قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / فقه و نجوم / خبر و یادداشت فقه و نجوم / ماه رمضان امسال ۲۹ روزه است/ پنجشنبه روز اول ماه رمضان ۱۴۳۹ در ایران و کشورهای عربی
انتظار رؤیت هلال در غروب پنجشنبه را نداریم/ شنبه آغاز ماه مبارک رمضان

عضو ستاد استهلال دفتر رهبری اعلام کرد:

ماه رمضان امسال ۲۹ روزه است/ پنجشنبه روز اول ماه رمضان ۱۴۳۹ در ایران و کشورهای عربی

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه «حدود ۱۲۰ گروه در نقاط مختلف کشور در روز چهارشنبه ۲۹ شعبان به رؤیت هلال ماه می‌پردازند»، گفت: پیش‌بینی این است که هلال ماه به سادگی در روز چهارشنبه دیده می‌شود و پنجشنبه روز اول ماه مبارک رمضان است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد صبح امروز سه‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه با بیان این‌که «در دیدن هلال ماه مبارک رمضان امسال هیچ مشکلی وجود ندارد و به احتمال زیاد روز چهارشنبه هلال ماه به سادگی دیده می‌شود» اظهار کرد: حدود ۱۲۰ گروه در روز چهارشنبه در نقاط مختلف کشور به استهلال هلال ماه می پردزاند و پیش‌بینی این است که این هلال به سادگی دیده می‌شود؛ اگر به احتمال ضعیف، هلال ماه رؤیت نشد به اطلاع ملت شریف می‌رسد.

وی افزود: هلال ماه مبارک رمضان امروز در هیچ یک از کشورها قابل رؤیت نیست. البته آنها یک تقویم ام‌القری دارند که می‌گویند ماه از مقارنه گذشته باشد و ماه بعد از خورشید غروب کند؛ اگر این دو شرط با هم باشد، اول ماه است و برخی از کشورها این را به عنوان تقویم استفاده کرده و براساس همین تقویم روز اول ماه مبارک رمضان را اعلام می کنند؛ اما در اکثر کشورها تا هلال ماه دیده نشود، اول ماه را اعلام نمی‌کنند.

این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: غروب امروز مشخص می‌شود که عربستان فردا را به عنوان اول ماه مبارک رمضان اعلام می‌کند یا نه. در غرب آمریکای شمالی و جنوبی یعنی اقیانوس آرام هلال ماه دیده می‌شود. تمام داده‌های نجومی نشان می‌دهد که ماه قابل رؤیت نیست.

وی افزود: متاسفانه در برخی از کشورها رؤیت هلال ماه را به صورت علمی و کارشناسی انجام نمی‌دهند؛ اما خوشبختانه ما در ایران رؤیت هلال ماه را به صورت کاملاً دقیق انجام می‌دهیم. گاهی برخی در دیدن هلال ماه دچار توهم می‌شوند؛ طبق گزارشی نشان داده شده که در بین صد نفر برای دیدن هلال ماه، ۱۵ نفر دچار توهم در دیدن هلال می‌شوند. بر همین اساس در ستاد استهلال سؤالات دقیقی را می‌پرسیم و گزارشات آن را خدمت مقام معظم رهبری ارائه می‌دهیم.

موحدنژاد خاطر نشان کرد: ماه رمضان امسال ۲۹ روزه است. بعضی‌ها می‌گویند چرا امروز ستاد استهلال را به نقاط کشور اعزام نکردید که در جواب باید گفت امروز ماهی دیده نمی‌شود که گروهی را به این منظور اعزام کنیم.

پنجشنبه اولین روز ماه مبارک رمضان در کشورهای عربی

امشب هلال ماه مبارک رمضان در بسیاری از کشورهای عربی رؤیت نشد و این کشورها فردا چهارشنبه را آخرین روز ماه شعبان اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، کمیته رؤیت هلال ماه وزارت اوقات و امور اسلامی قطر اعلام کرد که روز پنجشنبه اولین روز ماه مبارک رمضان است.

همچنین کمیته استهلال وزارت اوقاف و امور دینی سلطنت عمان اعلام کرد که فردا چهارشنبه آخرین روز ماه شعبان و پنجشنبه اولین روز ماه مبارک رمضان است.

دیوان وقف سنی عراق نیز روز پنجنشبه را اولین روز ماه مبارک رمضان علام کرد.

بحرین، اردن، مصر، فلسطین، یمن، کویت، مصر و عربستان نیز فردا چهارشنبه را آخرین روز ماه شعبان و پنجشنبه را اولین روز ماه مبارک رمضان اعلام کردند.

یک دیدگاه

  1. فرمان رسول الله صلّى الله علیه وآله وسلم:
    [ لا تصوموا حتى تروا الهلال ولا تفطروا حتى تروه ]
    [ روزه نگیرید تا هلال را مشاهده کنید و روزه را به آخر نرسانید تا آن را ببینید]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics