عضو شورای بانکی حوزوی گفت: اگر حیلههای ربوی حل نشود مشکلات اصلی نیز حل نمیشود. این حیلهها بر اساس نظر فقهی مراجع از جمله امام و رهبری حرام قطعی است و باید در قانون به صراحت بیاید.
به گزارش شبکه اجتهاد، حجتالاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه در نشست خبری که در خبرگزاری حوزه برگزار شد، به طرح بانکداری اسلامی که در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است پرداخت و گفت: شورای بانکی حوزوی با تلاش همه فعالان حوزوی و دانشگاهی که دارای دغدغه اقتصاد اسلامی هستند چهار بار جلوی طرح بانکداری مجلس را گرفته است، زیرا این طرحها مشکلات مردم را در ارتباط با بانکها حل نمیکرد.
وی افزود: حتی دو بار کلیات طرح در مجلس به تصویب رسید، ولی استدلالاتی که داشتیم و کمکهایی که برخی نمایندگان مجلس از جمله نمایندگان قم داشتند، از این طرح جلوگیری شد.
عضو شورای بانکی حوزوی بیان کرد: در بهار ۱۴۰۰ آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه، طی یادداشتی دستور داد که مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی باید به اصلاح قوانین نظام بانکی اقدام کند و در این زمینه شورایی با حضور دغدغهمندان اساتید دانشگاه و حوزه و برخی از مراکز و نهادهایی که در این زمینه تحقیقات و ورود خوبی داشتند، به ویژه از مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی استفاده کرد و پیش نویس اصلاح قانون بانک مرکزی را انجام داد.
وی یادآورشد: نظر ما این بود که کل قوانین نظام بانکی را اصلاح کنیم، ولی از آنجا که کلیات قانون بانک مرکزی در صحن علنی به تصویب رسیده بود، اصلاح قوانین بانک مرکزی را در اولویت خود قراردادیم و در طول ۹ ماه با تلاش شبانه روزی پیش نویس اصلاح قانون بانک مرکزی را ارایه کردیم.
یوسفی بیان کرد: پس از آنکه این کار انجام شد، آیتاللهاعرافی نامهای به برخی از مراجع و رئیس مجلس و رئیس جمهور نوشت و درخواست کرد که پیشنویس اصلاح بانک مرکزی در مسیر تصویب خواهی مجلس قرار گیرد. دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه یادداشتی به دکتر پور ابراهیمی و حجتالاسلام والمسلمین بحرینی (رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس) نوشت و از آنها خواست که نظرات شورای حوزوی را در اصلاح قانون مورد ملاحظه قرار دهند.
مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه یادآورشد: بانکها از دو طریق خلق پول میکنند. نخست از طریق جمع آوری سپردههای مردم در بانکها است. یعنی بانکها چند ماهه در یک فرایند اقتصادی میتوانند ۱۰۰ میلیون سپرده مردم را به ۵۰۰ میلیون مبدل کنند و از این منبع به مردم وام پرداخت کنند و از منابع آن بهرهمند شوند. راه دوم، خلق پول از «هیچ» است. بانکها میتوانند حساب اشخاص حقیقی و حقوقی را هزاران میلیارد تومان شارژ کنند و این پول به عنوان دارایی و ملک بانکها به حساب میآید. در واقع بانکها بدون هیچ فعالیت اقتصادی موثر میتوانند هزاران میلیارد تومان به عنوان خلق پول، صاحب ملک و دارایی شوند.
یوسفی تصریح کرد: رهبری معظم انقلاب نیز در این زمینه فرمود، باید جلوی خلق پول توسط بانکها که کار غلط و اشتباهی است گرفته شود. نمیشود قانونی پس از چهل سال در این کشور مصوب شود، ولی تکلیف خلق پول مشخص نشود. آیتالله مکارم شیرازی خلق پول را حرام، اکل مال به باطل، قمار و اضرار اعلام کردند.
وی افزود: جلوگیری از خلق پول توسط بانکهای غیردولتی و انحصار خلق پول در بانک مرکزی بر اساس نیاز بخش واقعی اقتصاد، عدم اضرار به ثروت مردم، توزیع منافع خلق پول در راستای منافع مردم باید باشد.
مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه گفت: حجتالاسلام والمسلمین بحرینی در آن جلسهای که با ایشان داشتیم، تعریفی از بانک بر اساس مبانی نظام سرمایه داری ارایه دادند که ما بر اساس مبانی نظام اقتصادی اسلامی آن را قبول نداریم. وی بیان میکند که بانک، همزاد خلق پول است که ما بر این تعریف نقد کامل داریم. بانک بر اساس نظام سرمایه داری همزاد رباخواری و خلق پول است. ما تعریف خود را بر اساس مبانی اسلامی داریم و بر اساس آن، مدل ارایه دادیم و قانون آن را نیز نوشتیم. ما میگوییم بانک نهادی است که وظیفهاش ارایه خدمات پولی و تجهیز منابع پولی و مالی مردم و تخصیص آن به بخش واقعی اقتصاد است. این تعریف با رباخواری و خلق پول همزاد نیست.
وی افزود: اگر پس از چهل سال بخواهیم اصلاح قوانین بانکی را بدون تحول اساسی در این حوزه داشته باشیم، قطعا به نتیجه نمیرسیم. در زمینه بنگاه داری باید گفت که بانکها از منابعی که از طریق خلق پول و از مردم جمع میکنند زمین، سکه، ارز و ملک میخرند و میفروشند و باعث گرانی همه عرصهها میشوند. حتی اگر بانکها از خلق پول و منابع در اختیار نیز بخواهند برای بخش واقعی اقتصاد استفاده کنند و به تولید واقعی بپردازند باز جایز نیست، زیرا بانکها با منابعی که از خلق پول و از طریق مردم تجهیز میکنند باعث تمرکز ثروت و دارایی میشوند و همه چیز را به انحصار خود در میآورند و باعث شکاف درآمدی میشوند. اگر این دو یعنی شکاف درآمدی و انحصار دارایی صورت گیرد، فقر در جامعه نهادینه میشود و امکان رفع فقر وجود نخواهد داشت. مقام معظم رهبری تاکیدات مهم بر دوری بانکها از بنگاهداری دارند، ولی متاسفانه توجهی به این مسئله نمیشود. آیتالله جوادی آملی بیان کردند که ثروت جامعه باید چون خون در رگهای کل جامعه جاری شود و نباید پول، ثروت و دارایی جامعه محل جولان بانکها شود.
یوسفی اظهارکرد: سومین خط قرمز، جلوگیری از حیلههای ربا است. در این قانون بحث صوری سازی آمده است، ولی تصریحی روی پرهیز از حیلههای ربوی نکرده اند. اگر حیلههای ربوی در بانکداری از بین نرود، مشکلات اصلی نیز حل نمیشود. این حیلهها بر اساس نظر فقهی مراجع از جمله امام و رهبری حرام قطعی است و باید در قانون به آن تصریح شود.
وی گفت: همین روزها قرار است این طرح در مجلس مطرح شود. از نمایندگان مجلس میخواهیم از این فرصت تاریخی پس از چهل سال فراز و فرود استفاده کنند و اگر قرار است نظام بانکی اصلاح شود باید سه خط قرمز بیان شده حتما مراعات گردد.
مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: امروز لبیک گفتن به امام حسین(ع) اصلاح قوانین بر اساس موازین اسلامی است و انتظار جدی داریم که هر سه مورد را در طرح مجلس بیاورند و از رسانهها نیز تقاضا داریم به این امر بپردازند. اگر این سه مورد اصلاح نشود باید مطالبهگری جدی از نمایندگان در سراسر کشور در دهه محرم صورت گیرد و تاسوعا و عاشورای امسال باید به میدان مبارزه با کسانی باشد که با کوتاهی خود باعث میشوند تا رباخواری و جنگ با خدا در کشور ادامه پیدا کند.