قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / شبکه اجتهاد از آغاز تا کنون

شبکه اجتهاد از آغاز تا کنون

به نام خدا

در عصر رونق علم و انفجار اطّلاعات، ضعف اطلاعات و ارتباطات رسانه‌ای از مهم‌ترین کاستی‌های حوزه‌ها و مراکز علوم اسلامی برای بهینه‌سازی تحقیقات و ارتباطات علمی خویش است.

امروزه چالش‌های «اطلاعاتی» و «رسانه‌ای»، هم‌دوش و گاه پیش‌تر از چالش‌های «محتوایی» و «نرم‌افزاری»، فراروی دستگاه فقاهتی تشیّع قرار گرفته است. گذر از این موانع، اندک‌اندک و با ایجاد دروازه‌های اطلاع‌رسانی وسیع و منسجم امکان می‌یابد. هر گامی در این راه برداشته شود، از انزوا و غربت تعلیمات و تحقیقات فقهی ـ به ویژه حوزه علمیه مشهد ـ می‌کاهد، و بر آگاهی و نزدیکی جامعه‌ی مخاطب می‌افزاید.

گروه آموزشی فقه دفتر تبلیغات در چشم‌انداز کلان برنامه‌های خود، پروژه تأسیس نخستین پایگاه جامع را بر پایه منابع اطلاعاتی حوزه فقه شیعه و با نام فاخر «اجتهاد» ـ که پویایی مستمر فقه شیعه را یادآوری می‌کند ـ بنا نهاد.

پایگاه اطلاع‌رسانی اجتهاد با وقوف بر جایگاه خطیر دنیای اطلاعات و اینترنت، بر سر آن است که با شفّاف‌سازی، هم‌آهنگ‌سازی و همگانی‌سازی اطّلاعاتِ حوزه‌های فقه و اجتهاد پیام‌رسانی کند، و از چهره مظلوم تشیّع و حوزه‌های علمی آن، غبار برگیرد.

در این پایگاه، داده‌های روزآمدی از روند آموزشی ـ پژوهشی حوزه‌های فقه و فتوا عرضه شده و گزارش مهم‌ترین اخبار و تحوّلات فقهی حوزه‌های تشیّع، در کنار اطلاعات آثار تازه کشور در این عرصه، تقدیم محققان و دانش‌پژوهان شده است.

پشتوانه این سایت، نگاهی رسانه‌ای است که بر ضعف اطلاعاتی ـ تبلیغاتی حوزه‌ها واقف است و قدر این نکته فراوان مغفول را به خوبی می‌داند.

حوزه‌ها هر روزه شمار فراوانی سویه خبری ـ تحلیلی ناب در زمینه فقه، دانش‌های وابسته و نیز مباحث میان‌رشته‌ای با فقه دارد که خلا رسانه‌ای جایی برای بازتاب آن باقی نگذاشته است. اگر همّتی استوار بدرقه راه شود، با انعکاس و پوشش جلوه‌های خبری قابل تعمیم حوزه‌ها می‌توان چشم مشتاقان را نواخت و اخبار حوزه را جهانی ساخت. برای جهانی بودن تعداد نفرات در شمار دو چشم مهم نیست که شمار خرد مجموعه‌ای محلّی را به جهانی دیگر متّصل می‌گرداند.

سخنان آغاز درس فقه، گفت‌وگوی دو صاحب‌نظر شیعی و سنّی، فتوای یک فقیه در عراق، انتشار مقاله‌ای فقهی در مجلّه‌ای تخصصی و ده‌ها و صدها نظیر دیگر، هرروزه قابلیّت گشودن روزنه‌ای عمومی را در خود دارد. امّا متاسفانه این‌ها همه در پس پرده بی‌خبری خاک می‌خورد.

تیم مدیریّتی این سایت، امیدوارند ترکیبی دل‌نشین از «نوگرایی» و «واقع‌بینی» را در تحلیل‌های فقهی  ارائه دهند. دانش‌پژوهان و پژوهش‌گران حوزه‌ها و دیگر مراکز علوم اسلامی، مخاطبان اصلی این پایگاه را تشکیل می‌دهند.

در همین راستا، از مهر ۱۳۸۷ نسخه فارسی به نمایش درآمد و نسخه مستقل انگلیسی پس از طی مراحل آزمایشی و تست مخاطب، از ابتدای سال ۱۳۹۲ رسماً کار خود را آغاز کرده و مخاطبانی از آمریکای شمالی، اروپا، شبه قاره و بخش‌هایی از آفریقا و دیگر مناطق، جذب کرده است. نسخه مستقل عربی نیز پس از طی مراحل لازم، در ابتدای سال ۱۳۹۳ به طور کامل فعال شده و ظرف مدت کوتاهی توانسته مخاطبانی از کشورهای عربی را به خود جذب کند.

شبکه اجتهاد هم‌اکنون بزرگ‌ترین و جامع‌ترین پایگاه تخصصیِ فقه اسلامی است و به سامان‌دهی و جریان‌سازی اطلاعات آموزشی، پژوهشی و اجتماعی فقه و اجتهاد به ویژه در حوزه‌های علمیه می‌پردازد.

ساختار:

صاحب امتیاز: دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

مدیر مسئول: حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی

مدیر اجرایی: سید مهدی رضوی

دبیر پایگاه فارسی (ijtihadnet.ir): محمدباقر آریانی

دبیر پایگاه عربی (ijtihadnet.net): سید محمود عربی

دبیر پایگاه انگلیسی (ijtihadnet.com): غلامعلی تیموری

مشاوران: حجج‌اسلام و آقایان: محمدمهدی مسعودی، مجتبی الهی خراسانی، علی شفیعی، محمدرضا فلاح، سید مهدی هاشمی، محمدجواد استادی

سایر همکاران: حجج‌اسلام و آقایان: مصطفی درّی، سیدمهدی روحبخش، محمدرضا فرهمند

آدرس: مشهد مقدس، چهارراه خسروی، خیابان شهید رجایی، دفتر تبلیغات اسلامی

تلفن تماس: ۰۵۱۳۲۲۱۴۴۷۳

۱۵ دیدگاه

  1. با سلام و عرض تسلیت ارتحال آیت الله کاردان (ره)
    لطفا در باره مراسم تشییع و شخصیت علمی ایشان مطلب بنویسید؟

  2. سلام لطفا نحوه عضویت در شبکه رو بفرمایید هرچه گشتم چیزی ندیدم

  3. اللهم عجل لولیک الفرج

    سلام. میشه بدانم مدیرمسئول و سردبیران سایت چه کسانی هستند؟

  4. با سلام
    لینک ثبت نام در دوره روشمند سازی علوم اسلامی را لطفا داخل سایت بذارید یا به نحو مطلوبی نحوه ثبت نام رو اطلاع رسانی کنید.تشکر

  5. معمولاً لوگو و لینک کانال تلگرامی را در صفحه اول سایت و در جایی مناسب می گذارند!

  6. لطفاً در انتهای پیام، آدرس ایمیل، آدرس کانالهای تلگرامی فارسی و عربی، ادمین کانال، صفحات عربی و انگلیسی، صفحه توییتر عربی و صفحه فیس بوک انگلیسی را هم مرحمت کنید.
    با سپاس

  7. با سلام و خسته نباشید
    اگه ممکن هست روش ارسال مقالات را توضیح بدید. ای کاش تو صفحه اصلی می بود

  8. دبیرخانه همایش فقه حکومتی

    عرض سلام و ادب
    چگونه میتوان با مدیریت پایگاه اطلاع‌رسانی اجتهاد ارتباط برقرار کرد؟ خواهشا هرچه سریعتر پاسخ دهید.

  9. سلام طبق قاعده های (نفی سبیل و قاعده حرمت تعاون بر اثم و قاعده لاضرر ؛ و به علت مغایرت با قانون اساسی بند اصل سوم و اصل بیست و چهارم و عبور از خط قرمز و مبانی فکری امام خمینی (ره) و رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران و به مخاطره افتادن سلامت اخلاقی و ایمان مردم به ویژه نسل جوان و طبق فرمایشات رهبری که وقتی کالای داخلی هست از خارجی استفاده نشود تلگرام اسرائیلی حرام است و به جای آن از پیام رسان ایرانی و بومی نسیم (بامداد ) استفاده شود لینک برای رایانه https://nasim.elenoon.ir
    لینک برای گوشی اندرویدhttp://nasim.im
    ممنون می شم اگه علت استفاده از تلگرام را شرح دهید

    • باسلام خدمت مخاطب گرامی
      بر فرض صحت ادعای شما مبنی بر اسرائیلی بودن تلگرام، استفاده از امکانات دشمن علیه خود او، امری مذموم نیست و این در حالی است که اکثریت قریب به اتفاق مخاطبین شبکه از این فضا استفاده می کنند و سایت khamenei.ir هم از این امکان بهره می برد.

      البته فعالیت و توسعه در شبکه های مجازی دیگر، در برنامه های شبکه اجتهاد قرار دارد.

  10. ساتتون عالیه. واقعا جای خلی ای رو پر کرده

  11. سلام
    با تشکر از سی خوبتون
    میشه خواهش کنم یه شماره تلفن هم بذارید تا در مواقع لزوم بشه باتون تماس گرفت.
    من الان دنبال دو سه تا مقاله در مورد شهید صدر میگردم و باید با یکی از کارشناسای شما حتما صحبت کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics