قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / گزارشی از دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی + تصاویر
گزارشی از دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی + تصاویر

با حضور اساتید برجسته حوزه علمیه قم برگزار شد؛

گزارشی از دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی + تصاویر

دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی با پیام آیت‌الله احمد جنتی و با حضور آیات حسینی بوشهری، مقتدایی، کعبی و اراکی در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد سیدهاشم حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مراسم، با اشاره به اینکه پژوهشگران حوزوی باید در زمینه رفع نیازهای حکومت اسلامی و نظام اسلامی قلم فرسایی کنند، گفت: بعد از انقلاب اسلامی شاهد رشد پژوهشگران حوزوی در زمینه نظام سیاسی و حکومت اسلامی هستیم.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند تحقیق در زمینه اندیشه سیاسی اسلام و حکومت اسلامی هستیم، اظهار داشت: همچنین مطالعات تطبیقی در زمینه حکومت اسلامی و اندیشه سیاسی اسلام و جذب پژوهشگران و محققان در این زمینه بسیار مورد نیاز است.

حسینی بوشهری با اشاره به اینکه رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیازمند تحقیق و پژوهش و پشتوانه‌های علمی است، خاطرنشان کرد: امروز در تلاش هستیم که فعالیت‌های علمی ما تنها منحصر به داخل کشور نباشد، بلکه نظریات حکومت اسلامی و اندیشه سیاسی اسلام را در سطح بین المللی پیگیری کنیم؛ در این زمینه در حال امضای تفاهم نامه‌هایی هستیم و جامعه المصطفی(ص) می‌تواند در این عرصه کمک شایانی به ما داشته باشد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تجلیل از شخصیت علمی مرحوم آیت‌الله مؤمن قمی و آیت‌الله مصباح یزدی عنوان کرد: امروز با تلاش پژوهشگران حوزوی درسنامه ولایت فقیه و حکومت اسلامی برای سطح کارشناسی دانشگاهی و درسنامه ولایت فقیه و حکومت اسلامی برای سطوح عالی حوزه‌های علمیه تدوین شده و رونمایی می‌شود.

حسینی بوشهری ابراز کرد: موضوعاتی که در دستور کار داریم عبارتند از فقه تأمین مالی دولت اسلامی، مناسبات روحانیت و حکومت اسلامی، آسیب شناسی حکومت اسلامی، مبانی فقهی حکومتی مجلس خبرگان رهبری و مواردی از این دست که در این زمینه نیازمند یاری پژوهشگران هستیم و دست یاری خود را به سوی آنها دراز می‌کنیم.

استنباط مبانی حکومتی اسلام نیازمند پژوهش‌های گسترده است

استاد محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی بر ضرورت نظریه پردازی در راستای حکومت اسلامی و اندیشه سیاسی اسلام از سوی حوزویان تأکید کرد و گفت: امروز بزرگان حوزه با تمام جدیت به این کار بپردازند، زیرا استنباط مسائل حکومت اسلامی از منابع کارویژه‌ای است که باید در دوره کنونی صورت بگیرد.

اراکی با بیان اینکه استنباط مبانی حکومتی اسلام نیازمند پژوهش‌های گسترده است، ادامه داد: حکومت رسول اکرم(ص)، حکومت ائمه معصومین(ع) و حکومت ولایت فقیه از عرصه‌هایی است که نیازمند تحقیق است.

این استاد حوزه علمیه گفت: ما هم اکنون در راستای تحقیق و نظریه پردازی برای حکمت اسلامی و ولایت فقیه در مرحله «رهبری» هستیم و باید دانست که پس از آن باید به «امت»، سپس به «سرزمین حاکمیت اسلامی» و در نهایت به مسأله «قانون و شریعت» بپردازیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: بر اساس مبانی و روایات، رسول اکرم(ص) حاکم مطلق خداوند روی زمین هستند و سایر انبیای الهی خلفای ایشان محسوب می‌شوند و این موارد نیازمند تحقیق و پژوهش است.

ضرورت توجه پژوهشگران حوزوی به مسائل جدید و معطوف به حل مشکلات جامعه

استاد عباس کعبی، عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر ضرورت پرداختن حوزویان به پژوهش‌های مورد نیاز نظام اسلامی گفت: از اساتید بزرگ و پژوهشگران حوزه می‌خواهیم در این زمینه با دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری همکاری کنند.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: ما برای پژوهشگران، نظام مسائل مورد نیاز برای پژوهش را ارائه می‌کنیم تا آنها را موضوع درس‌های خارجشان قرار داده یا در آن زمینه تحقیق کنند.

وی با بیان اینکه ما ناظر به مسائل جدید و معطوف به حل مشکلات جامعه دینی بحث می‌کنیم، عنوان کرد: بنده درس‌های حوزوی خود را در زمینه حکومت اسلامی قرار داده و آنها را بحث می‌کنم؛ درس‌هایی که در این رابطه مورد مباحثه قرار می‌دادم را در جلسات خصوصی برای آیت‌الله مصباح یزدی ارائه می‌کردم و ایشان با سعه صدر آنها را اصلاح می‌کرد که صوت‌های آن موجود است و می‌تواند به عنوان درسنامه‌های غنی منتشر شود.

کعبی عنوان کرد: اخیرا مسأله جهاد را مبتنی بر نظریه‌های مقاومت، وجوب تأسیس دولت اسلامی، حفظ و توسعه نظام اسلامی و حضور دولت اسلامی در بین الملل مورد بحث قرار داده و جهاد را با حقوق بین الملل بازتعریف کرده ایم؛ در این زمینه مسائلی همچون تبیین مصالح کلی نظام و امت و دشمن شناسی پیش می‌آید که در خلال مباحث به این نتیجه رسیدیم که آمریکا و صهیونیسم امروز به مثابه مشرکان قریش هستند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در برخی مباحث خود نیز اخلاق بشر دوستانه، حقوق بین الملل بشر دوستانه، انرژی صلح آمری هسته‌ای و حرمت بمب اتم را مورد بحث قرار دادیم که بخشی از این مباحث از سوی یک پژوهشگر آلمانی در آلمان منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای داشت، زیرا اعلام کرده بودند که حوزه علمیه قم بمب اتم را بنابر ادله چهارگانه حرام می‌داند.

وی اظهار داشت: مسأله فقه معاصر خود را احیای حقوق عامه قرار دادیم و پژوهشگاه قوه قضاییه نیز از آن استقبال کرد؛ در کتاب مبانی فقهی و حقوقی گزارشگری فساد نیز با توجه به اینکه تأکید بر مبارزه با فساد به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی گفتمان انقلاب بوده است به این نتیجه رسیدیم که گزارشگری فساد واجب کفایی و در برخی زمینه‌ها واجب عینی است؛ در این جا مسأله حمایت قانونی از گزارشگران فساد نیز پیش می‌آید که بحمدالله پیش نویس لایحه گزارشگری فساد توسط پژوهشگاه قوه قضاییه آماده شده است.

گزارشی از روند فعالیت‌های مرکز تحقیقات حکومت اسلامی

حجت‌الاسلام امین‌رضا عابدی‌نژاد، قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی نیز در دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی که در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد، با بیان اینکه نتیجه تقوای اجتماعی، تحقق نظام توحیدی است، گفت: در سایه نظام توحیدی برکات مادی و معنوی برای انسان رقم می‌خورد و امروز باید دانست بزرگترین مجاهدت ما صیانت از نظام توحیدی است.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات حکومت اسلامی دارای سه پایه آموزشی، پژوهشی و ترویجی است، اظهار داشت: در قسمت آموزش طرح بسیار خوبی به نام شبکه استانی ولایت فقیه برا مرتبط سازی اساتید فعال در این زمینه در سراسر کشور داریم؛ امسال این طرح را در ۱۰ استان اجرا کرده ایم.

عابدی نژاد خاطرنشان کرد: ما تا کنون ۲۰ نشست علمی در زمینه نیازهای به روز جامعه سیاسی به صورت وبیناری برگزار کرده ایم که از جمله آن‌ها می‌توانیم به وبینار مبانی حکومت اسلامی از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی اشاره کرد.

قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی بیان کرد: با همکاری‌ها و هدایت‌های آیت‌الله کعبی توانستیم نظام‌های مسائل در زمینه نیازهای حکومت اسلامی را تدوین کنیم که سیمای حکومت اسلامی و ولایت فقیه در کتب درسی و شاخص‌های پیشرفت قضایی از جمله آنها است.

وی با اشاره به فعالیت‌های مرکز تحقیقات حکومت اسلامی در حوزه تولیدات رسانه‌ای با جذابیت‌های بصری گفت: در این زمینه تولیدات متناسب برای فضای مجازی و تهیه درس گفتارهای کوتاه به صورت کلیپ را داشته ایم و فراخوان جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای را نیز در اسفندماه خواهیم داشت.

عابدی نژاد گزارشی از دوره‌های مهارت افزایی در زمینه نظریه پردازی برای حکومت اسلامی که از سوی مرکز تحقیقات حکومت اسلامی برگزار شده است، ارائه کرد و گفت: ما در بخش بین الملل نیز برنامه مشترکی را با معاونت بین الملل حوزه آغاز کرده ایم تا با تربیت نیروی انسانی بتوانیم در عرصه بین الملل در زمینه حکومت اسلامی و اندیشه سیاسی اسلام گام برداریم.

قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی مطرح کرد: طی تفاهم نامه‌ای که با جامعه المصطفی(ص) منعقد ساختیم، دوره‌هایی برای مهارت افزایی اساتید و اعضای هیأت علمی جامعه المصطفی(ص) برگزار کرده ایم و هر زمان به حد مطلوبی در مهارت برسیم، فعالیت‌های خود را در میان طلاب خارجی افزایش خواهیم داد.

فراخوان سال آینده همایش کتاب سال حکومت اسلامی

وی از رونمایی پوستر فراخوان همایش کتاب سال حکومت اسلامی برای سال آینده خبر داد و با بیان اینکه از این به بعد همه ساله همایش کتاب سال خواهیم داشت، گفت: درصدد گسترش این همایش در عرصه بین الملل هستیم.

برای همایش امسال کتاب سال حکومت اسلامی در سه محور «فقه حکومتی» شامل فلسفه، مبانی و مسائل کلان، «اندیشه سیاسی» به صورت مطلق و «حقوق عمومی» فراخوان منتشر کردیم حدود ۲۳۰ اثر اعم از کتاب و پایان نامه از سوی بیش از ۷۰ مرکز علمی و پژوهشی به دست ما رسید و در نهایت ۸ اثر انتخاب شد که ۳ عنوان پایان نامه برگزیده و ۵ عنوان کتاب شایسته تقدیر است.

گفتنی است، در این همایش از ز آثار جدید استاد اراکی شامل کتاب‌های فقه نظام سیاسی، فقه عمران، نظریه حکومت در اسلام و فقه النظام و از اثر جدید استاد کعبی، کتاب «مبانی فقهی حقوقی گزارشگری فساد» نیز رونمایی شد. همچنین از پژوهشگران برتر دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی با حضور آیات حسینی بوشهری، مقتدایی، کعبی و اراکی تجلیل به عمل آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics