قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پنج‌دهه جهاد برای «وحدت»
پنج‌دهه جهاد برای «وحدت»

مروری بر راهبرد و جهاد پنجاه‌ساله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای تقریب مذاهب اسلامی؛

پنج‌دهه جهاد برای «وحدت»

شبکه اجتهاد: نهضت اسلامی ملت ایران به‌رهبری عبد صالح خدا، امام امت، خمینی کبیر  تازه به میانه خود رسید بود که همگام با پیشبرد این نهضت رهایی‌بخش، یک ضرورت حیاتی و انکارناپذیر پیش روی رهبران و پیشگامان نهضت قرار گرفت؛ ضرورتی که برگرفته از حقایق ناب قرآنی و رسالت تاریخی انبیای الهی برای غلبه بر باطل بوده و در ادامه این مسیر تاریخی و تمدن‌ساز هم، همواره راهگشای پیروان جبهه حق خواهد بود.  «وحدت» و اعتصام به حبل‌الله، همان اکسیر حیات‌بخش و ضرورت اعجازبخشی است که از سال‌های اوج‌گیری نهضت اسلامی به‌صورت زنده و بالنده در لسان و عمل رهبر کبیر انقلاب و یاران ناب ایشان جای گرفت و تا امروز همچنان فصل مشترک همه دلدادگان مسیر جهاد و شهادت است.

وحدت در میانه تبعید

یکی از جلوه‌های برجسته پیگیری این راهبرد حیات‌بخش در سال‌های مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی، فعالیت‌های مستمر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی بوده است که در میانه غربتِ تبعید، تهدیدهای تبعید را به فرصتی برای اتحاد و همدلی اقوام و مذاهب تبدیل کرده و ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی غلبه بر رژیم باطل را در منطقه تاریخی سیستان و بلوچستان فراهم کردند.

در آن سال‌ها، آن طلبه سیدِ جوان، دور از خانه و خانواده و دوستان، در میانه تبعید به بدآب‌وهواترین مناطق ایرانشهر، با حضور در جمع علمای اهل‌سنت آن منطقه و حشرونشر صمیمانه با مردم نجیب و خون‌گرم آن دیار، ضمن رسیدگی به احوال آنان، توطئه شوم و پیچیده دشمن برای اختلاف و دشمنی میان پیروان مذاهب اسلامی را تبیین می‌کرد و با یادآوری مشترکات ارزشمند مذاهب اسلامی همچون خدای واحد، پیامبر واحد، کتاب واحد و قبله واحد، تلاش می‌کرد تا زمینه‌های انسجام و تقویت مردمان آن منطقه را فراهم کرده و آن را الگویی متعالی برای دیگر نقاط کشور و حتی جهان اسلام قرار دهد. جلوه عملی «جهاد تبیینِ» آن سید جوان، حضور فعالانه و مسئولانه برای امدادرسانی به سیل‌زدگان ایرانشهر و مناطق اطراف آن بود که بدون توجه به پیرایه‌های قومیتی، باعث تخفیف آلام مصیبت‌زدگان و دل‌گرمی آنان برای عبور از سختی‌ها و مصایب می‌شد. «فکر وحدت اسلامی یک فکر زودگذرِ تازه‌پا نیست، بلکه از اعماق دل ما می‌جوشد. سنّی برای خود سنّی است، شیعه هم برای خود شیعه است، هرکدام عقاید و مناسکی دارند و هیچ کدام دیگری را مجبور نمی‌کند که مثل من وضو بگیر یا اعمال دیگر را مثل من انجام بده. حقیقت این است که هر دو به خدای واحد، قبله واحد، پیامبر واحد، اهداف و ارزش‌های واحد و به اسلام واحد معتقدند. چرا اینها را فراموش کنیم؟! من در همان روزهایی که تبعید بودم – آقای مولوی قمرالدّینی این‌جاست – پیغام دادم، خودم به مسجد ایشان رفتم و گفتم بیایید این یک هفته میان هفده ربیع – که ما شیعه‌ها هفده ربیع را روز ولادت پیغمبر می‌دانیم و جشن می‌گیریم – و دوازده ربیع را – که شما سنّی‌ها روز ولادت پیامبر می‌دانید – جشن بگیریم. ما بگیریم، شما هم بگیرید. ایشان هم قبول کرد. اتفاقاً در همان روزهای اوّل و دوم در ایرانشهر سیل آمد و بساط همه چیز را به هم زد و ما در کار امداد مردم افتادیم…» ۱۳۸۱/۱۲/۲

 چتر ولایت بر سر همه مذاهب اسلامی

مروری بر راهبردها و اقدامات رهبر معظّم انقلاب در سال‌های پس از انقلاب اسلامی تاکنون هم، نشان‌دهنده دغدغه و اهتمام ویژه ایشان به موضوع «وحدت» است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سال ۱۳۶۹ و در اوایل زعامت امت اسلامی، با فرمان تشکیل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی – که پس از چند سال برگزاری کنگره سالیانه وحدت اسلامی صورت گرفت – اقدامی ماندگار برای تألیف قلوب مسلمانان از طریق هم‌نشینی و هم‌فکری علمای بلاد انجام دادند و این شجره طیبه که حالا ۳۲ ساله شده، بستری کم‌نظیر برای وحدت شیعه و سنی علیه دشمن مشترک شده است. ایشان در تمام این سال‌ها، علاوه بر تعامل مستمر با علمای اهل‌سنت از کشورهای مختلف، با چند اقدام تاریخی تلاش کردند تا بیش از پیش زمینه‌های خصومت و بددلی پیروان مذاهب اسلامی را – که با فعال‌کردن گسل‌های اختلاف و دشمنی توسط سرویس‌های جاسوسی دشمن و افراد جاهل دنبال می‌شود – کمتر و کمتر کنند. فتوای حرمت اهانت به مقدسات اهل‌سنت، نمونه ماندگار این تدابیر دلسوزانه و تمدن‌ساز بوده است؛ «اهانت به نمادهای برادران اهل‌سنت، از جمله اتهام‌زنی به همسر پیامبر اسلام، عایشه حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به‌ویژه سیدالانبیاء پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) می‌شود» ۱۳۸۹/۷/۸ علاوه بر این فتوای تاریخی، سفرهای تاریخی ایشان به مناطق سنی‌نشین همچون سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۸۱ و کردستان در سال ۱۳۸۸ و دیدارهای صمیمانه با مردم مناطق مختلف و سران اقوام و علمای اهل‌تسنن، همگی نشان‌دهنده اهتمام ویژه و دغدغه راهبردی ایشان، برای وحدت مسلمانان در ایران و جهان اسلام بوده است. «یکی از ابزارهای همیشه مورد استفاده دشمنان ملتهای مسلمان برای اختلاف، مسئله اختلافات مذهبی، شیعه و سنی و از این قبیل بوده. دعوا درست کنند، اختلاف ایجاد کنند، برادران را به جان هم بیندازند، اختلافات را بزرگ کنند، برجسته کنند، موارد اشتراک و اتحاد را ضعیف کنند … من خودم در بلوچستان تبعید بودم. از آن زمان تا حالا با علمای سنی حنفی شهرهای بلوچستان – ایرانشهر و چابهار و سراوان و زاهدان – با آنهائی که بحمدالله زنده هستند، رفیقیم، نزدیکیم، صمیمی هستیم. من آنجا تبعیدی بودم، دستگاه‌ها نمی‌خواستند بگذارند تلاشی از سوی ما انجام بگیرد…» ۱۳۹۰/۷/۲۵

 شیعه و سنی؛ ید واحده علیه دشمن مشترک

امروز و در گام دوم انقلاب اسلامی که دشمنان این ملت و مسلمانان جهان بیش از هر زمان دیگری، بر طبل تفرقه و تشتت میان پیروان پیامبر خاتم(ص) می‌کوبند و تلاش می‌کنند تا هر رویداد یا مسئله کوچکی را به یک حادثه بزرگ برای تضعیف قدرت مسلمانان و نابودی جهان اسلام تبدیل کنند، توجه به ابعاد پیچیده و چندلایه این توطئه شوم و خنثی‌سازی آن، بیش از هر زمان دیگری برای جوامع اسلامی واجب و حیاتی است. «وحدت و اتّحاد مسلمان‌ها یک امر تاکتیکی نیست که حالا بعضی خیال کنند به خاطر شرایط خاصّی ما بایستی با همدیگر متحد باشیم؛ نه، یک امر اصولی است؛ هم‌افزایی مسلمانها لازم است؛ اگر مسلمانها متّحد باشند، هم‌افزایی میکنند و همه قوی میشوند؛ وقتی که این هم‌افزایی وجود داشته باشد، حتّی آنهایی که مایلند ــ و مانعی هم نیست ــ که تعامل با غیر مسلمانها داشته باشند، با دست پُر وارد این تعامل میشوند» ۱۴۰۰/۸/۲

و این پیوند مبارک، زمینه‌ساز رشد و تعالی مسلمانان و دستیابی به تمدن نوین اسلامی است که در آن، آحاد مسلمین در عین اعتقاد به مقدسات خود، بر مشترکات حیات‌بخش اسلام در مقابل دشمن مشترک پافشاری کنند.

«یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی و اهداف انقلاب اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی است: تمدّن اسلامی با نگاه به ظرفیت‌های امروز و حقایق و واقعیّات امروز. این کار جز با اتّحاد شیعه و سنّی امکان‌پذیر نیست؛ این را تنها یک کشور و یک فرقه نمیتواند انجام بدهد؛ برای این بایستی همه با هم همکاری کنند» ۱۴۰۰/۸/۲

سیاهه جنایات دشمنان جهان اسلام، وقتی سیاه‌تر می‌شود که خون فلسطینی سنی‌مذهب با ایرانی شیعه را هم‌زمان بر زمین می‌ریزند و این، یعنی برای دشمنان اسلام، سنی و شیعه اساساً موضوعیت ندارد و آنچه مهم است، هدم و نابودی تفکر توحیدی و نجات‌بخش اسلام، با کمک شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی است. «امروز مانند همیشه و بیش از همیشه، مصلحتِ الزامی امّت اسلامی، در وحدت است؛ وحدتی که ید واحده در برابر تهدیدها و دشمنی‌ها پدید آوَرَد و بر سر شیطان مجسّم، آمریکای متجاوز و غدار و سگ زنجیری‌اش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگویی‌ها، شجاعانه سینه سپر کند. این معنی فرمان الهی است که فرمود: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» ۱۳۹۹/۵/۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics