قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پیام تسلیت مراجع و علما درپی درگذشت استاد محمدرضا حکیمی
پیام تسلیت مراجع و علما درپی درگذشت استاد محمدرضا حکیمی

گزارش؛

پیام تسلیت مراجع و علما درپی درگذشت استاد محمدرضا حکیمی

حضرات آیات خامنه‌ای، مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، جوادی آملی، وحید خراسانی و جمعی از علما و فضلای حوزه‌های علمیه در پیام‌های جداگانه‌ای ارتحال علامه فقید استاد محمدرضا حکیمی را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، استاد محمدرضا حکیمی، از نویسندگان برجستۀ علوم اسلامی و از شاگردان آیات سید محمدهادی میلانی، شیخ مجتبی قزوینی و شیخ‌‌هاشم قزوینی به‌شمار می‌رفت و سالیانی به تدریس مباحث گوناگون دینی می‌پرداخت. مجموعه الحیاه، مکتب تفکیک، منهای فقر، الهیات الهی و الهیات بشری، اجتهاد و تقلید در فلسفه، عقل سرخ، مقام عقل، مرام جاودانه و ترجمۀ مختصر البلدان از آثار منتشر شده اوست. به‌مناسبت ارتحال این حکیم فرزانه جمعی از مراجع، علما و اساتید حوزه‌های علمیه در پیام‌هایی فقدان و درگذشت نویسنده کتاب «الحیاه» را تسلیت گفتند. متن پیام‌ها به این شرح است:

دانشمندی جامع، و ادیبی چیره‌دست، و اندیشه‌ورزی نوآور، و اسلام‌شناسی عدالتخواه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: بسم الله الرحمن الرحیم. با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّس‌الله‌نفسه را دریافت کردم. ایشان دانشمندی جامع، و ادیبی چیره‌دست، و اندیشه‌ورزی نوآور، و اسلام‌شناسی عدالتخواه بودند. ایشان عمر را فارغ از آرایه‌ها و پیرایه‌های مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود به جا نهادند. بهره‌گیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیره‌ئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار می‌داشت. این‌جانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همه‌ی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت می‌نمایم.

فقدان این فرزانۀ اندیشمند خسارت جبران ناپذیری برای جهان تشیع به شمار‌‌ می‌آید

آیت‌الله مکارم شیرازی: إنّا لله و إنّا الیه راجعون. خبر رحلت دانشمند ارجمند جناب آقای محمدرضا حکیمی(رحمه الله علیه) موجب نهایت تأثر و تأسف گردید. حقیقت آن است که حوزه علمیه مشهد همواره دانشمندان بزرگ و با شخصیتی پرورش داده که آثار گرانبها و برجسته‌ای از خود به یادگار گذاشته‌اند. بی شک جناب آقای محمدرضا حکیمی (رحمه الله علیه) از جملۀ آنان است. او با داشتن نبوغ ذاتی در دروس اساتید بنام مشهد حضور یافت و از علوم مختلف اسلامی آنان به بهره فراوان گرفت و در پی آن توانست با مجاهدت‌‌های علمی خود کتاب‌‌های بسیار سودمند و پرارزشی از خود بجای بگذارد. فقدان این فرزانۀ اندیشمند خسارت جبران ناپذیری برای جهان تشیع به شمار‌‌ می‌آید. اینجانب این ضایعه اسفناک را به حوزه علمیه مشهد و همۀ علاقه مندان او بویژه بیت آن فقید سعید تسلیت عرض نموده، توفیق راهروان آن بزرگوار را در احیای مواریث اهل بیت آرزومندم. از خداوند متعال خواهانم روح او را با اولیای گرامیش محمد و آل محمد محشور گرداند و به بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.

نوآوری در سطح بسیار بالا از ویژگی‌‌های ممتاز ایشان بود

آیت‌الله نوری همدانی: بسم الله الرحمن الرحیم. إنّا لله و إنّا الیه راجعون. درگذشت عالم فرزانه و اندیشمند برجسته استاد محمدرضا حکیمی (رحمت الله علیه) موجب تأثر و تأسف گردید. نوآوری، انقلابی در سطح بسیار بالا و جامع بودن از ویژگی‌‌های ممتاز ایشان بود که با قلمی روان و توانا  تالیفات متعددی در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی در جهت ترویج و تبین معارف اسلامی و نشر تعالیم اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام) از خود به یادگار گذاشت. فقدان آن عالم وارسته و دوست دیرینه را به جامعه علمی، شاگردان و علاقمندان و خاندان مکرّم حکیمی تسلیت عرض نموده از خداوند قادر متعال غفران و رحمت واسعه الهی را برای آن مرحوم مسئلت می‌نمایم.

