قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ظرفیت حقوق در تحکیم خانواده
ظرفیت حقوق در تحکیم خانواده

تازه‌های نشر؛

ظرفیت حقوق در تحکیم خانواده

شناسایی مشکلات و آسیب‌های خانواده و ریشه‌یابی آن و نیز معرفی راه‌حل‌های دانش حقوق در تقویت و تحکیم خانواده موضوع کتابی است که با عنوان «ظرفیت حقوق در تحکیم خانواده» به ثمر نشسته است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، هرچند اخلاق از ظرفیت نسبتاً بالایی در مدیریت و مهار مشکلات خانواده برخوردار است، در عین حال به‌تنهایی نمی‌تواند خانواده را اداره نماید و به حقوق نیازمند است. به همین دلیل اصل دهم قانون اساسی بر لزوم پاسداری‏ از قداست‏ خانواده‏ و استواری‏ روابط خانوادگی‏ بر پایه‏ حقوق‏ و اخلاق‏ اسلامی‏ تأکید کرده است. فقه و حقوق اسلامی از ظرفیت مطلوبی در تحکیم خانواده برخوردار است و می‌تواند برای پیشگیری از مشکلات خانواده راه‌حل‌های مؤثری ارائه نماید.

ازاین‌رو، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر فرج‌الله هدایت‌نیا، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در جدیدترین اثر خود به تبیین و بررسی «ظرفیت حقوق در تحکیم خانواده» پرداخته است.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در معرفی اثر خود آورده است: دین اسلام ازدواج را بنائی مقدس شمرده و به تزویج فرمان داده است. در مقابل، از طلاق مذمّت نموده و صیانت از خانواده را ضروری شمرده است. به پیروی از تعالیم اسلام، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز خانواده را واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان خوانده و پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی را لازم شمرده است. بنابراین، خانواده در اسلام و جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ارزشی ممتازی برخوردار است. با وجود این، خانواده در جامعه ایرانی وضعیت نگران کننده‌ای دارد و آمارهای رسمی از تزلزل روابط همسری و بی‌ثباتی آن حکایت‌‌ می‌‌نماید. از سال‌‌ها پیش تا کنون آمار ازدواج رو به کاستی و آمار طلاق رو به افزایش است. این وضعیت نگران کننده موجب طرح این پرسش‌‌ می‌‌گردد که چگونه‌‌ می‌‌توان بر مشکلات فوق فائق آمد و ثبات و قرار را به خانواده باز گرداند. برای غلبه بر مشکلات خانواده در ایران‌‌ می‌‌توان از دانش‌‌های مختلف اخلاق، تعلیم و تربیت، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و … کمک گرفت.

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی معتقد است: فقه و حقوق اسلامی نیز از ظرفیت مطلوبی در تحکیم خانواده برخوردار است. حقوق‌‌ می‌‌تواند برای پیشگیری از مشکلات خانواده راه‌حل‌های مؤثری ارائه نماید و مودت و رحمت الهی میان زوجین را حفظ نماید. همچنین‌‌ می‌‌تواند برخی مشکلات موجود در روابط همسران را مدیریت کرده و برای مرتفع ساختن آن راهکار ارائه نماید.

یادآوری می‌شود، «نشوز زوجین در فقه و نظام حقوقی ایران»، «الگوی سوم: الگوی رفتاری زن در خانواده و جامعه»، «حقوق خانواده در جمهوری اسلامی ایران»، «حقوق مالی زوجه: اجرت‌المثل، نحله و تعدیل مهریه»، «حقوق خانواده؛ چالش‌ها و راهکارها»، «داوری‌ در ح‍ق‍وق‌ خانواده»، «فلسفه حقوق خانواده»، «عناوین ثانوی و حقوق خانواده» و «فلسفه حقوق خانواده: نقد و بررسی قوانین خانواده در ایران» برخی دیگر از تألیفات این استاد حوزه و دانشگاه است.

ظرفیت حقوق در تحکیم خانوادهگفتنی است، چاپ اول کتاب «ظرفیت حقوق در تحکیم خانواده» تألیف حجت‌الاسلام دکتر فرج‌الله هدایت‌نیا در ۳۶۰ صفحه و به قیمت ۴۲ هزار تومان از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار کتاب شده است. علاقه‌مندان برای تهیه اثر می‌توانند از (اینجا) اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics