چیزی که مهم به شمار میآید این است که آیا ما پولی به نام پول اسلامی داریم که آن پول اسلامی عبارتست از طلا، این محل تأمل است و هیچ یک از فقهای ما چنین حرفی نمیزنند. البته اگر در نصوص درباره درهم و دینار صحبت شد یا به دلیل این است که میخواهد درباره طلا و نقره صحبت کند و یا این که میخواهد درباره پول رایج آن زمان صحبت شود ولی نظر خاصی درباره آن وجود ندارد.
به گزارش شبکه اجتهاد، حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین ملک زاده، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج فقه فضای مجازی، ارز مجازی یا رمز ارز به ویژه بیت کوین را مورد کنکاش قرار داد و گفت: براساس گفته کارشناسان ۱۶۰۰ نوع ارز دیجیتال وجود دارد که بیت کوین بیش از ۵۰ درصد بازار رمز ارز را فراگرفته و به نوعی معیار و پشتوانه سایر ارزها شده است.
وی افزود: البته این پرسش مطرح است که اساساً ماهیت رمز ارزی مانند بیت کوین چیست؟ پول است؟ کالا است؟ کالای مادی است؟ کالای معنوی است؟ فرض میکنیم که بیت کوین و رمز ارزها پول است. اگر پول باشد دارای چه ویژگی است؟
ملک زاده با اشاره به این که آیا درباره پول، فقها تعریفی دارند؟ برخی از فقهای کنونی تعریفی از پول دارند ولی گمان نکنید شریعت در این باره تعریفی دارد بلکه فقیه خواسته موضوع بحثش منقح شود به همین دلیل خواسته تعریفی از موضوع خود را داشته باشد و ما این را لزوم تعریف شریعت نمیدانیم.
آیتالله حائری شیرازی جِدّ معتقد بود پول اسلامی، طلا است
وی یادآور شد: البته عدهای به جِدّ معتقدند که ما پولی به نام پول اسلامی داریم و در اسلام تعریف خاصی از پول وجود دارد و باید بحثهایمان را براساس آن پیش ببریم. مرحوم آیتالله حائری شیرازی ایشان به جِدّ معتقد به پول طلا بودند و میگفتند پول حقیقی، طلا است. میگفتند پول اسلامی نیز همین است. برخی نیز این دیدگاه و اندیشه را با جدیت تبلیغ میکنند و میگویند برای جلوگیری از ربا، نوسانات، خلق پول و… باید به پول طلا برگردیم، یعنی سکه طلا ضرب شده و در اختیار مردم قرار داده شود؛ یعنی پول به خودی خود دارای ارزش باشد.
استاد خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: آیا ما پولی به نام پول اسلامی داریم که آن پول اسلامی عبارتست از طلا، این محل تأمل است و هیچ یک از فقهای ما چنین حرفی نمیزنند. البته اگر در نصوص درباره درهم و دینار صحبت شد یا به دلیل این است که میخواهد درباره طلا و نقره صحبت کند و یا این که میخواهد درباره پول رایج آن زمان صحبت شود ولی نظر خاصی درباره آن وجود ندارد. عموم فقها نیز نظرشان همین است. فقها نیز میگویند پول همان چیزی است که مردم میگویند. البته فقها نسبت به مباحث تخصصی اقتصاد نیز توجه دارند ولی باید دید عرف به چه چیزی پول میگوید، هر آن چه کوچه و بازار پول میگوید ما نیز پول میگوییم.
مؤلفه اساسی پول
ملک زاده با بیان این که برای پول سه مؤلفه اساسی وجود دارد که به آنها اجزای رییسه میگویند، گفت: نخست، وسیله مبادله است. دوم، واحد شمارش است. سوم، وسیله ذخیره ارزش – سنجش ارزش – است. اولاً پول تولید میکنیم استانداردی برای ارزش گذاری تعیین میکنیم. بدون وجود پول نمیتوانیم تفاوت ارزش اشیای مختلف را متوجه شویم. البته در این جا ارزش مادی مطرح است نه معنوی. با پول میتوانیم استاندارد ارزش گذاری را تعیین کنیم تا بتوانیم ارزش کالاها و خدمات را از واقعیت زندگی بشر مشخص کنیم.
وی اضافه کرد: اگر پول نداشته باشیم معاملات باید پایاپای باشد. در حالی که معامله پایاپای بسیار کار را سخت میکند و معاملات، معاوضات و… را بسیار محدود میکند چون فرد باید دائم دنبال فردی باشد که خواهان کالای او باشد. اگر پول باشد، پول به عنوان واسطه، معاملات، معادلات و… را در بخش کالاها و خدمات آسان میکند و میتوانیم با پول چنین کاری بکنیم. ما از پول میتوانیم به عنوان انبار ذخیره ارزش استفاده کنیم. پول ارزشهای مادی را یک جا جمع کند. یکی از بهترین راهها برای ذخیره اموال، پول است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم اذعان داشت: البته کارکرد و ابزار دیگری برای پول مطرح شد. برای نمونه در دنیای امروز از پول به عنوان ابزار سودخواهی استفاده میشود؛ یعنی خیلیها پول را نمیدهند تا خدمات و کالا دریافت کنند بلکه از پول برای درآمدزایی استفاده میکنند. اصطلاحاً میگویند پول، پول میآورد؛ یعنی افراد نیاز ندارند بلکه از پول استفاده میکنند تا سود به دست آورند. سرمایه گذاری با پول بسیار راحت است و با ابزار دیگر به این راحتی نمیتوان استفاده کرد. نمونه دیگر این است که حکومتها از پول به عنوان ابزاری برای مدیریت بخش مالی مردم استفاده میکنند.
آنچه در عرف پول گفته و مردم استفاده میکنند شریعت به عنوان پول میپذیرد
وی افزود: هر کدام از این سه ویژگی شاید در کالاهای دیگر نیز باشد ولی مشکلاتی ایجاد میکند به همین دلیل عرف، مردم و عقلا در طول تاریخ به دنبال این بودند که با کمترین هزینه، امن ترین و سهل ترین راه بتوانند وسیلهای داشته باشند که واحد شمارش، مبادله و ذخیره ارزش باشد به همین دلیل به سراغ پول رفتند. به نظر ما شرع مقدس در این زمینه ما را به عرف رهنمود کرده و ما چیزی به نام پول شرعی، پول اسلامی نداریم بلکه به آن چه در عرف پول گفته و مردم استفاده میکنند شریعت به عنوان پول میپذیرد. البته ممکن است در مواردی شریعت ورود کند ولی هدف شریعت این نیست که ورود این گونه داشته باشد.
ملک زاده اظهار داشت: آیا بیت کوین نیز ابزار مبادله، ارزش گذاری و شمارش است؟ البته بیت کوین تازه راه افتاده و نمیتوان انتظار داشت که در تمام جهان استفاده شود ولی در حد خودش اکنون نیز واحد مبادله است و با آن خرید و فروش صورت میگیرد. البته کشوری مانند چین انجام بیت کوین را ممنوع کرد. نهادهای امنیتی آمریکا نیز به دنبال تصویب قوانینی برای محدودیت بیت کوین در این کشور هستند ولی رییس جمهور کنونی آمریکا حاضر به امضای چنین قوانین نیست به همین دلیل شک برانگیز شده که شاید خود آقای ترامپ نیز از سرمایه گذاران بیت کوین باشد.
در برابر بیت کوین دو گروه عمده ایستادگی میکنند
وی افزود: البته در برابر بیت کوین دو گروه عمده ایستادگی میکنند؛ نخست، امنیتیها هستند. چون نگرانند و میگویند مشخص نیست چه کسی اینها را کنترل میکند. دوم، بانکهای مرکزی دنیا هستند از جمله بانک مرکزی کشورمان، چون مهم ترین ویژگی ارز رمزها این است که پدیدهای به نام بانک یا بانک مرکزی را تعطیل میکند؛ یعنی اگر رمز ارز رواج پیدا کند مردم هیچ نیازی به بانک ندارند و اصولاً بانکها تعطیل میشوند چون خاصیتی نخواهند داشت. بیت کوین سیستمی است که افراد کاملاً کارها را انجام میدهند بدون نیاز به بانکها. به همین دلیل بانکهای مرکزی در برابر بیت کوین مقاومت سختی دارند. صرافیهای زیادی نیز بیت کوین را به ارز رایج تبدیل میکنند. خیلیها تلاش میکنند تا بتوان از بیت کوین به عنوان ابزار مبادله استفاده کنند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان اظهار داشت: نکته دیگر این است که از بیت کوین به عنوان واحد سنجش استفاده شود. اکنون نمیشود گفت که به واحد سنجش تبدیل شده و هنوز به این سِمت نرسیده ولی در همین راستا حرکت میکند؛ یعنی در همان محدوده خود در این جهت حرکت میکند ولی این که رواج پیدا کند زمان میبرد. نکته بعدی این است که آیا از بیت کوین میتوان به عنوان ابزار ذخیره ارزش استفاده کرد؟ در پاسخ این سوال باید گفت: خیر نمیشود به عنوان ابزار ذخیره ارزش استفاده کرد.مفتاح
به نظر حضرت استاد آیا عرف امروز، ریال ایران را پول تلقی میکند؟ آیا از نظر عرف ملت ایران، ریال IRR مالیت دارد و آن را پسانداز میکند؟ اگر اینگونه نیست چرا؟
جناب ملکزاده اگر جزوهٔ پول اسلامی مرحوم حائری شیرازی را به دقت مطالعه فرموده بودند درمییافتند که پول تعریف شده توسط ایشان منحصر در طلا نیست، بلکه چون طلا ثابت است (و در واقع ارزش برابری آن با دیگر اجناس تغییر میکند) شایسته انتخاب به عنوان پول است و این تعریف عرف عام و عقلا و از چیزی به عنوان پول است که قرار است واسطه خرید و فروش قرار گیرد نه اسکناس امروزی که مانند یخ پیوسته در حال کاهش ارزش است.