عضو شورای عالی حوزههای علمیه تصریح کرد: برنامه ریزیهای حوزههای علمیه به گونهای صورت گرفته که این سنتها در حوزههای علمیه کم شدهاند و اگر بخواهیم حوزههای علمیه اصلاح شده و پیشرفت کنند باید حتما این سنتها دوباره احیا شوند.
به گزارش شبکه اجتهاد، استاد محمدمهدی شب زندهدار عضو شورای عالی حوزههای علمیه در دیدار مدیرحوزه علمیه خوزستان، ضمن تقدیر از فعالیتهای گزارش شده، بیان کرد: بعضی از امور مانند رفت و آمد بزرگان به حوزههای علمیه نظر درستی است، ولی بسیار دشوار است، چرا که کارهای فراوانی برعهده این بزرگان وجود دارد، در این امور باید بیشتر از بزرگان موجود در همان استانها و شهرستانها استفاده شود، خصوصا استان خوزستان که دارای شخصیتهای بزرگی است، البته میتوان دیدار با بزرگان را در اردوهای تابستانه حوزههای علمیه تدارک دید.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با بیان این که باید جهات علمی در حوزههای علمیه قوت بگیرد ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از نیروهای با استعداد حوزوی، بنا به ضرورت به کارهای مختلف مشغول شدند، همچنین مشکلات اقتصادی و اشتغال طلاب به کارهای جانبی برای امرار معاش، گاها به جهات علمی ضربه میزند.
عضو فقهای شورای نگهبان خاطر نشان کرد: حوزههای علمیه باید همواره طلاب و روحانیون مستعدی که میتوانند به مراتب علمی بالایی برسند را شناسایی و از آنها حمایت و پشتیبانی کند و این مطلب در سیره علمای بزرگی مانند حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، مرحوم آیتالله مهدوی کنی و مرحوم آیت الله مصباح یزدی وجود داشته و دارد.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در ادامه بر لزوم بازگشت به سنتهای کارآمد حوزههای علمیه تاکید کرد و گفت: یکی از سنتهای کارآمد حوزههای علمیه نظام تدریس و تدرّس بود و در سابق هر طلبهای در کنار تعلیم و تحصیل مشغول تدریس و تعلم بود و این مطلب باعث میشد که اولا مطالبی که طلاب فرا میگرفتند از ذهنشان فراموش نمیشد، ثانیا وقتی طلاب مطالب را تدریس میکردند توجهشان به جوانب مطالب بیشتر میشد و مطالب جدیدی به فکر آنها خطور میکرد و ثالثا تدریس باعث میشد که رفاقت و دوستی میان طلاب بیشتر شده و همچنین طلبه میان بقیه طلاب شناخته شود.
شب زندهدار بیان داشت: تدریس رکن بسیار مهمی در تقویت بنیه علمی طلاب است البته تدریس به اندازه؛ چرا که نباید طلبه آنقدر مشغول تدریس شود که وقت برای مباحث علمی نداشته باشد.
وی افزود: نباید برای استاد قید و قیود بگذاریم بلکه باید تدریس همگانی راه اندازی شود. البته امتحانات را قوی تر برگزار کنیم تا متوجه شویم طلبه آن درس را خوب فهمیده است.
این استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: یکی دیگر از سنتهای کارآمد حوزههای علمیه بازگشت به دروس قبل یا به تدریس یا به مباحثه یا به مطالعه است به عنوان مثال مرحوم آیتالله شیخ مرتضی حائری گفته بودند که من با نذر یک دوره مجمع البیان مطالعه کردم. یکی از چیزهایی که میتواند انسان را به مطالعه عادت دهد و انسان بازگشت دورهای به مطالب داشته باشد همین نذر کوتاه مدت است.
شب زندهدار، استفاده از ظرفیت نظم و شعر را از دیگر سنتهای کارآمد حوزههای علمیه که علمای سلف از آن استفاده میکردند یاد کرد و گفت: شعر دوخاصیت مهم دارد اولین خاصیت شعر ماندگاری طولانی مدت آن است و دومین خاصیت آن تداعی معانی است، چرا که گاه یک لفظ از شعری به یک برهان که دارای مقدمات بسیاری است اشاره دارد و شخص با اشاره به آن لفظ بدون نیاز به ذکر مقدمات و نتیجه ی برهان آن معنی را تداعی میکند.
وی ادامه داد: علمای سلف ما با استفاده از ویژگیهای شعر و نظم بعضی علوم را در قالب شعر یا نظم بیان میکردند مثلا تفتازانی تمام منطق را در صد سطر نوشته است. منظومه ملاهادی سبزواری، الفیه ابن مالک از دیگر مثالهای این مسئله است.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه تصریح کرد: برنامه ریزیهای حوزههای علمیه به گونهای صورت گرفته که این سنتها در حوزههای علمیه کم شدهاند و اگر بخواهیم حوزههای علمیه اصلاح شده و پیشرفت کنند باید حتما این سنتها دوباره احیا شوند همچنین این سنتها اگر در دانشگاهها نیز وارد شوند میتوانند پیشرفتهای زیادی برای دانشگاهها بوجود آورند.
بنابرگزارش حوزه، استاد شب زندهدار در پایان به مسئله تهذیب در حوزههای علمیه اشاره کرد و گفت: مهمترین امری که بر روی تهذیب طلاب اثرگذار است سیر و سلوک مجموعه مدیریتی، کادر و اساتید حوزههای علمیه است، چرا که طلاب نگاهشان به این افراد است و از آنها الگو میگیرند.