قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مسائل نوپدید در حج و عمره متأثر از توسعه اماکن
مسائل نوپدید در حج و عمره متأثر از توسعه اماکن

تازه‌های نشر؛

مسائل نوپدید در حج و عمره متأثر از توسعه اماکن

در کتاب «مسائل نوپدید در حج و عمره متأثر از توسعه» نوشته حجت‌الاسلام دکتر مهدی ساجدی، عضو گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت، حکم فقهی مسائل نوپدید متأثر از توسعه در مکه مکرمه، مسجدالحرام و مشاعر حج شناسایی و تبیین شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، هرساله جمعیتی میلیونی از سراسر عالم برای انجام حج به سرزمین نزول وحی می‌آیند و با یکی از مشکلات بزرگ ادای مناسک حج، یعنی ازدحام جمعیت، مواجه می‌شوند. این مشکل موجب شده مکه و مشاعر حج توسعه‌ِ یافته و ازاین‌رو فقیهان با سؤالاتی متأثر از توسعه مزبور مواجه شوند. مثلاً توسعه شهر مقدس مکه سبب شد تا از حکم «خروج از قسمت‌های توسعه یافته این شهر پس از عمره تمتع» یا «عبور از جاده کمربندی یا منطقه منا از طریق تونل بعد از عمره تمتع»، سخن به میان آید.

همچنین حکم استفاده از ماشین‌های مسقف برای مردان مُحرم، استفاده از تلفن همراه برای گرفتن عکس سلفی در حال احرام، ورود بدون طهارت در شبستان‌های جدید مسجدالحرام، طواف و سعی از طبقات فوقانی مسجدالحرام و مسعا، رمی از طبقات فوقانی و به سمت جمرات با شمایل جدید و… از مسائل نوپدیدی هستند که فقیه را ملزم می‌کند تا جهت کشف حکم شرعی مترتب بر آنها، علاوه بر مراجعه به آیات و روایات، موضوع‌شناسی را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

کتاب “مسائل نوپدید در حج و عمره متأثر از توسعه” در همین راستا تهیه شده است. در کتاب حاضر که اثر حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ساجدی است، حکم فقهی مسائل نوپدید متأثر از توسعه در مکه مکرمه، مسجدالحرام و مشاعر حج شناسایی و تبیین شده است. نویسنده کوشیده با تحلیل ادله روایی و تاریخی، موضوع‌شناسی صورت گرفته و احکام مسائل نوپدید متأثر از توسعه در اماکن فوق و ملاک ترتب احکام، روشن شود.

کتاب «مسائل نوپدید در حج و عمره متأثر از توسعه» نوشته آقای مهدی ساجدی در گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت تهیه شده و در مهر ماه ۱۴۰۱ به همت نشر مشعر در ۲۳۸ صفحه در قطع وزیری منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics