امروز زمانی نیست که ما روی مسائل اولیه طلاب و دروس بحث کنیم، دشمن دارد کار میکند، یکی از توطئههای بزرگی که دشمنان نسبت به آن دست به کار شدهاند مساله اجتهاد است، بطوریکه اجتهاد را آنقدر آسان، ضعیف و در دسترس نشان میدهند که هر کسی که چند سالی در حوزه ماند میتواند ادعای اجتهاد کند.
به گزارش شبکه اجتهاد، آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی با بیان اینکه تشکیل انجمنهای علمی که در قم شکل گرفته است، یکی از نقاط تحول حوزه است، اظهار داشت: حوزه در قبل انقلاب به معنای امروزی از ساماندهی منسجمی برخوردار نبود، البته نظم اجمالی وجود داشت، ولی بعد از انقلاب مسئولینی پیدا کرد که قدمهای بزرگی برداشتند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: ۱۰ سال اول انقلاب که مرحوم ابوی عهده دار مدیریت حوزه علمیه قم بودند، بخشهای تخصصی در حوزه تفسیر، حدیث، کلام، نهج البلاغه و رشتههای دیگر راه اندازی شد و به دنبال آن تا به امروز حرکتهای رو به رشدی انجام گرفته است که نمونه بارز و ارزشمند آن حضور و فعالیت انجمنهای علمی حوزههای علمیه است.
فاضل لنکرانی ادامه داد: انجمنهای علمی حوزه در واقع جوهره حوزه علمیه است که اگر قرار است در محلی اظهارنظرهای علمی و پژوهشهای فقهی و سایر علوم صورت گیرد، تردیدی نیست که خاستگاه آن انجمنهای علمی حوزه است.
وی تاسیس و فعالیت انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات را از نقاط تحول آفرین حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: این انجمن در یک نگاه دیگر، ارتباط وسیعی با همه شئون حوزه از جمله فقه، حدیث، تفسیر، اخلاق … دارد، اگر این انجمن علمی در بیرون از حوزه شکل میگرفت تعریف دیگری داشت ولی حال که محل ثقل و اندیشه و تفکر آن، حوزه علمیه است، لذا با تعریف وسیع و گسترده تری دارد.
نویسنده کتاب «رسائل فی الفقه و الاصول» ادامه داد: گستردگی فعالیتهای انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات حوزه باید مورد توجه جدید برنامه ریزان و مدیران حوزههای علمیه قرار بگیرد و با بهره گیری از اساتید و ظرفیت بالای حوزه همه مسائل مربوط به ارتباطات را استخراج کرده و غنای علمی آن را بیش از پیش ارتقا بخشید.
تاکید بر آشنایی گسترده طلاب با فضای مجازی
فاضل لنکرانی با تاکید بر آشنایی گسترده و وسیع طلاب و فضلای حوزههای علمیه با فضای مجازی تصریح کرد: امروز حوزههای علمیه باید برنامهای دقیق، منظم و متوالی برای آشنایی و ورود طلاب به فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و فناوری ارتباطات و اطلاعات از صفر تا صد داشته باشند، چرا که هر چه ورود نکنیم و این فضا را با معارف اهل بیت (ع) غنی نسازیم دیگران می ایند و خوراک مسموم برای آحاد جامعه اسلامی تجویز میکنند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) شاکله و خمیرمایه ارتباطات در دوران مختلف را در مساله امر به معروف و نهی از منکر توصیف کرد و اظهارداشت: بحث تعامل و رابطه با دیگران در دایره اثر امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته است که امروز شیوه آن متفاوت شده است.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: اینکه امروز بخش اعظمی از مردم جامعه هیچ اطلاعی از حوزههای علمیه و فعالیتهای آن نمیدانند و یا اینکه اگر مدرسهای ساخته شود نسبت به آن حساس شده و میگویند «این همه مدرسه برای چه چیزی است؟» بیان داشت: عدم توجه به مساله رسانه و اطلاع رسانی همچنین بسته عمل کردن افرادی همچون من این نگاه را به وجود آورده و تقویت کرده است.
حوزه علمیه در تولید محتوای علمی، نوآوری، خلاقیت و ابتکار پیشرو باشیم
نویسنده کتاب «حق التالیف» با اشاره به اینکه متاسفانه امروز مراکز و مجموعههای علمی حوزوی تنها از ۱۰ درصد ظرفیت عظیم اساتید و نخبگان حوزوی بهره میبرند، بیان داشت: اگر ما بتوانیم از اساتید و نخبگان حوزه به عنوان سرمایههای اصلی خود بهره کافی ببریم، شکی نیست که در تولید محتوای علمی، نوآوری، خلاقیت و ابتکار پیشرو خواهیم بود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز و در این عصری که به بمباران اطلاعات و ارتباطات مشهور است، زمانی میتوانیم در خصوص مسائل پیرامونی خود اثر گذار باشیم که خود نسبت به آن علم و آگاهی لازم را داشته باشیم، چرا که اگر کوتاهی کنیم هستند دیگرانی که در مراکز خارج از کشور در عرصههای مختلف علوم اسلامی و معارف دینی سالهاست پژوهش و تحقیق میکنند که البته بعید نیست به دنبال راهی برای ضربه زدن به فقه و مکتب فکری تشیع باشند.
وی خاطرنشان کرد: در یکی از دیدارها عنوان کردند، یک خانمی در دانشگاه سوربون فرانسه به مدت ۱۰ سال بر روی اصول تشیع تحقیق و پژوهش میکند و با بررسی بر روی متخصصین اصولی به دو نفر اصولی نخبه رسید که در حوزه نجف به آیتاللهخوئی رسید که شاگرد برجسته ایشان آیتالله وحید خراسانی هستند و در قم حضرت امام خمینی (ره) که شاگرد برجسته ایشان در حوزه اصول مرحوم ابوی بوده اند، لذا این پژوهش تکلیف امروز همه ما را مشخص میکند که یک نگاه میتواند دنیا و ذائقه بشریت را تغییر دهد یا اینکه هستند کسانیکه دنبال آنند که ریشه اصول و فقه ما را بزنند.
توطئه دشمنان برای دسترسی آسان به مرحله اجتهاد!
نویسنده کتاب «گفتارهای حسینی» ادامه داد: امروز زمانی نیست که ما روی مسائل اولیه طلاب و دروس بحث کنیم، دشمن دارد کار میکند، یکی از توطئههای بزرگی که دشمنان نسبت به آن دست به کار شدهاند مساله اجتهاد است، بطوریکه اجتهاد را آنقدر آسان، ضعیف و در دسترس نشان میدهند که هر کسی که چند سالی در حوزه ماند میتواند ادعای اجتهاد کند.
فاضل لنکرانی در ادامه به مساله فقه رسانه به عنوان یک ابتکار نوین اشاره کرد و گفت: هرموضوع فقهی ۲۰ کتاب دارد، اما در زمینه فقه رسانه کتاب فقهی نیست، لذا باید بر روی موضوع شناسی به عنوان یک اصل ضروری توجه ویژهای داشته باشید و از اساتید به عنوان پشتوانههای علمی حوزه بهره کافی را ببرید.
وی خطاب به مسئولان و برنامه ریزان حوزه گفت: دنیای امروز میطلبد که ما در حوزه از سال اول طلاب را با فضای مجازی و هنر آشنا کنیم و سعی کنیم طلاب به برنامه نویسی مسلط شده و با ابعاد مختلف هنر آشنایی لازم را داشته باشند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) تصریح کرد: امروز طلاب و فرهیختگان حوزوی ما باید به علوم مختلف آگاهی داشته باشند، وقتی علم را بدانند میتوانند نسبت به مسائل پیرامونی آن پاسخگوی جامعه باشند و از این موقعیت بستهای که در آن هستیم کمی فاصله بگیرند.
استاد حوزه علمیه قم در پایان تصریح کرد: اگر ما بتوانیم به خوبی حوزههای علمیه با تمام تواناییها و رسالتهایی که بردوش دارند معرفی کنیم، شکی نیست که مردم دیگر به سراغ حلقههای کاذب و دروغین نمیروند.