قالب وردپرس افزونه وردپرس
Home / آخرین اخبار / حقوق متقابل «مردم» و «حکومت» تبیین و ارائه شود
اخلاق یک پیوند ناگسستنی با فقه دارد/ آنچه آموزش و پرورش به آن مبتلاست توسعه تعلیم است نه تربیت

آیت‌الله جوادی آملی:

حقوق متقابل «مردم» و «حکومت» تبیین و ارائه شود

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه باید حقوق بین مردم و حکومت و وظایف متقابل این دو به روشنی و تبیین و ارائه شود، گفت: که طبق نامه حضرت امیر(علیه السلام) به مالک، مردم را در مقابل نظام، ستونی بدانید که باید این ستون را استوار نگه داشت، هیچ ستونی با موعظه و نصیحت ایستاده نمی‌ماند، باید با تلاش و کوشش این ستون را ایستاده نگه داشت، وقتی این ستون ایستاده باشد هر وزنی را می‌تواند تحمل کند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله جوادی آملی در دیدار رئیس و اعضای پیوسته انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: فقه و حقوق، سه عنصر محوری دارند که همه اجزای نظام الهی واجد این سه عنصر و سه محور اصلی می‌باشند؛ مواد، مبانی و منبع.

ایشان ادامه داد: «مواد» کاربردی فقهی و حقوقی را از یک سلسله «مبانی» می‌گیرند که در حقیقت این مبانی به منزله سند آن مواد هستند، در این میان، کلید همه آن مبانی به دست عدل می‌باشد، مبانی همچون مساوات، آزادی، رعایت امانت، حقوق بشر ریشه در عدل دارند و معنای عدل نیز روشن است، تا این مرحله، مشترک بین نظام توحید و نظام شرک در همه جهانیان است.

معظم له با اشاره به معنای عدل، اذعان داشت: معنای عدل کاملا روشن است، عدل یعنی هر چیز در جای خودش باشد، در نظام توحیدی جای افراد و اشیاء را  خالق آنها مشخص می‌کند اما در نظام شرک، انسان خود را جای خدا می‌نشاند و بر اساس هوای نفس خود جای افراد و اشیاء را مشخص می‌کند؛ این همان حرف فرعون است که می‌گفت دین مردم را من تامین می‌کنم.

ایشان خاطرنشان کرد: تفاوت در نظام توحیدی و نظام شرک در مرحله سوم «منبع» است، آنجا که نظام توحیدی مبانی خود را از منبع وحیانی می‌گیرد و نظام شرک، مبانی خود را از هوای نفس خود می‌گیرد، لذا  اساس تفاوت نظام دینی و نظام غیر دینی، همان تضاد بین توحید و شرک است.

آیت‌الله جوادی آملی تاکید داشت: در نظام‌های به اصطلاح دموکراتیک غربی، خرد جمعی را به جای الله نشاندند در حالی که فرقی نمی‌کند مشرک فرد باشد یا یک جمعی که  تفکر مشرکانه داشته باشند.

قرآن کریم اولین مرجع ما در تمامی مسائل/ عقل هرگز وضع قانون نمی‌کند

معظم له ابراز داشت: عقل منبع هستی شناسی است و نه منبع معرفت شناسی! عقل چراغ است و راه را برای ما روشن می‌کند؛ عقل هرگز وضع قانون نمی‌کند، عقل منبع شناخت است و منبع بود و نبود نیست. باید توجه داشت که فرق است بین صراط و سراج.

ایشان در بخش دیگری سخنان خود با بیان اینکه اولین مرجع ما در تمامی مسائل باید قرآن کریم باشد، بیان داشت: نباید با طرح برخی شبهات، قرآن را از حوزه‌های علمیه کنار گذاشت و روایات را به جای آن نشاند، با اینکه می‌دانیم قرآن مصون از تحریف است و حتی در بررسی روایات نیز طبق بیان اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، باید میزان قرآن کریم باشد، لذا باید همواره توجه داشت که اولین مرجع ما در تمام مسائل قرآن کریم است.

ایشان در توصیه‌ای به انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه اظهار داشت: باید به نظام ما که یک نظام الهی است کمک علمی کنید، یعنی طرزی فقه و حقوق را تنظیم کنید که نظام در عرصه‌های مختلف از شما کمک علمی بگیرد و شما بتوانید پشتوانه علمی دستگاه‌های مختلف حکومتی باشید.

معظم له همچنین در پایان توصیه نمود: باید حقوق بین مردم و حکومت و وظایف متقابل این دو را به روشنی و درستی تبیین و ارائه نمایید، به صورتی که طبق نامه حضرت امیر(علیه السلام) به مالک، مردم را در مقابل نظام، ستونی بدانید که باید این ستون را استوار نگه داشت، هیچ ستونی با موعظه و نصیحت ایستاده نمی‌ماند، باید با تلاش و کوشش این ستون را ایستاده نگه داشت، وقتی این ستون ایستاده باشد هر وزنی را می‌تواند تحمل کند، چه اینکه در دوران دفاع مقدس سنگین ترین مسئولیت‌ها را همین ستون مردم تحمل کرد.

حقوق متقابل «مردم» و «حکومت» تبیین و ارائه شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics