ویژگیها و منابع مذهب حنبلی
احمد بن حنبل سنت را حاکم بر قرآن دانسته و در فتاوی خود بر احادیث و فتاوی صحابی تکیه میزد. او بر طبق «مصلحت» فتوی نمیداد. آن گاه که نصی را روی در روی آن مییافت بر خلاف مالک عمل میکرد و هر گاه هم نصی را در برابر مصلحت نمیدید، آن را مبنای حکم قرار میداد و همانند شافعی از مصلحت گریزان نبود. احمد، حدیث مرسل و ضعیف را معتبر دانسته و آن را بر قیاس برتری میداد. کاربرد قیاس در نزد او تنها در زمان ضرورت روا بود.
برخی از معتقدات مذهبی حنابله
۱ـ در فقه حنبلی، رکن اصلی در معاملات، رضایت عاقلان بوده و هر معاملهای درست شمرده شده مگر آن که نصی بر بطلان آن رهنمون باشد.
۲ـ حنابله در موضوع طهارت و نجاست، حساسیت ویژهای داشتهاند و از این جهت در میان مذاهب شهرهاند.
۳ـ فقه حنبلی با پذیرش اصل ذرایع گسترش ویژهای یافته است. بر اساس این اصل، حکم غایات به وسایل آن و حکم نتایج به مقدماتش تسری مییابد.
۴ـ ویژگی مهم حنبلیان توجه افراطی آنان نسبت به قضیه امر به معروف و نهی از منکر است.
برخی از آرای ابن حنبل در عرصه کلام سیاست و فقه عبارت است از:
۱ـ او در نصوص که گویای تشبیه و یا تجسیم و رؤیت حق تعالی بود، تأویل را روا نمیدید.
۲ـ معنی صحابی در نزد احمد معنایی فراگیر داشت و هر که را ولو در ساعتی با پیامبر به سر آورده بود، به او صحابی گفته میشد. مسلمانی که به صحابیی دشنام میداد، اسلام صحیحی در نگاه او نداشت.
۳ـ با این همه، احمد خلافت امام علی بن ابیطالب (ع) را خلافتی معتبر و دینی میشمرد.از فضایلی که برای او در مسندش یاد کرده بر میآید که احمد، علی(ع) را سرآمد صحابی در فضیلتها میدانسته است.
۴ـ احمد گزینش خلیفه پیشین و خلیفه بعد از خود را امری درست میدید. احمد اطاعت پیشوای پیروز را لازم دیده هر چند که آن پیشوا ستمکار باشد. او خواندن نماز جمعه به اقتدای بر چنین پیشوایی یا برگزیدگان او را وظیفه دانسته و دوبارهخوانی آن نماز را بدعت میانگاشت.
۵ـ ابن حنبل تارک نماز را کافر دانسته و قتلش را واجب میدید.