قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / فقه و نجوم / هلال و استهلال / خسوف و کسوف / ماه‌گرفتگی بامداد دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ – چگونه نماز آیات بخوانیم

ماه‌گرفتگی بامداد دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ – چگونه نماز آیات بخوانیم

ماه‌گرفتگی کلی، فردا دوشنبه ساعت ۴:۳۷ دقیقه شروع شده و در ساعت ۵:۴۱ تمام ماه می‌گیرد و حدودا یک ساعت بعد از طلوع خورشید، ماه شروع به باز شدن می‌کند. با وقوع این پدیده طبیعی، «نماز آیات» بر همه مسلمانان در مناطق رؤیت شده، واجب می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، مردم سراسر ایران در بامداد روز دوشنبه، ششم مهرماه می‌توانند به تماشای یک ماه گرفتگی کلی بنشینند. شورای مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در توضیح روند وقوع این ماه گرفتگی که پایان آن در هیچ نقطه‌ای از ایران دیده نشده و در مناطق شرقی کشور، غروب ماه حتی قبل از گرفت کلی آن است اعلام کرد: ورود لبه ماه به سایه زمین در ساعت ۴ و ۳۷ دقیقه بامداد دوشنبه رخ می‌دهد و در ساعت ۵ و ۴۱ ثانیه، سایه زمین تمام قرص ماه را می‌پوشاند و ماه گرفتگی کلی آغاز می‌شود. در ساعت ۶ و ۵۳ دقیقه به وقت مرکزی ایران ماه گرفتگی کلی تمام شده و ماه شروع به خروج از سایه (باز شدن) می‌کند.

پایان ماه گرفتگی در ساعت ۷ و ۵۷ دقیقه بامداد دوشنبه است. این گرفتگی که در سراسر کشور قابل رویت است به جز شرق آسیا و بخش‌هایی از آسیای میانه، اقیانوسیه و بخش کوچکی از آلاسکا از سراسر دنیا قابل رویت است.

نماز آیات بر همه واجب است
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: برای حدود دو سوم کشور ایران این ماه‌گرفتگی به صورت کلی اتفاق می‌افتد و اغلب فقها می‌گویند از زمانی که ماه می‌گیرد تا زمانی که شروع به باز شدن می‌کند می‌توان نماز آیات را به نیت ادا خواند.

حجت‌الاسلام علی موحدنژاد عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: ماه گرفتگی در بامداد روز دوشنبه(۶ مهر) ساعت ۴:۳۷ دقیقه شروع می‌شود و در ساعت ۵:۴۱ تمام ماه می‌گیرد و به اصطلاح، ماه‌گرفتگی کلی شروع می‌شود، در این زمان در تهران حدود ۱۵ دقیقه به طلوع آفتاب مانده که ماه کاملاً‌ می‌گیرد.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: از آنجا که ماه‌گرفتگی، کلی است اگر کسی متوجه نشود و بعد از اتمام ماه‌گرفتگی دریابد که ماه‌گرفتگی رخ داده باید نماز آیات را به صورت قضا بخواند.

نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد، که به دو روش خوانده می‌شود.
صورت اول: بعد از نیت و تکبیره الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.

صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرهالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره‏‌اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏‌اى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه‌‏اى از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به یک آیه از سوره‏‌اى اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.
منبع: شبکه اجتهاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics