دموکراسی از روی ناچاری است و در واقع حکومت مردم بر مردم نیست؛ در انتخابات نصف به علاوه یک پیروز است در حالی که ممکن است کلا ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کرده باشند که در این صورت در واقع نصف به علاوه یک آراء یعنی ۲۵ درصد مردم که در واقع این حکومت، حکومت مردم بر مردم نیست؛ تازه باید ببینیم که کدام دموکراسی را مد نظر داریم.
به گزارش شبکه اجتهاد، آیتالله مکارم شیرازی در سومین شب از لیالی قدر در مسجد مدرسه علمیه امام کاظم(علیهالسلام)، گفت: اخیرا در سخنان یکی از دولت مردان بیان شده بود، امام علی علیهالسلام ولایت و امامت را با آرای مردم دانسته و گفته، دموکراسی میراث علی علیهالسلام است؛ این حرف، حرف عجیبی است؛ زیرا شما یک صفحه از نهج البلاغه را دیدهاید و خطبههای دیگر و آیات قرآن را ندیدهاید؛ اولا شما باید آیات قرآن را ببینید، قرآن میفرماید، ولی شما کسی است که در حال رکوع زکات داد؛ خداوند ولی را تعیین کرده است؛ آیات ولایت در قرآن کریم فراوان است.
معظم له بیان کرد: امام علی(علیهالسلام) در این سخن به اتمام حجت در مقابل مخالفان میپردازند؛ علاوه بر آن از مسلمات مذهب شیعه است که امام (علیهالسلام) و ولی از سوی خداوند تعیین میشود نه آرای مردم.
ایشان تصریح کرد: عدهای از بزرگان عرب خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) رسیده و بیان کردند، ما حاضریم شما را تا جایی تقویت کنیم که حکومت تو قوی شود؛ ولی یک شرط داریم و این شرط آن است که پس از تو حکومت به ما داده شود؛ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند، تعیین جانشین من با خداست و به هر کسی که خواست ولایت میدهد؛ در مراسم غدیر، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) امام علی(علیهالسلام) را از سوی خدا به عنوان جانشین قراردادند.
آیتالله مکارم شیرازی اظهار کرد: دموکراسی از روی ناچاری است و در واقع حکومت مردم بر مردم نیست؛ در انتخابات نصف به علاوه یک پیروز است در حالی که ممکن است کلا ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کرده باشند که در این صورت در واقع نصف به علاوه یک آراء یعنی ۲۵ درصد مردم که در واقع این حکومت، حکومت مردم بر مردم نیست؛ تازه باید ببینیم که کدام دموکراسی را مد نظر داریم.
ایشان در ادامه بیان داشت: آیا آمریکا را مد نظر داریم که با پول فراوان مردم را فریب میدهند و آرای آنها را میخرند؟ ما نیز از روی ناچاری بیان میکنیم که با آرای مردم باید امور کشور اداره شود، قرار نیست که امام (علیهالسلام) نیز با آرای مردم انتخاب شود؛ زیرا امام با حکم الهی نصب میشود؛ نباید این عزیزان یک صفحه نهج البلاغه را ملاک قرارداده و نظام را شکل دیگری جلوه دهند؛ امیدواریم که اشتباه خود را اصلاح کنند.
معظم له همچنین با اشاره به سفارش امام علی(علیهالسلام) به امام حسن(علیهالسلام) فرمود: امام علی(علیهالسلام) در این روایت اخلاقی بر لزوم استفاده از موعظه و زهد و تقویت قلب با یقین توصیه کردهاند.
ایشان افزود: یقین داشتن بالاترین نعمت الهی است؛ یقین داشتن به این معنی است که باور کنیم که خداوند از رگ گردن نیز به ما نزدیک تر است؛ چشمهایی که به خیانت گردش میکند از سوی خدا رصد میشود؛ خدا از درون سینهها باخبر است و همه ما باید این مسایل را باور داشته باشیم. یقین به مبدا و معاد از دیگر مفاد یقین است؛ باید باور داشته باشیم که خداوند سرسوزن کار خوب و بد ما را میبیند؛ همه ما باید این مسایل را باور کنیم؛ اگر کسی این مسایل را باور کند، زندگانی اش، مملو از ایمان و تقوا خواهد شد.
آیتالله مکارم شیرازی تصریح کرد: باور و یقین به معاد با فقیه شدن مساوی است؛ علما و بزرگان ما برای یقین سه مرحله از آیات قرآن را مورد استفاده قرارداده اند؛ یعنی از سه سوره قرآن این سه مرحله استفاده میشود که شامل علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین است.