مرحوم قمی (ره) نکته مهمی بیان کردند و باید به آن دقت شود و باید اساس تقریب باشد این بود که تقریب با تذویب متفاوت است و باید مراقب بود که در تقریب دچار تذویب نشویم. نباید به دنبال این باشیم که سنی را شیعه و شیعه را سنی کنیم. تقریب با حفظ تمام مذاهب است؛ لانّ ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا.
به گزارش شبکه اجتهاد، اعضای شورای راهبردی تقریب مذاهب اسلامی پژوهشگاه مطالعات تقریبی متشکل از نمایندگان برخی از نهادها و موسسات حوزوی مورخ در روزهای پایانی اسفندماه ۱۴۰۱ با آیتالله جعفر سبحانی دیدار کردند. معظمله ضمن آرزوی توفیق برای این شورا در زمینه فعالیتهای تقریبی به نکاتی توصیه فرمود که بدین شرح است:
در ایام جوانی روزی مرحوم قمی (ره) به مدرسه ما آمدند و در موضوع وحدت امت اسلامی سخنرانی کردند. نکته مهمی که ایشان بیان کردند و باید به آن دقت شود و باید اساس تقریب باشد این بود که تقریب با تذویب متفاوت است و باید مراقب بود که در تقریب دچار تذویب نشویم. نباید به دنبال این باشیم که سنی را شیعه و شیعه را سنی کنیم. تقریب با حفظ تمام مذاهب است؛ لانّ ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا. مشترکات را بیان کنید و مفترقات را در دانشگاهها و مراکز علمی بیان کنید و بحث کنید. نباید در میان عوام به بیان مختلفات بپردازید. بنابر این دقت کنید که در تقریب اصول مذهب حفظ شود. نه چیزی کم شود و نه چیزی اضافه گردد.
نکته دیگر اینکه خداوند متعال در قرآن میفرماید: واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا. من گاهی فکر میکردم که چرا خداوند فرموده بحبل الله؟ و چرا نفرموده واعتصموا بالاسلام یا بالقرآن الکریم؟
العلم عندالله. شاید مقصود قرآن این است که جمعیتی که متفرق است و اهواء گوناگون دارد مثال کسی است که در چاه افتاده باشد. کسی که در چاه افتاده باشد مرگش حتمی است مگر اینکه برایش ریسمان و طنابی بفرستند و او چنگ زند به آن و بیاید بالا. در واعتصموا بحبل الله ولاتفرقوا قطعا مراد حبل تقریب و حبل وحدت و حبل مشترکات است. و الا اگر متحد نباشیم دشمنان اسلام ما را در چاه نابودی میافکنند. پس راه نجات، راه تقریب و وحدت است تا انشاءالله در کنار هم باشیم.
خداوند رحمت کند مرحوم آسید عبدالحسین جبل عاملی را که جملهای دارد و دیگران هم آن را نقل میکنند. میگفتند هرگاه با علمای اهل سنت در بیروت جمع میشویم میگویم: ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا. فلذا ایشان در بیروت خیلی محترم بود. ایشان کتاب المراجعات را نوشته ولی خیلی محترمانه نوشته است.
نکته آخر اینکه: سعی کنید مواضع ما را روشن کنید. آقایان هنوز شیعه را نمیشناسند. هنوز هم در اعماق فکر بسیاری این است که ما سبأی هستیم و پایهگذار شیعه عبدالله بن سبا است. من مشهد بودم و عدهای از قراء را دعوت کرده بودند. قاری حرم امام رضا(ع) به من گفت: ان الشیعه تسب الصحابه!
در حالی که ما صد هزار صحابی داریم. نام شانزده هزار از ایشان درتاریخ ذکر شده و نام بقیه نیست و ما ۸۴ هزار نفر از ایشان را نمیشناسیم. و آنهایی که نامشان نیست از اصحاب ولاء اهل بیت هستند، چگونه ما آنها را سب میکنیم.
آن خطبهای را که آقا امام سجاد سلام الله علیه درباره اصحاب النبی صلوات الله علیه و آله میخواند را پخش کنید و آشکارا بخوانید تا بدانند ما صحابه بما هو صحابه را کمال احترام میگذاریم. اما صحابه یک مسئله است و صحابهای که پایش را کج میگذارد مسئلهای دیگر است. صحابی بما هو صحابی محترم لانهم رأو نور النبی الإکرم و تربوا علی یدیه. اما این احترام مانع از این نمیشود که اگر در زندگی دچار انحراف شدند انحرافشان را نادیده بگیریم. انشاءالله خداوند شما را موفق بدارد.