سامی العساله مسئول بازرسی دینی وزارت اوقاف مصر و از دانش آموختگان و علمای الازهر میگوید قدس چالشی است که وهابیت با آن روبرو هستند. اگر آنها واقعا میخواهند به سلف صالح اقتدا کنند، چرا برای آزادی قدس جهاد نمیکنند و اقدامی انجام نمیدهند؟
به گزارش شبکه اجتهاد، یکی از نکاتی که در نقد اعتقادی و عملکرد گروههای افراطی جهان اسلام مانند وهابیت، سلفیت و جنبشهای افراطی و خشونت آمیز تکفیری مانند داعش، القاعده، النصره و غیره مورد غفلت واقع شده این است که دشمنی این گروهها فقط با شیعیان نیست، بلکه اهل سنت نیز جزء قربانیان آنها و بلکه بزرگ ترین قربانی هستند و اعتقادات و عملکرد این گروههای افراطی به گونه ای است که موجب بدنامی اسلام و مسلمانان در جهان شده است و این در حالی است که برخی از این جنبشها تلاش دارند خود را به اهل سنت منسوب کنند تا آنها را شریک جنایتهای خود بگردانند و از طرفی جنایتهای خود را نوعی تقابل مذهبی میان شیعه و سنی جلوه دهند، اما جهان اهل سنت از همان ابتدا از این گروهها و عملکرد آنها اظهار برائت کرد و نهادهای مختلفی مانند الازهر و سایر علمای اهل سنت با اظهار نظرها و موضع گیریهای مختلف خود، افراطیون و عملکرد آنها به دور از اسلام دانستند.
شیخ دکتر سامی العساله مسئول بازرسی دینی وزارت اوقاف مصر و از دانش آموختگان و علمای الازهر از جمله شخصیتهایی است که با تکیه بر آموختههای اسلامی خود در الازهر و مذهب اهل سنت در گفتگو با شبکه الکوثر ایران به نقد منصفانه اعتقادات و عملکرد وهابیت میپردازد. خبرگزاری حوزه این گفتگو را ترجمه و در اختیار خوانندگان محترم قرار میدهد.
شیخ العساله در این بخش از گفتگو به بیان جایگاه ویژه قدس و مسجدالاقصی در قرآن کریم و سنت نبوی و فرهنگ مسلمانان میپردازد و میگوید کسانی که ادعای پیروی از سلف صالح اسلامی را دارند، باید به مساله قدس اهتمام داشته باشند، اما آنها به جای پرداختن به قدس و توجه به مسلمانان و مبارزه با صهیونیستها سلاح خود را به سمت مسلمانان نشانه رفته اند.
با توجه به جایگاه ویژه و مقدس قدس شریف در قرآن نزد مسلمانان، چگونه است که علمای وهابیت هیچ اعتنایی به قدس و دفاع از این شهر مقدس اسلامی ندارند و حتی علیه این شهر و مسلمانان آن نیز اقدام میکنند؟
شیخ العساله: در مورد سؤال شما باید بگویم قدس جایگاه عظیمی در قرآن و سنت و در میان مسلمانان دارد که قرآن کریم و سنت نبوی و سخنان بزرگان اسلامی بر این جایگاه تاکید کرده است.
قدس همان طور که همه میدانیم قدس سومین حرم اسلامی است و پیامبر(ص) فرمود: سفر برای نماز جایز نیست مگر سفر به سه مسجد، مسجد من و مسجدالحرام و مسجدالاقصی.
همچنین قدس اولین قبله مسلمانان است و پیامبر اسلام(ص) حدود ۱۶ یا ۱۷ ماه رو به این مسجد نماز خواند که پس از آن قبله مسلمانان به کعبه تغییر یافت. همچنین بیت المقدس سرزمین انبیا و پیامبران و محل نزوی وحی توسط حضرت جبرئیل است که در این سرزمین به پیامبران زیادی وحی فرستاده است.
مسجدالاقصی علاوه بر اینها محل عروج و معراج پیامبر در شب اسرا است و در قرآن کریم به این ماجرا اشاره شده و میفرماید: «سُبْحانَ الَّذی أَسْرى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیر».
مسجدالاقصی همچنین محل یکی شدن دین و اقتدای تمام پیامبران به پیامبر اسلام است و تمام انبیا از جمله حضرت موسی و عیسی و ابراهیم و سایر پیامبران الهی در این مسجد به پیامبر اسلام اقتدا کردند و قرآن کریم در این رابطه میفرماید: «وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ میثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتابٍ وَ حِکْمَهٍ ثُمَّ جاءَکُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى ذلِکُمْ إِصْری قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَکُمْ مِنَ الشَّاهِدینَ»(آل عمران، ۸۱).
مسجدالاقصی محلی است که خداوند متعال به آن سوگند یاد کرده و فرموده است: «وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُون*وَ طُورِ سینین*وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمین». و علاوه بر قرآن کریم در کتاب تورات نیز به این مسجد اشاره شده و میفرماید: خداوند از طور سینا آمد و نور او از ساعیر تابید و از جبل فاران نمایان شد در حالی که سمت راست او نور و سمت چپ او آتش بود و ملتها گرد او جمع شدند.
از میمونه یکی از همسران رسول خدا(ص) نیز روایت شده که به پیامبر اسلام(ص) عرض کرد: ای پیامبر خدا از بیت المقدس برای ما بگو؛ حضرت فرمود: سرزمین نشور و حشر است. به آنجا بروید و نماز بخوانید که نماز در این مکان همچون هزار نماز در اماکن دیگر است. میمونه گفت کسی که نمیتواند به این مسجد سفر کند چه؟ حضرت فرمود: میتواند به آن روغنی هدیه کند تا به واسطه آن چراغی در این مسجد برافروخته شود که در این صورت پاداش نماز در این مکان را خواهد داشت.
با توجه به جایگاه ویژه و با عظمت قدس در قرآن و روایات و قلوب مسلمانان چرا علمای وهابی اهتمامی به این مکان مقدس ندارند در حالی که پیشینیان و بزرگان اهل سنت به این مساله توجه داشته اند؟
شیخ العساله: این چالشی است که اهل سنت با آن روبرو هستند که اگر آنها واقعا میخواهند به سلف صالح اقتدا کنند، چرا در این زمینه از آنها پیروی نمیکنند؟ چرا اهل سنت برای آزادی قدس جهاد نمیکنند؟ و اگر نمیخواهند با سلاح و لشکر برای آزادی قدس تلاش کنند، چرا لا اقل با مال خود در این راه جهاد نمیکنند؟
تردیدی نیست که تمام امت اسلامی در زمینه اهتمام به قدس کوتاهی کرده اند و پیامبر(ص) فرمود: هرکس به امور مسلمانان اهتمام نکند مسلمان نیست.
ما باید از خواب غفلت و جهالت بیدار شویم. ما اکنون در رفاه و خودروهای لوکس و خانههای راحت زندگی میکنیم در حالی که دشمنان ما مردان و زنان و کودکان مسلمان را میکشند.
امام شعرانی میگوید: هرکس غذای لذیذ و نوشیدنی گوارا بخورد یا لبخندی بر لب داشته باشد یا در خانه خود احساس راحتی و سعادت کند، اما مسلمانان دیگر در رنج و اندوه باشند، اسلام از چنین کسی بیزار است. سخن سلف صالح ما این است و اگر ما ادعا داریم سلفی و پیروان سلف صالح هستیم باید این گونه باشیم.
مشکل دیگر مسلمانان این است که امروز علاوه بر اینکه اقدامی برای نجات قدس انجام نمیدهند، دشمنان ما توانسته اند توجه ما را از این مساله منحرف کرده و ما را به کشتن همدیگر سرگرم کنند. ما به جای اینکه با دشمن واقعی خود بجنگیم به جان همدیگر افتاده ایم. و رئیس جمهور پیشین آمریکا باراک اوباما نیز به این واقعیت اشاره کرد و گفت: دیگر نزاع اسلامی ـ صهیونیستی تمام شده و جای خود را به جنگ میان شیعه و سنی داده است. آنها متاسفانه توانسته اند این گونه مسلمانان را فریب دهند که شیعیان از یهودیان یا از کافران خطرناکتر هستند و در نتیجه برخی اهل سنت انگشت اتهام خود را به سمت شیعیان دراز کرده اند و در نتیجه سلاح مسلمانان هم به جای اینکه به سوی صهیونیستها نشانه برود به سمت شیعیان یا به سمت خود اهل سنت نشانه رفته است و دوستان خود را میکشیم و این همان ویژگی است که پیامبر اسلام خوارج را به آن توصیف کرد و فرمود: خوارج کسانی هستند که مسلمانان را میکشند، اما بت پرستان را رها میکنند.