قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «نصیحت در فقه سیاسی شیعه» مکتوب شد
نصیحت در فقه سیاسی شیعه مکتوب شد

تألیف علی شیرخانی؛

«نصیحت در فقه سیاسی شیعه» مکتوب شد

کتاب نصیحت در فقه سیاسی شیعه تألیف علی شیرخانی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم به همت انتشارات خرسندی منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، علی شیرخانی مؤلف کتاب نصیحت در فقه سیاسی شیعه در مورد این اثر به مهر گفت: این اثر چهارمین جلد از مجموعه مجلدات فقه سیاسی است. جلد اول با عنوان بیعت در فقه سیاسی در سال ۱۳۸۷ منتشر شد. در این اثر این بحث که بیعت عهد یا ایقاع است بحث شد. همچنین در دوره معصومین به چه معناست و در دوره غیبت به چه معناست و… مورد واکاوی قرار گرفت.

وی افزود: در جلد دوم زن در فقه سیاسی شیعه نوشته شد. در این اثر جایگاه زنان در جامعه اسلامی دارد و آیا می‌تواند حاکم بشود یا خیر مورد بحث قرار گرفت. در جلد سوم نظارت در حکومت مورد بررسی قرار گرفت، اینکه قالب‌هایی در بحث نظارت وجود دارد یا خیر؟ در این اثر امر به معروف و نهی از منکر مفصل به صورت عقلی و نقلی بررسی شده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در جلد چهارم خیرخواهی برای حاکمان با توجه به روایت‌های متعدد مورد بررسی قرار گرفت. در زمان معصوم و غیبت خیرخواهی به چه معناست؟ آیا انواعی دارد یا ندارد؟ در فقه ما دو نوع نصیحت مطرح شده و تکالیف متقابل نصیحت کننده و نصیحت شونده از لحاظ ایجاب و قبول و … چگونه است؟ و وجوب و عدم وجوب را با ادله موجود بحث کردم. این مباحث قبلاً تدریس شده بعد قلمی و نگارش شده است.

وی در مورد دیگر آثار در دست نگارش و چاپ گفت: کتاب اطلاعات و ضد اطلاعات در فقه سیاسی شیعه هم اثر دیگری است که امیدوارم امسال آماده چاپ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics