برخی حکم صادر شده اخیر را مبنی بر اعدام به دلیل تکرار شرب خمر، مستند به فتوای امام خمینی(ره) در «تحریرالوسیله» دانستهاند. این در حالی است که دست کم بر سر اینکه «این مسأله» حکمی فقهی بوده و همه فقها آن را قبول دارند، اجماع وجود دارد.
به گزارش شبکه اجتهاد، در روزهای اخیر، اعدام فردی در زندان مرکزی مشهد به جرم نوشیدن چندباره مشروبات الکلی، واکنشهای زیادی در فضای مجازی به دنبال داشت. در همین راستا، در مباحث حقوقیای که در این رابطه مطرح شد؛ برخی این حکم را مستند به فتوای امام خمینی(ره) در تحریرالوسیله دانستهاند. این در حالی است که دست کم بر سر اینکه این مسأله حکمی فقهی بوده و همه فقها آن را قبول دارند، اجماع وجود دارد.
از سوی دیگر، به دنبال انتقادها از صدور چنین حکمی، دادگستری خراسان رضوی ضمن اطلاعیهای اعلام کرد که فرد اعدام شده، ۲۰ مورد محکومیت طی ۲۲ سال از جرائم مربوط به مواد مخدر تا تعقیب به دلیل تهدید به آدم ربایی داشته است.
روابط عمومی دادگستری خراسان رضوی همچنین در ادامه اطلاعیه خود به جرمهای صورت گرفته توسط این فرد اشاره کرده و نوشته است: اتخاذ رویههای ناصواب و نادیده انگاشتن اصول اخلاقی و تقطیع واقعیت در زمینه انتشار این گونه اخبار با اهداف مغرضانه، نمیتواند حقیقت را از چشم تیز بین افکار عمومی پنهان نماید.
براین اساس، سایت جماران در این زمینه نظر آیات مقتدایی و فاضل لنکرانی را جویا شده است.
آیتالله مرتضی مقتدایی، رئیس سابق شورای عالی حوزههای علمیه قم و عضو جامعه مدرسین در خصوص حد فقهی شرب خمر اظهار داشت: بر اساس نظر فقها، حد شرب خمر ظاهرا ۸۰ ضربه شلاق است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال که “در چه صورت حد فقهی شرب خمر اعدام است؟” گفت: اعدام در اثر تکرار است؛ نه اینکه حد شرب خمر اعدام باشد. حد شرب خمر ۸۰ ضربه شلاق است. اما اگر کسی حد خورد و مجدد همان گناه را مرتکب شد، تکرار آن اعدام دارد.
وی با اشاره به فضاسازی رسانههای بیگانه در زمینه نظر امام در مورد حد شرب خمر، گفت: بعید میدانم در زمان حضرت امام اعدام به خاطر شرب خمر اتفاق افتاده باشد. این مورد پیدا نشد که کسی حد بخورد و تکرار کند؛ نه اینکه اگر اتفاق افتاده بود اعدام نمیکردند.
حد شرب خمر یک حکم فقهی است و همه فقها آن را قبول دارند
آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز در خصوص حد فقهی شرب خمر اظهار داشت: نظر فقها در خصوص حد شرب خمر این است که هرکس شرب خمر داشته باشد ۸۰ تازیانه حد دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به سوالی در مورد حدّ تکرار شرب خمر، گفت: از نظر فقها حکم این است که اگر کسی برای بار سوم گناه کبیره مرتکب شد و در این سه بار استحقاق حد پیدا کرد و حد هم بر او جاری شد، بار چهارم باید اعدام شود. در مورد همه گناهان کبیره همین طور است.
وی با اشاره به اینکه اخیرا در خراسان برای یک نفر حکم اعدام صادر شده است، گفت: ممکن است این فرد جرمها و محکومیتهای دیگری هم داشته و نمیشود همین طور اظهار نظر کرد.
فاضل لنکرانی بیان داشت: این موضوع اختصاص به نظر مبارک حضرت امام ندارد و یک حکم فقهی است و همه فقها آن را قبول دارند.