دانشمند پرتلاش و متقی

آیت‌الله علوی گرگانی: إنّا لله و إنّا الیه راجعون. در گذشته عالم فرهیخته و دانشمند پرتلاش و متقی جناب آقای محمدرضا حکیمی که عمر خود را در راه ترویج معارف دینی و اهل بیت علیه السلام صرف نمودند را به جامعه علمی و دانشمندان متدین و فرهیخته، همچنین به بیت مکرم ایشان تسلیت عرض‌‌ می‌کنم. آن دانشمند معتقد و شایسته با بی‌توجهی به ظواهر شهرت با قلمی عمیق به ترویج معارف دینی پرداختند و با تألیف کتب دینی با قلم روز منشأ خیرات بودند. امید است خداوند روح آن عالم را با ارواح طیبه شهدای کربلا محشور کندو به خانواده ایشان صبر و اجر جزیل عنایت فرماید.

محقّق ارجمند و اندیشمند فرهیخته

آیت‌الله جوادی آملی: بسم الله الرحمن الرحیم. إنّا لله و إنّا الیه راجعون. درگذشت محقّق ارجمند و اندیشمند فرهیخته جناب آقای حاج محمدرضا حکیمی طاب ثراه، مایه تأسف شد. این سانحه سنگین را به عموم علاقه مندان و بهره‌مندان از مآثر بیانی و آثار بنانی و به بازماندگان ایشان تسلیت عرض نموده و علوّ درجه و غفران الهی را برای این فقید سعید از خدای سبحان مسئلت داریم.

تسلیت آیت‌الله وحید خراسانی:

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن وحید، فرزند ارشد آیت‌الله وحید خراسانی، به مناسبت درگذشت علامه محمدرضا حکیمی طی تماسی تلفنی با استاد محمد حکیمی ضمن اعلام مراتب تسلیت و تعزیت مقام مرجعیت، برای روح استاد علامه علو درجات را خواستار شد. لازم به ذکر است آیت‌الله وحید یکی از شاگردان احیاگر حوزه خراسان، مرحوم میرزا مهدی خراسانی و همدرس آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی یکی از اساتید علامه حکیمی هستند که در طی این سالها همیشه علاقه زیادی بین ایشان و علامه حکیمی وجود داشته ‌است. در ایام بیماری استاد نیز بارها آیت‌الله وحید جویای سلامتی احوال و دعاگوی ایشان بوده‌اند.

تسلیت نماینده آیت‌الله سیستانی

حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده تام الاختیار آیت‌الله سید علی سیستانی طی تماس تلفنی با استاد محمد حکیمی درگذشت علامه محمدرضا حکیمی را به ایشان تسلیت گفت. در این تماس، با توجه به اینکه در دوره‌ای استاد محمد حکیمی که برای استفاده از علمای بزرگوار حوزه نجف، بویژه امام خمینی در نجف اشرف حضور داشتند، برخی خاطرات مربوط به مصاحبت ایشان با آیت‌الله سیستانی نیز مرور گردید.

انسانی وارسته، دانشمند، نویسنده توانا و ادیبی ارجمند

آیت‌الله سید جعفر سیدان درگذشت فقید سعید استاد محمدرضا حکیمی را تسلیت و در سخنانی گفت: ارتحال عالم بزرگوار فقید سعید آقای محمدرضا حکیمی که انسانی وارسته و دانشمند و نویسنده توانا و ادیبی ارجمند بودند موجب تاثر شدید شد. آن مرحوم در دوران عمر پر برکت خود در مراحل مختلف به دو مسئله بسیار مهم اصرار ورزید و در جهت ترویج و تثبیت و پایداری نسبت به آن دو موفق عمل کرد.

یکی از آن‌‌ها در ارتباط با مسئله ولایت ائمه معصومین(علیهم السلام) است که از نوشتار حماسه غدیر تا کتاب شریف خورشید مغرب که در ارتباط با وجود مبارک امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و هم چنین کتاب شریف الحیات گویای این حقیقت‌‌ می‌باشد.

موضوع دوم اصرار مرحوم استاد حکیمی بر جداسازی افکار بسیاری از مشاهیر بشری که همسو با معارف وحیانی نیست و به تعبیر آن مرحوم تفکیک بین معارف وحیانی و بسیاری از افکار بشری در معارف است.

آن مرحوم آثار ارزنده‌ای باقی گذاشت و با زندگی بسیار ساده و زهد کاملاً روشن، زندگی را سپری ساخت. خدای متعال او را غریق رحمت و مشمول عنایات خاصه خاندان رسالت بدارد و به همه بازماندگان و علاقه مندان به خصوص برادر گرامی آن مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقای محمد حکیمی صبر و اجر کرامت فرماید.

دانشمند پرتلاش عرصه علوم و معارف اسلامی و قرآنی

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در پیامی ارتحال اندیشمند پرهیزگار علامه محمدرضا حکیمی را موجب تاسف و تاثر عمیق دانست و نوشت: انا لله و انا الیه راجعون. این دانشمند پرتلاش عرصه علوم و معارف اسلامی و قرآنی عمر پر برکت خویش را در راه تحصیل، تدریس و نشر آموزه‌‌های دینی و نوآوری و خلاقیت در بسط و گسترش آن با زبانی بلیغ و شیوا صرف کرد و آثار ماندگار ایشان چراغ راهی است برای همه دوستدارانی که در این حوزه‌‌ها طی مسیر‌‌ می‌کنند. تواضع ، مناعت طبع و بی اعتنایی به مظاهر دنیوی از وی چهره‌ای ماندگار ساخته بود. اینجانب فقدان این شخصیت ارزشمند را به محضر مقام معظم رهبری، شاگردان و علاقمندان آن مرحوم و بویژه خاندان مکرم و معزز حکیمی تسلیت گفته و برای بازماندگان صبر و شکیبایی و برای آن مرحوم مغفور، آرامش و آمرزش الهی مسئلت دارم.

استاد اندیشمند، اسوه زهد و عدالتخواهی

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در پیامی درگذشت عالم و متفکّر برجسته، استاد محمدرضا حکیمی را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان به این شرح است:

رحلت جانگداز علامه فرهیخته، استاد اندیشمند، اسوه زهد و عدالتخواهی جناب آقای محمدرضا حکیمی ضایعه‌ای اسفناک برای جامعه روحانیت شیعه است. این ضایعه مولمه را به محضر مقدس رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه، قاطبه اندیشمندان دینی و برادر بزرگوار آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم. امیدوارم با عنایات خاصه حضرت بقیه الله(عج) این خسارت ناگاه، جبران گردد و خداوند بر علو درجات و مقامات آن مرحوم بیافزاید.

دانشور ولایی و عدالت خواه

استاد علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه قم در پیامی درگذشت مرحوم استاد محمدرضا حکیمی را تسلیت گفت. متن پیام ت به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم. انا لله و انا الیه راجعون. درگذشت دانشمند فرهیخته و فاضل گرانمایه مرحوم استاد محمد رضا حکیمی رحمه الله علیه مایه تأثر و تأسف شد، درگذشت این ادیب و نویسنده و دانشور ولایی و عدالت خواه را به جوامع علمی حوزوی و دانشگاهی و ارادتمندان و شاگردان و بازماندگان محترم ایشان تسلیت گفته، برای آن فقید سعید روح و رضوان و غفران الهی و برای بازماندگان محترم شکیبایی و پاداش نیکوی الهی از خداوند مهربان خواستارم.

جامع و چیره دست که با قلم خویش گام‌‌های بلندی برداشت

استاد سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان در پیامی، درگذشت استاد محمدرضا حکیمی را تسلیت گفت. متن پیام به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم. انا لله و انا الیه راجعون. حضور در عرصه تحقیق و انس با کتابت در کنار توجه هنرمندانه به نگارش اندیشه‌‌های دینی و تبیین معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام کاری بس ارزشمند و برجسته است که بی شک عالمی فرهیخته و اندیشمندی همچون مرحوم استاد محمدرضا حکیمی که در طریق پرافتخار انقلاب و آرمان‌‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز با قلم خویش گام‌‌های بلندی برداشت، در این میدان، جامع و چیره دست بود. استاد محمدرضا حکیمی یکی از محققان برجسته و دانش آموخته این حوزه کهن در مرزبانی مکتب اهل بیت علیهم السلام بود که با قلم و کتابت خود میراث‌‌های گرانبهایی از اندیشمندی و تفکر دینی روزآمد، کارآمد و پاسخگو نسبت به نیازهای نظام دینی و جامعه اسلامی به جای گذاشت. اینجانب درگذشت این محقق و اندیشمند را به محضر رهبر معظم انقلاب، حوزه علمیه خراسان، دوستان، آشنایان و به ویژه بیت آن مرحوم و به خصوص دانشمند محترم، جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج محمد آقای حکیمی تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل و برای آن فقید سعید، علو درجات را مسئلت دارم.

بی‌اعتنایی به همه جلوه‌های حقیر مادّی، حرّیّت در گفتار و نوشتار، دفاع معتقدانه و نه سوداگرانه از عدالت اسلامی داشت

استاد احمد مروی؛ تولیت آستان قدس رضوی و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با صدور پیامی درگذشت دانشمند متعهّد و متفکّر استاد محمدرضا حکیمی را تسلیت گفت. متن پیام به شرح زیر است: باسمه تعالی. خبر تلخ و اندوه‌بار درگذشت دانشمند متعهّد و متفکّر برجسته، استاد محمدرضا حکیمی رضوان الله تعالی علیه  حقیقتاً موجب تأثّر و حزن هر انسان با ایمان، منصف و عدالت‌طلب گردید. کسب فیض الهی و معنوی در جوار بارگاه منوّر و قدسی حضرت ثامن‌الحجج علیه آلاف التحیّه والثناء، تلمّذ فعّال و پرجلوه در محضر درس فقیه بزرگ و کم‌مانند، مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی سید‌‌هادی میلانی‌ اعلی الله مقامه الشریف، بهره‌گیری شایسته و بایسته از محضر پرفیض استاد عرفان قرآنی، مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ مجتبی قزوینی قدّس الله نفسه الشریف، از وی شخصیتی ساخته بود که تعبّد، فقاهت، عرفان قرآنی، زهد، بی‌رغبتی و بی‌اعتنایی به همه جلوه‌های حقیر مادّی، حرّیّت در گفتار و نوشتار، دفاع معتقدانه و نه سوداگرانه از عدالت اسلامی، رنجوری قلب و دل پاکش از فقر، محرومیّت و تبعیض در جامعه و دفاع از حیثیّت و کرامت انسانی از ویژگی‌های این دانشمند و حکیم با اخلاص، نوآور و دردآشنا بود. این جانب این ضایعه بزرگ را به محضر مبارک رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی مدّظلّه العالی، برادر بزرگوارش جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای محمد حکیمی و همه دوستان و علاقه‌مندان و ارادتمندان این فقید سعید، تسلیت عرض می‌کنم. در جوار مضجع نورانی و شریف حضرت رضا سلام الله علیه رضوان و رحمت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.

عالم ژرف اندیش و محقق متفکر و از مفاخر بزرگ اسلامی

استاد سید‌‌هاشم حسینی بوشهری، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی درگذشت استاد محمدرضا حکیمی را تسلیت گفت. متن پیام به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم. انا لله و انا الیه راجعون. ارتحال عالم فرزانه و اندیشمند بزرگ علامه محمد رضا حکیمی(رحمه الله علیه) موجب تألم و تاثر گردید. این عالم ژرف اندیش و محقق متفکر از مفاخر بزرگ اسلامی است که آثار قلمی ارزشمندی در حوزه معارف اسلامی دارد.  اینجانب به بازماندگان ایشان و نیز به دوستان و ارادتمندان و مستفیدان از آن مرحوم به ویژه جامعه علمی کشور در حوزه و دانشگاه تسلیت عرض میکنم و علو درجات و رحمت و مغفرت حضرت احدیت را برای ایشان مسألت می‌کنم.

عالم وارسته و ژرف اندیش که به حق دانشمندی جامع، ادیبی چیره‌دست بود

استاد عبدالکریم بهجت پور، مدیر حوزه‌‌های علمیه خواهران در پیامی ارتحال دانشمند فرهیخته، ادیب و نویسنده ولایی و انقلابی مرحوم استاد محمدرضا حکیمی را مایه تأثر و تأسف برشمرد. متن پیام به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم. انا لله و انا الیه راجعون ارتحال دانشمند فرهیخته، ادیب و نویسنده ولایی و انقلابی مرحوم استاد محمدرضا حکیمی رحمه‌الله علیه مایه تأثر و تأسف شد. آن فقید سعید آثار متعدد و چشمگیر، با قلمی روان در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی در جهت ترویج و تبیین معارف اسلامی و نشر تعالیم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام از خود به یادگار گذاشت. فقدان آن عالم وارسته و ژرف اندیش که به حق دانشمندی جامع، ادیبی چیره‌دست، اندیشه‌ورزی نوآور و اسلام‌شناسی عدالتخواه بود را به جامعه علمی، شاگردان و علاقه‌مندان و خاندان مکرّم حکیمی تسلیت عرض نموده، از خداوند قادر متعال غفران و رحمت واسعه الهی را برای آن مرحوم مسئلت دارم.

جامع‌نگری، نوآوری و عدالت‌طلبی در خاطره علاقمندان استاد حکیمی خواهد ماند

استاد رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پیامی ارتحال علامه حکیمی را تسلیت گفت. در متن پیام آیت الله رمضانی آمده است: بسم الله الرحمن الرحیم. ارتحال عالم فرزانه، ادیب وارسته، حدیث‌شناس سترگ و اندیشمند عدالتخواه، علامه محمدرضا حکیمی (طاب ثراه) موجب تأسف و تأثر گردید. آن حکیم اسلام شناس و قرآن پژوه، عمر پربرکت خویش را صرف تحقیق و تألیف در زمینه کتاب و سنت نمود و آثار ماندگاری را برای استفاده آنان که در جستجوی «حیات طیبه» و در انتظار «خورشید مغرب» هستند به یادگار گذاشت. ساده زیستی، جامع‌نگری، نوآوری، عدالت‌طلبی و نیز دفاع شورانگیز وی از انقلاب اسلامی و امام راحل(ره) در سال‌های مبارزه علیه رژیم ستمشاهی و پس از آن، همواره در یاد و خاطره علاقمندان ایشان خواهد ماند. این ثلمه جبران ناپذیر را به پیشگاه امام زمان – ارواحنا له الفداء – و نیز به رهبر معظم انقلاب اسلامی – که سوگوار رفیق دیرین خویش گردیده‌اند – و به مراجع عظام تقلید، حوزه علمیه مشهد مقدس، تلامذه و علاقمندان آن عزیز و بویژه به خاندان مکرم حکیمی تسلیت عرض می‌کنم. برای آن فقید سعید و نیز برادر تازه درگذشته ایشان مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین علی حکیمی، علو درجات و برای همه بازماندگان، وابستگان وشاگردان، صبر و سلوان مسألت می‌نمایم.

سنت‌شناسِ علوی‌اندیش

متن پیام تسلیت جمعی از فضلای حوزه‌های علمیه: باسمه تعالی «السلام علی مولانا صاحب الزمان». «عجل الله تعالی فرجه الشریف». «اعیانهم مفقوده، وامثالهم فی القلوب موجوده»

سنت‌شناسِ پیراسته‌جانِ علوی‌اندیش،واز گرامی‌ترین و نیک‌اندیش‌ترین شیفتگان معارف قرآنی، نبوی و وَلَوی، علامه محمدرضا حکیمی به عالم دیگرپر کشید و آسمانی شد.

آن عزیز – که بی‌گمان قافله‌هایی از دل‌های دردمند با آرمان‌های بلند همراه اوست – از آغازین روزهایی که نوشت تا روزگاران پایانیِ عمرِ سرشار از اقدام و آگاهی‌اش از «معارف ناب ثقلین» گفت و موسوعه گرانسنگ «الحیاه» نگاشت و با آن معارف آفتابگون و آموزه‌های سپیده‌گشا زندگی کرد و با سوز و گداز و داغ و دریغ از روزی که «جهشهای علوی و ولایت مداران علوی» را سرود تا روزگارانی که از «بعثت غدیر، عاشورا و مهدی» سخن گفت و دردمندان اندیشناک عدالت و آگاهی و صلاحِ جامعه را به ایستادن آگاهانه بر آستانۀ «خورشید مغرب» فراخواند، یکسر برای هدایت و راهیابی نسل‌ها در عصرها نوشت و در رسیدن به آرمان‌های والا، چهره‌های منور «مرزبانان حماسه» جاوید را نمایاند و برای انسان‌ها و انسانیت‌ها از «مرام جاودانۀ قرآنی»، «کلام جاودانۀ علوی» و «قیام جاودانۀ حسینی» و خطبه‌های بیداری‌آفرین و خورشیدسان فاطمی سخن گفت و «اعماق جلیل» آنها را در پیش دیدها گذاشت.

فقدان تأسف‌بار این عالمِ عاملِ بسیاردان، دنیاگریزِ معادباور، راست‌خویِ استوارکار و شیدا و شیفتۀ «معارف ثقلین» را به جامعۀ دانش و دانشوری و برادر بزرگوارشان تسلیت می‌گوییم و برای روح منور آن عزیز، غفران و رضوان وحشر با اولیاءالهی مسئلت می‌کنیم و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل.

 و سلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیّاً

مسعود آذربایجانی، عبد الرحیم اباذری، علی ابراهیمی، رضا استادی، محمد اسفندیاری، محسن الویری، حمید الهی دوست، علیرضا امینی، ناصر الدین انصاری،‌‌هادی انصاری، عبد الرضا ایزد پناه، محمد برکت، رضا برنجکار، سید حسین بهشتی نژاد، محسن پرویز، حمید پارسانیا، حسن پویا، محمود تقی زاده داوری، رسول جعفریان، محمد جعفری، محمد جعفری گیلانی، سید نورالدین جعفریان، محمود رضا جمشیدی، محسن جوادی، مرتضی جوادی املی، جویا جهانبخش، محمدعلی چلونگر، سید فرید حاج سید جوادی، عبدالله حاجی‌صادقی، ابو الفضل حافظیان، سیدمحمدرضا حسینی جلالی، محسن حیدری، سید مهدی خاموشی، عبدالحسین خسروپناه، عبدالامیر خطاط، سید حسن ربانی، محمدکاظم رحمان ستایش، حسین رحیمیان، ناصر رفیعی، علی اکبر زمانی نژاد، علیرضا سبحانی، محمدتقی سبحانی، محمدرضا ستوده‌نیا، سیدمحمدحسین سجاد، سیداحمد سجادی جزی، نصرالله شاملی، حمید رضا شریعتمداری، محمود شریفی اقدم، سیدمحمدکاظم شمس، محمد حسن صافی گلپایگانی، سیدعباس صالحی، حسن طارمی راد، عبد الحسین طالعی، سیدمحمد طباطبایی یزدی، سیدمحمدکاظم طباطبایی نژاد، سیدیوسف طباطبائی‌نژاد، عباس ظهیری، احمد عابدی، مسعود عالی، سید محمدجعفرمرتضی العاملی، ابوالقاسم علیدوست، سید محمود علوی، سیدمهدی علی زاده موسوی، سیدعلی عماد، محمدعندلیب همدانی، مهدی غروی قوچانی، محمد‌‌هادی فلاح زاده، محمد حسین فلاح زاده، سیدعلی قاضی عسکر، محسن کافی، کریم کشکولی، مجتبی کلباسی، محمود لطیفی، نجف لکزایی، احمد کلباسی، احمد مبلغی، جواد محدثی، علی مختاری، رضا مختاری، عبد الهادی مسعودی، علی اکبر مسعودی خمینی، حیدر مصلحی، محمد حسن مظاهری، محمد محمدی ری شهری، مسعود مکارم، سیدعلی موسوی گرمارودی، محسن مهاجرنیا، سید ابوالحسن مهدوی، محمدعلی مهدوی راد، مهدی مهریزی، محمدعلی میرزایی، حامد ناجی، احمد ناصری،‌‌هادی نجفی، احمد نجمی، سید محمد حسین نسابه، حسن آقا نظری، علی نظری منفرد، سید محمد نقیب، علی نکونام گلپایگانی، سید عبدالفتاح نواب، محمدجواد نورمحمدی،‌‌هاشم نیازی، مهدی نیلی‌پور، احمد واعظی، علی  ورسه ای، مجید‌‌هادی‌زاده، محمدرضا یوسفی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics