارند. چرا پیامبر اسلام و حضرت مسیح اینقدر محبوبند؟ چون به مردم خدمت کرده‌اند و خدا محبت آنها را در دل مردم گذاشته است. اگر می‌بینید که در ایران، سوریه و لبنان به امام صدر اظهار علاقه می‌شود به دلیل خدمت او به جامعه انسانی است.

اکنون بهترین فرصت برای پیگیری وضعیت امام صدر از فرزندان قذافی است

آیت‌الله سبحانی همچنین به تداوم فکر امام صدر در جامعه امروز اشاره کرد و گفت: متاسفانه دست دشمنان برای ضربه زدن به جامعه اسلامی باز بود و امام صدر را با حیله و تزویر از ما گرفتند. هرچند که خود او اکنون در میان ما نیست، اما خوشبختانه فکرش در میان ما تداوم پیدا کرده است. فقدان امام صدر خسارت بزرگی است و اگر او در میان ما بود، شرایط جامعه صورت دیگری به خود می‌گرفت.

وی زمینه را برای تحت فشار قرار دادن پسران قذافی نیز مساعد خواند و ادامه داد: خداوند معمر قذافی خبیث را لعنت کند، اما اکنون بهترین فرصت است تا گروهی از طرف حکومت ایران به سراغ فرزندان قذافی رفته و سیف‌الاسلام قذافی را برای بیان وضعیت امام صدر تحت فشار قرار دهند.

آیت‌الله سبحانی در پایان گفت: پدر امام موسی صدر، آیت‌الله سیدصدرالدین صدر نیز انسان بسیار برجسته‌ای بود. اگر کسی بخواهد اخلاق پیغمبر را ببیند، باید اخلاق پدر امام موسی صدر را بررسی کند. کاری که ایشان در واگذار کردن محل درس و نماز به آیت‌الله بروجردی انجام داد، فقط از اولیاالله برمی‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics