حجتالاسلام دکتر منصور میراحمدی نسبت به تحریف دو رکن جمهوریت و اسلامیت در اندیشه و آثار امام خمینی(ره) هشدار داد و گفت: جریان تحریف به دنبال تفسیری جدید از مسأله مصلحت است.
به گزارش شبکه اجتهاد، حجتالاسلام والمسلمین منصور میراحمدی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با رسا، به تبیین تحریف اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) توسط دو جریان سنت گرا و تجددگرا پرداخت و گفت: اگر میراث فکری امام را در حوزه اندیشه سیاسی نظریه ولایت فقیه و الگوی نظام جمهوری اسلامی بدانیم؛ تمام تلاش امام راحل در جهت تحقق الگویی از نظام سیاسی اسلامی بر مبنای نظریه ولایت فقیه بوده است؛ این تلاش بر دو پایه و دو رکن اساسی جمهوریت و اسلامیت بود و امام خمینی(ره) با صراحت بر این دو رکن پافشاری داشت.
وی افزود: در واقع نگاه امام یک نگاه نو گرایانهای بود که از یک سو با نگاه سنت گرایانهای که جمهوریت را بر نمیتافتند مخالفت داشت و از یک طرف هم با نگاههای سکولار که اسلامیت را بر نمیتافتند باز مخالفت میکرد؛ در واقع بنیان گذار انقلاب اسلامی نگاه نوگرایانهای به سنت اسلامی داشت که بر اساس این نوع نگاه ظرفیت سنت اسلامی برای پاسخگویی به پرسشها و نیازهای امروز مورد توجه قرار میگرفت و یک نوع بازسازی در سنت اسلامی صورت میگرفت تا بتواند در جریان زندگی امروز پاسخگوی نیازها و پرسشها باشد.
استاد حوزه و دانشگاه دو جریان را در تحریف اندیشه امام خمینی(ره) برشمرد و بیان کرد: به نظر میرسد از این منظر به بحث تحریف نگاه بکنیم دو جریان و به اصطلاح دو تلاش را مشاهده میکنیم که در صدد هستند این نگاه و اندیشه را با تحریف رو به رو کنند؛ جریان نخست در تلاش است وجهه جمهوریت و مردم گرایانه اندیشه سیاسی و تلاش امام را کم رنگ کند و در نهایت نادیده بگیرد، در واقع این شائبه را ایجاد کند که اساسا امام خمینی (ره) طرفدار توجه به مردم و اصالت دادن به رای مردم و اهمیت دادن به مشارکت مردم نبود.
وی افزود: جریان تحریف به دنبال ایجاد این شائبه است که حمایت رهبر کبیر انقلاب از مشارکت مردم به دلیل شرایط خاص و اقتضائات شرایط انقلاب بوده است و امام خمینی(ره) در نهایت بر اساس مبانی فکری و اعتقادی به نقش و جایگاه مردم باور نداشت؛ این جریان فکری نگاه مردم گرایانه در اندیشه سیاسی امام را به حاشیه میبرد، این جریان اگر غلبه پیدا کند ما آنچه که به عنوان سرمایه اصلی انقلاب اسلامی بوده است را از دست میدهیم و آن سرمایه مشارکت مردم، اعتماد مردم، حضور مردم و رکن مردمی بودن انقلاب اسلامی است که بنیان گذار انقلاب اسلامی بارها بر آن تاکید میکرد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در تبیین جریان دوم تحریف بیان کرد: در مقابل جریان دوم کسانی هستند که به نوعی به گذار از اندیشه سیاسی امام معقتد هستند؛ آنان با اشاره به این که امام خمینی(ره) بحث جمهوریت را مطرح کرد و از نظام سلطنتی فاصله گرفت و الگویی را ارائه کرد که ما را از نغمه سلطانی رهایی میبخشید اما برای تحقق یک نظام مردم سالاری باید به مرور از اسلامیت و نگاه حداکثری به اسلام فاصله گرفت و به یک نوع سکولاریزم تن داد.
وی افزود: آنان بحث مصلحت را در این زمینه مطرح میکردند و معقدند که رهبر کبیر انقلاب اسلامی با طرح بحث مصلحت به نوعی بحث عرفی سازی در حکومت را آورد که فاصله گرفتن از شریعت و فقه اسلامی را به دنبال داشت، بنابراین این جریان نقش اسلام و جایگاه اسلام را در تأثیر اندیشه سیاسی امام کم رنگ میکند و زمینه سازی برای عبور از یک نوع نظم سیاسی دینی به نظم سیاسی غیر دینی به معنای سکولار نه لائیک فراهم میکند.
میراحمدی پاسداشت از اندیشه سیاسی و حفظ میراث فکری امام خمینی(ره) را تنها با تاکید توامان و همزمان بر دو عنصر جمهوریت و اسلامیت دانست و گفت: این همان راهی است که مقام معظم رهبری بعد از رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی طی کرد و تلاش کرد این الگو را در قالب نظریه مردم سالاری دینی مطرح کند؛ در نظریه مردم سالاری دینی رای مردم و مشارکت مردم به مثابه یک حق الناس در نظر گرفته و بر آن تاکید شد؛ ضمن اینکه مردم سالاری بر پایه دین و برخاسته از اسلام است و نقش اسلام را به عنوان مرجع دینی به رسمیت میشناسد؛ بنابراین هرگونه تلاشی خارج از چارچوب نگاه نوگرایانه امام خمینی(ره)؛ چه با تاکید بر سنت گرایی باشد و یا تجدد گرایی، سبب تحریفی در اندیشه سیاسی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران خواهد شد.