قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / واکنش‌های ادامه‌دار؛ دفاع از ساحت مرجعیت و تائید مواضع شیخ المراجع

گزارش روز؛

واکنش‌های ادامه‌دار؛ دفاع از ساحت مرجعیت و تائید مواضع شیخ المراجع

آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی و مظاهری با صدور بیانیه‌ای اهانت به ساحت مرجعیت شیعه را محکوم و بر ضرورت حفظ حرمت آن تأکید و تصریح کردند تعرض به جایگاه رفیع مرجعیت موجب حرمت‌شکنی و خسارت‌های جبران‌ناپذیری است. همچنین، آیات جوادی آملی، سبحانی، گرامی قمی، استاد علوی بروجردی و حجت‌الاسلام شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی با حضور در بیت آیت‌الله صافی از مواضع و جایگاه مرجعیت تجلیل نمودند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، پس از واکنش‌ بسیاری از علما و اساتید حوزه‌های علمیه نسبت به هتک ساحت مرجعیت و نامه مجدد نویسنده یادداشت و نیز اطلاعیه دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی مبنی بر اینکه معظم‌له از هیچ فرد و نهاد و جریانی، گله و شکایتی ندارد؛ تصور می‌شد پرونده این موضوع بسته شده است، اما با صدور بیانیه‌هایی از سوی مراجع معظم و حضور آن‌ها در بیت آیت‌الله صافی جلوه‌ دیگری از حمایت، تائید مواضع و توصیه دلسوزانه این مرجع بزرگوار و اهمیت جایگاه رفیع نهاد مرجعیت نمایان شد.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای نسبت به هتک حرمت به آیت‌الله صافی گلپایگانی و جایگاه مرجعیت واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای آورد: بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ اطلاع یافتیم که بخشی از سخنان حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی (دامت برکاته) در دیدار با یکی از مسئولان محترم نظام مورد انتقاد برخی افراد قرار گرفته تا آنجا که به ساحت شامخ فقاهت و مرجعیت اهانت شد.

همگان بدانند مقام مرجعیت در اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و تعرض به آن موجب حرمت‌شکنی است که خسارت‌های جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت. امید است با جبران گذشته و بهانه ندادن به دست دشمنان برای ایجاد تفرقه در جامعه اسلامی، دیگر شاهد چنین رویدادهای تلخی نباشیم.

آیت‌الله حسین نوری همدانی در بیانیه‌ای نوشت: بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ اخباری در روزهای اخیر مبنی بر اهانت به ساحت مقدس مرجعیت شیعه صورت پذیرفت که مایه تأسف است.

نظام اسلامی و ولائی مولود حوزه بوده است و حفظ آن واجب و لازم می‌باشد، حفظ آن علاوه بر تقویت نیازمند تذکرات نیز می‌باشد تا از انحراف در آن جلوگیری شود. مردم بر اساس اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) و رهایی از استکبار و حل مشکلات در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی انقلاب نمودند و در طول تاریخ مراجع تقلید مدافع اسلام و فرهنگ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و مردم بوده‌اند و حصن حصین اسلام و انقلاب می‌باشد، تذکرات حضرت آیت‌الله آقای صافی (دامت برکاته) در دیدار یکی از مسئولان از همین جهت بوده است.

اینجانب با آشنایی نزدیک به هشتاد سال آنچه از مواضع ایشان دیدم فقط برای رضایت خدای متعال و حضرات معصومین (علیهم‌السلام) و دفاع از انقلاب و مردم بوده است و خود شاهد عنایت خاص امام راحل (رحمت‌‌الله علیه) نسبت به معظم‌له بوده‌ام، ایشان همیشه مؤید نظام بوده است و خدمات فراوانی نیز به انقلاب داشته‌اند. براین اساس باید توجه داشت هرگونه بی‌حرمتی به ساحت مرجعیت شیعه محکوم است. عزت و سربلندی اسلام و انقلاب و حوزه‌های علمیه را از خداوند متعال خواستارم.

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی در بیان ضرورت حفظ حرمت مرجعیت شیعه در پیام خود آورد: باسمه‌تعالی؛ اتفاقات چند روز اخیر در نقد صریح و غیرمحترمانه فرمایشات دلسوزانه شیخ المراجع حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی حفظه‌الله و دفاع مراجع، بزرگان، اساتید، علما و فضلای حوزه همچنین سخنان مسئولین نظام تماماً حکایت از آگاهی آنان از جایگاه رفیع مرجعیت و ضرورت حفظ حرمت این جایگاه در میان مردم دارد.

اینجانب نیز بر اهمیت حفظ قداست این جایگاه تأکید داشته و از قلم به‌دستان و نظریه‌پردازان می‌خواهم در نقدهای خود جانب ادب و متانت را رعایت کرده و اجازه ایجاد تفرقه و غفلت در جامعه را ندهند. امید است خداوند مسیر عزت و عظمت این کشور و رفع مشکلات مردم را زیر سایه لطف و عنایت امام زمان علیه‌السلام هموار گرداند.

آیت‌الله حسین مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان در نامه‌ای به آیت‌الله صافی گلپایگانی نوشت: بسم‌الله الرَّحْمنِ الرَّحیم‏؛ حضور مبارک حضرت آیت‌الله آقای صافی گلپایگانی «دامت‌ برکاته‌ الشّریف»؛ پس از اهداءِ سلام و تحیّت و استعلام از سلامت وجود مبارک؛

مواضع غیراخلاقی و نادرستی که طی روزهای اخیر در خصوص توصیه‌های دلسوزانۀ حضرت مستطاب عالی از سوی برخی اشخاص و رسانه‌ها ابراز گردید و به‌رغم تذکّرات و توصیه‌های گوناگون، متأسّفانه در برخی دیگر از رسانه‌ها ادامه یافت، ناشی از یک تحلیل اشتباه در خصوص جایگاه رفیع نهاد مرجعیّت و عدم اطّلاع درست از مسئولیّت خطیر مراجع تقلید به‌عنوان «زبان دین و زبان ملّت»، در نصیحت و خیرخواهی برای متصدّیان امور است.

بحمدالله و المنّه أصالت فکر و إصابت رأی حضرتعالی همواره در طول دهه‌های متمادی بر همۀ آگاهان، روشن و مبرهن است و مسلّماً آن‌گونه مواضع ناپسند که برخلاف ادبِ نقد و اخلاقِ آزادی بیان است، نه‌تنها هیچ خللی در شخصیّت والا و مقام رفیع آن جناب ایجاد نخواهد کرد، بلکه موجب تحکیم محبوبیّتِ جایگاه مرجعیّت در قلوب مسلمین و توجّه بیشتر به اهمیّت این نهاد گران‌قدر در نزد افکار عمومی خواهد شد.

از پیشگاه خداوند تعالی اعتلاء و عزّت روزافزون اسلام و مسلمین و همچنین طول عمر با برکت حضرت مستطاب عالی، همراه با عافیت و نفوذ کلمه را مسألت می‌کنم. ملتمس دعا بوده و دعاگو هستم.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی با حضور در بیت آیت‌الله صافی گلپایگانی با ایشان دیدار و پیرامون پاره‌ای از مسائل گفتگو کردند. آیت‌الله صافی گلپایگانی ضمن خوش آمدگویی و اظهار خرسندی از این دیدار به برخی از ویژگی‌های حضرت آیت‌الله بروجردی (رحمه الله علیه) اشاره نمود و آیت‌الله جوادی نیز ضمن ابراز خشنودی از صحت و سلامت معظم‌له به ذکر خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله حاج رحیم ارباب پرداخت و تقید و تعهد ایشان نسبت به رعایت ادب و حرمت نهادن به ساحت مرجعیت و بزرگان را از اخلاق عالمانه وی دانست و یادآور شد: بایستی این سنت حفظ شده و همگان بدان متعهد باشند.

آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار خود با آیت‌الله صافی از مواضع ایشان حمایت کردند. همچنین معظم‌له برای اعتلای نظام اسلامی، کشور و مردم دعا کرد.

آیت‌الله محمدعلی گرامی قمی از اساتید حوزه علمیه قم با حضور در بیت آیت‌الله صافی گلپایگانی با این مرجع تقلید دیدار و گفتگو کرد.

استاد سید محمدجواد علوی بروجردی از اساتید حوزه علمیه قم با حضور در بیت آیت‌الله صافی با این مرجع تقلید دیدار و گفتگو کرد. علوی بروجردی در این دیدار از مواضع متین آیت‌الله صافی حمایت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، نماینده تام الاختیار آیت‌الله سیدعلی سیستانی با آیت‌الله صافی گلپایگانی دیدار کرد. وی با حضور در بیت این مرجع تقلید ضمن ابلاغ سلام گرم آیت‌الله سیستانی، مراتب ارادت و محبت خویش را ابراز کردند. آیت‌الله صافی نیز در این دیدار که در فضای محبت‌آمیزی انجام شد متقابلاً ضمن تشکر و قدردانی از محبت آیت‌الله سیستانی، از حجت‌الاسلام شهرستانی خواست تا سلام گرم ایشان را به محضر این مرجع عالیقدر جهان ابلاغ نمایند. معظم‌له ضمن دعا برای سلامتی آیت‌الله سیستانی اعلام کرد: همیشه دعاگوی ایشان بوده و خواهند بود و از خداوند متعال تداوم توفیقات و مزید تاییدات این مرجع عالیقدر جهان تشیع را خواستارم.

آیت‌الله زادگان مصباح یزدی در آستانه شروع فعالیت‌های پاسداشت سالگرد ارتحال علامه مصباح رضوان الله علیه، با حضور در بیت آیت‌الله صافی گلپایگانی با معظم‌له دیدار و گفتگو کردند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی ضمن خوش آمد گویی و اظهار خرسندی از این دیدار، فرمود: بنده از اول به ایشان اخلاص و ارادت داشتم، از همان اول که ایشان در این مهدیه سخنرانی می‌کردند. وجود ایشان واقعاً خیلی مغتنم بود؛ ان‌شاءالله خط ایشان را ادامه دهید.

حجت‌الاسلام علی مصباح، نیز ضمن ابراز خشنودی از صحت و سلامت این مرجع تقلید، گفت: آیت‌الله مصباح یزدی راجع به حضرتعالی تعابیر مهم و بلندی داشتند و هنگامی که حضرتعالی در شورای نگهبان بودید، می‌فرمودند: این افتخاری برای جمهوری اسلامی است که افرادی با این درجه از فضل و تقوا در مناصب جمهوری اسلامی حضور داشته باشند.

در ادامه این دیدار، حجت‌الاسلام علی مصباح کتاب دوجلدی شرح خطبه فدکیه تألیف علامه مصباح یزدی را به ایشان تقدیم کرد. آیت‌الله صافی گلپایگانی ضمن تشکر بیان داشت:  اینکه ایشان در دو جلد خطبه مبارکه فدکیه را شرح داده‌اند نشان دهنده ولایی بودن ایشان است، البته از قبل هم معلوم بود، اما این کار خیلی مهم است. خداوند ایشان را رحمت بفرماید و بر درجاتشان بیافزاید.

کلیک کنید: واکنش‌ها و دفاع از ساحت مرجعیت؛ علما و اساتید چه گفتند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics