قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیا «تقیه کردن» شکلی از نفاق نیست؟/ حیدر حب‌الله
تحلیل تاریخی از ورود اجتهاد اسلامی به مسئله ثابت و متغیر

آیا «تقیه کردن» شکلی از نفاق نیست؟/ حیدر حب‌الله

شبکه اجتهاد: احادیث زیادی از اهل بیت علیهم السلام درباره‌ی تقیه وارد شده است؛ مانند «تقیه، دین من و پدران من است.» اما برخی بر این باورند که تقیه در فرایند ارتباط با دیگران، مکلات بسیاری را به وجود آورده است.

احادیث زیادی از اهل بیت علیهم السلام درباره‌ی تقیه وارد شده است. مانند «تقیه، دین من و پدران من است.» اما برخی بر این باورند که تقیه در فرایند ارتباط با دیگران، مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. از جمله این که اعتماد را از بین برده و باعث به وجود آمدن مشکلات درونی و شخصیتی شده است. به شکلی که به شیعه، رنگی از نفاق و دوگانگی بخشیده است. آیا به واقع اینگونه است؟

دو معنا از تقیه

با رجوع به قرآن کریم و سنت شریف – و صرف نظر از تفاصیل مباحث تقیه – با دو معنا از «تقیه» روبه رو‌ می‌شویم:

معنای اول: «تقیه خوف» که هدفش، حفظ جان از خطر، در مواقع اضطرار است. و این معنایی است که – تقریبا – مسلمانان در آن اتفاق نظر دارند.

زیرا خداوند سبحان‌ می‌فرماید: هر کس پس از ایمانش، به خدا کافر شود، جزایش دوزخ است. جز کسی که تحت فشار قرار گرفته است. ولی دلش به ایمان، محکم است. (۱)دمگر آنکه از آنان به نوعی تقیه کنید (۲).

پس انسان، در هر جایی که احساس کند با بیان اعتقادات و آشکار کردن دین و تفکرش، خود، خانواده و یا آنچه که مربوط به مومنان است را به خطر‌ می‌اندازد،‌ می‌تواند به اندازه‌‌ای که لازم است تقیه پیشه کند. و این قاعده‌‌ای است که عقل و منطق عقلایی نیز آن را تایید‌ می‌کنند، و در آن استثنایی وجود ندارد مگر در دو جا:

۱ – ضرورتی بزرگ تر باشد که آشکارا رفتار کردن را اقتضا کند. به طوری که ارزش آن را داشته باشد که انسان خودش را به سختی بیندازد و دچار ضرر شود و حتی خونش ریخته شود. این همان چیزی است که امام خمینی بارها در فتاوای مربوط به امر به معروف و نهی از منکر در حوزه‌های سیاسی – اجتماعی، بیان کرده است. بدین صورت که زمانی که امر دایر است بین فداکاری و یا از بین رفتن و نابود شدن دین خدا، واجب است که خودمان را فدا کنیم. زیرا از طرفی امر به معروف و نهی از منکر، اهمیت بسیاری دارد. و از طرفی دیگر، شارع مقدس، در برخی از اصول احکام شریعت، به هیچ وجه اجازه اهمال و سستی‌ نمی‌دهد.

۲- دومین جایی که استثنا شده است، جایی است که تقیه باعث ریخت خون حرامی شود. اینجا، مشهور فقها قائل به این هستند که تقیه در خون، جایز نیست. و اصلا تقیه وضع شده است تا جلوی خونریزی را بگیرد. پس زمانی که خونی قرار است ریخته شود، دیگر جای تقیه نیست. بنابراین‌ نمی‌توانیم به بهانه‌ی تقیه، خون مسلمان یا کافر غیرحربی را بریزیم. هر چند که در این جا حالت‌های مختلفی به وجود‌ می‌آید که فقها در آن اختلافاتی دارند.

تا این جا معنای اول تقیه را گفتیم که نصوص و قواعد شرعی، عقلی و عقلایی زیادی آن را تایید می‌کند.

معنای دوم: نگارنده اسم این قسم را «تقیه‌ی روشمند» یا «تقیه‌ی مداراتی»‌ می‌گذارد. (با توجه به تفصیلی که در معنای تقیه مداراتی وجود دارد.) و شاید همین قسم است که سبب ایجاد برخی از مشکلات، در ارتباطات شیعه و سنی شده است. به شکلی که بسیاری تصور‌ می‌کنند این تقیه، نفاق است و بازی است. و دروغ است و دوگانگی است. و از همین رو، تا زمانی که مفهوم تقیه وجود دارد،‌ نمی‌توان بین شیعه و دیگران اعتماد ایجاد کرد. زیرا شیعه از تقیه استفاده‌ می‌کند و عقایدی که به آن باور دارد را در حضور دیگران بیان‌ نمی‌کند. نه از روی ترس از کشته شدن؛ بلکه برای اینکه دیگران را جذب کند و تصویر خوبی را در نزد آنان ترسیم کند و از این قبیل…و مشکل زمانی بروز پیدا‌ می‌کند که تقیه به رسانه‌ها نیز کشیده‌ می‌شود. مثلا شیعه این مطلب را تکذیب‌ می‌کند که محدث نوری قائل به تحریف قرآن است. چرا؟ تا به دشمن سنی اش میدانی ندهد که شیعه را شکست دهد!

آنچه که من با معلومات کم و تاملات اندکم در نصوص‌ می‌فهمم، این است که این قسم از تقیه، «حسن تعامل» با دیگران است. در واقع سیاستی است که «هنر ممکن» را بیان‌ می‌کند، نه «هنر لازم» را. مثلا زمانی که شخصی‌ می‌خواهد دیگران را به دین اسلام دعوت کند، لازم نیست که تمامی احکام اسلام را به یک باره بیان کند. بلکه باید طرحی بریزد که بر اساس آن، دعوتش مرحله‌‌ای باشد. تا فرد، آرام آرام آماده‌ی قبول دین و عمل به دستورات آن شود. و بهترین شاهد، خود قرآن عزیز است که احکام و تشریعات را به صورت مرحله‌‌ای بیان کرده است. که نشان از آن دارد که اسلام، مضامینش را به صورت تدریجی بیان‌ می‌کند تا راه دعوتش را هموار کند. این قسم از تقیه به انسان یاد‌ می‌دهد که در بیان احکام و مبانی دینی برای دیگران، خشک و خشن و متکبر نباشد! بلکه آنها را با نرمی و دوستی به دین دعوت کند. و همچون فرزندش، با رافت و رحمت با آنها روبه رو شود. نه با سختی و شدتی که جای آن، میدان جهاد و دفاع است. این همان تقیه است. حالا هر اسمی‌ می‌خواهیم روی آن بگذاریم. و در این قسم از تقیه، هیچ ضرر و خسارتی‌ نمی‌بینیم. زیرا نفاق نیست. بلکه بیان نظر و عقیده است. نهایت امر اینکه، آشکار کردن تدریجی است، تا تصویر نرمی را ارائه دهد. نه آشکار شدن خشکی که فرد را از دین متنفر کند. چنان که امروز در نزد برخی جریانات تندرو سلفی شاهد آن هستیم.

تقیه مداراتی امری عقلانی است

بنابراین، تقیه در اینجا ربطی به خطر جانی ندارد. بلکه بر این منطق استوار است که برای ایجاد رابطه خوب با دیگران و برقراری تفاهم فکری و دینی با آنان، لازم است که انسان روش‌های درستی را به کار ببندد. نه این که هر جا رسد، عقایدش را آشکار کند. زیرا امکان دارد جامعه، توان درک تفکر او را نداشته باشد. در نتیجه به جامعه و یا به حقیقتی که به آن ایمان دارد، آسیب‌ می‌رساند.

تقیه در این معنا – اگر در راستای حد معقول باشد – امری عقلایی محسوب‌ می‌شود. که در نتیجه آن، انسان با جامعه هماهنگ‌ می‌شود و با تند خویی با افراد آن برخورد‌ نمی‌کند. برای مثال، ما گاهی اوقات رفتار خاصی را کنار‌ می‌گذاریم، تا مراعات حال دیگران را بکنیم. زیرا اگر غیر از این باشد، ممکن است آسیب‌هایی را در پی داشته باشد و در زندگی اجتماعی نیز با مشکلاتی روبه رو شویم.

اما در این جا، نکته مهم این است که نباید به سمت افراط و تفریط پیش برویم. به گونه‌‌ای که حالتی از «دو گانگی» پیش بیاید. چیزی که قرآن کریم از آن تعبیر به «نفاق»‌ می‌کند. و برخی احادیث نیز از آن به «انسان دو رو» و یا «انسان دو زبانه» تعبیر‌ می‌کنند. یعنی کسی که آشکارش چیزی است و نهانش چیز دیگری. یا کسی که درهر مجلسی، شخصیتی متفاوت دارد. بنابراین این نوع از رفتار، در متون دینی ما مذموم است. و خوب نیست که انسان چنین شخصیتی داشته باشد.

اما آنچه در تفکر شیعه رخ داده، این است که ظلم و جور زیادی که در دوران‌های مختلف بر شیعه شده است و در اقلیت بودنشان، باعث ریشه دار شدن مفهوم «رفتار دو گانه» در بین شیعیان شده است. و شیعه، این شخصیت دوگانه را نسل به نسل به ارث گذاشته است. بلکه با وجود تغییر بسیاری از شرایط، این شکل از رفتار، ریشه دارتر هم شده و حتی به درجه افراط رسیده است. البته اگر اکثریت اسلامی، به شیعیان اجازه‌ی آزادی بیان بدهد، شاید بیشتر شیعیان دیگر چنین رفتاری را نداشته باشند. اما تا زمانی که فضا، فضایی بسته باشد، این شخصیت شیعه نیز ادامه پیدا‌ می‌کند. بلکه بیشتر هم‌ می‌شود و اشکال مختلفی را به خود‌ می‌گیرد.

پس آن چه که در حال حاضر لازم است بفهمیم، در درجه اول معنای تقیه است. و اینکه حدود آن ترس از جان است و …در درجه‌ی دوم، درک کنیم که تقیه در سطحی بالاتر، بیانگر مهارت ارتباط نرم با دیگران است. نه اینکه انسان به درجه‌‌ای برسد که خائن و یا دورو شود.

تفاوت تقیه مداراتی و نفاق

بنابراین درست نیست که انسان از وحدت اسلامی دم بزند و دیگران را تکفیر کند. یا دعوت به تقریب بین مذاهب بکند و در عین حال خطر مسلمانان دیگر را از خطر یهود و نصاری بیشتر بداند. و این یقینا دوگانگی است. اهل بیت علیهم السلام، این گونه نبودند. بلکه با اینکه عقایدشان با برخی از مردم فرق‌ می‌کرد، در مساجد آنها حاضر‌ می‌شدند، با آنان زندگی‌ می‌کردند و به دید و بازدید آنها‌ می‌رفتند. بله!ْ ایشان گاهی اوقات، به خاطر فشارهای موجود، عقایدشان را آشکارا بیان‌ نمی‌کردند. و فقط نزدیکان خویش را در جریان‌ می‌گذاشتند. که این مساله، مشکلی ندارد. و فرق است بین این که تمام حقیقت را نگویی و یا سخن باطل را بگویی.

اما این که این شکل از رفتار، در روزگار ما هم جریان داشته باشد؛ در دوران ماهواره‌ها و جهانی شدن و شفافیت اطلاعات و…باید دانست، شخصیت دوگانه و نگران، بیشتر از هر کسی به خود شیعه ضربه‌ می‌زند. به شکلی که در طول تاریخ، برخی از روش‌های اشتباه تقیه باعث ارتباط بد و رفتار اشتباه اکثریت سنی با اقلیت شیعه شده است. و نیز باعث برخی افراط و تفریط‌های شیعیان در فرایند تقیه ورزیدن شده است.

این جا ممکن است سوال کنید: چگونه باید جمع کنیم بین آن چیزی که به عنوان معنای اول تقیه ذکر کردید و آنچه که یاران انبیاء در طول تاریخ انجام‌ می‌دادند که تا حد مرگ به ایستادگی و خودداری پایبند بودند. حتی برخی از آنان در خاک دفن‌ می‌شدند و سرشان از تن جدا‌ می‌شد، اما تن به اعتراف و حقارت‌ نمی‌دادند؟

جواب این است که: آن چه که ما بدان اشاره داشتیم، اول کلام است. برخی اوقات گفتن برخی سخنان حرام‌ می‌شود. مثلا فرض کنیم فرمانده مقاومت دستگیر شده و به اعتراف وادار شده است، در این جا اعتراف او حرام شرعی است. زیرا ضررش فقط به فرمانده ختم‌ نمی‌شود. بلکه تمام دستگاه مقاومت و نیروهای آن را دربرمی گیرد. بنابراین، قاعده‌ی تزاحم بین اهم و مهم در این جا جاری‌ می‌شود. و این همان کاری است که یاران انبیاء در آن روزگاران انجام‌ می‌دادند. زیرا مبارزه‌‌ای بوده که قیام بدون سازش را‌ می‌طلبیده است. مترجم: م.س.اقدامی

———————————–

پانوشت:

۱ – نحل۱۰۶

۲ – آل عمران ۲۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics
Clicky