از حیث نظری و عملی شهید صدر بانک اسلامی را مطرح نمود و در جهان اسلام انعکاس پیدا کرد و دانشمندان اهلسنت آن را بارور ساخته، ولی حوزه نجف و حوزه قم این امر را آنگونه که باید دنبال نکردند.
به گزارش شبکه اجتهاد، عمران و آبادانی زمین دستور خداوند به انسانها بوده و همه ما وظیفه داریم در این زمینه ایفای نقش کنیم، بانکها نیز با انجام وظایف خویش و توجه به قوانین اسلامی و مؤلفههای بانکداری اسلامی نقش بسزایی در آبادانی زمین بر دوش دارند.
بانک نهادی حقوقی است که عملیات پولی، مالی و اعتباری را بر عهده دارد، بانکداری اسلامی نوعی بانکداری یا فعالیت بانکی است که با احکام اسلام همخوانی دارد و در قالب اقتصادی سالم تعریف میشود.
در ادامه گفتوگوی رسا با حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با محوریت بانکداری اسلامی ارائه میشود.
مؤلفههای بانکداری اسلامی را بیان بفرمایید؟
مبلغی: بانکداری اسلامی دارای مؤلفههایی است که در برخی موارد با بانکداری کلاسیک و بانک غیر اسلامی مشترک و در پارهای دیگر نیز مختلف است.
یکی از این مؤلفهها عبارت است از داشتن رویکردی توسعهای و سرمایه گذاری و این مؤلفه برای بانکداری اسلامی اختصاصی نیست چراکه یکی از اهداف ایجاد بانکها توسعه و مشارکت در سرمایه گذاری است.
نقش واسط بانکها از دیگر مؤلفهها است و این مورد نیز فقط برای بانکداری اسلامی نیست و بین بانک اسلامی و غیر اسلامی مشترک است.
مؤلفه سوم را میتوان تکیه بانک بر راههای مشروع جهت سرمایه گذاری عنوان کرد، سرمایه گذاری بین بانکها مشترک است ولی تکیه بانکداری اسلامی بر قالبها و راههای مشروع سرمایه گذاری ویژگی بانکداری اسلامی است.
بانکداری اسلامی در سرمایه گذاری که دیگران میخواهند انجام دهند باید با ایفای نقش واسط از راههای مشروع استفاده کند.
اسلامی کردن بانکها بر چه اساسی صورت میگیرد؟
مبلغی: اسلامی کردن بانکها میتواند بر اساس دو مؤلفه صورت گیرد، یکی از این مؤلفهها دور بودن تمرکز بر کسب فایده بر پایه اقراض یا اقتراض است که در بانکهای ربوی است، در این زمینه بانکها پول را میگیرند با یک فایده و به کسی دیگر ارائه میدهند با فایده بیشتری و تفاوت بین این دو فایده نصیب بانک میشود.
به تعبیر دیگر بانکهای ربوی تمرکز بر تجارت دیون دارند و دِینهای خود را تجارت میکند، در انجام این فعالیتها با ایجاد نقش واسط بین مقرض و مقترض بانک حیات پیدا میکند و دور بودن کسب فایده ناشی از دو عمل اقراض و اقتراض از مؤلفههای بانکداری اسلامی است.
برای اینکه از ربا دور شویم باید به سمت یک سری از فعالیتهای نظام حقوقی اسلامی اسلام که ضوابط در آن رعایت شده باشد و شروطی که در فقه آمده است توجه داشته باشیم.
عنصر سود دهی از مقدمات بانک اسلامی است، در این راستا برای حیات بانکها و دوری از ربا بانکها چه اقداماتی باید انجام دهند؟
مبلغی: بانکها برای حیات و قوام خویش به عنصر سوددهی نیازمند هستند و کار سختی بر عهده بانکها است که بتواند قالبهایی از فعالیت و عقود را پیش بگیرد که ضمن مشروع بودن بتواند بیشترین سود را نیز برای همه افراد مرتبط با بانک و بانک ایجاد کند.
در برخی کشورها معتقدند که بانک اسلامی حیات بانکی بالاتری دارد و فعالیت سالم تری در بحرانهای اقتصادی میتواند انجام دهد، در این راستا برخی کشورهای غیراسلامی با استفاده از مدل بانک اسلامی تلاش میکنند از کانون خطر به دور باشند و مشکلات اقتصادی را برطرف سازند و فعالیت اقتصادی سالمی داشته باشد.
تحقق مؤلفههای بانکداری اسلامی راه برون رفت از مشکلات اقتصادی بوده و رشد و شکوفایی اقتصادی کشو را در پی دارد.
عنصر مرابحه از مواردی است که برای سوددهی بانکها مورد توجه قرار دارد و باید در بانک اسلامی این عنصر به گونهای اجرا شود که از نظام ربوی به دور باشد.
عنصر مرابحه چگونه اجرا شود که از ربا به دور باشد؟
مبلغی: برای رسیدن به جواب این سؤال باید دو امر محقق شود، یکی از حیث نظری است که تحقق ربا را حمل میکند و میتواند تحقق بخش به ربا باشد برای اطراف و دوم به تجربههای بانکها باید بنگیریم که تا چه اندازه توانستند سرمایه گذاری کنند.
از حیث نظری یعنی اینکه ببینیم بنای مضاربه بر ربا است و از نظر عملی باید جلب سرمایه کند و بتواند نقش واسط فعال، اساسی و تأثیر گذار در تکامل جامعه اسلامی ایفا کند.
در بانک اسلامی کوشش بر این است که از فایده ربوی دوری گزیند، یکی از ربای لخت و عریان و یکی از جلوههای ربا که در پارهای از فعالیتها ظهور پیدا میکند باید دوری کند.
آیا در بانکداری اسلامی در درون کشور کوتاهی صورت گرفته است یا نه؟
مبلغی: در تجربه داخلی کشور در بانک سه کوتاهی داشتیم، حوزه علمیه در مورد بانک اسلامی توجه قابل اعتنایی انجام نداده است. از حیث نظری، فکری و عملی شهید صدر بانک اسلامی را مطرح کرد و در جهان اسلام انعکاس پیدا کرد و دانشمندان اهل سنت آن را بارور ساخته ولی حوزه نجف و حوزه قم این امر را آنگونه که باید دنبال نکردند و اکنون ما گاهی مواقع برخی از تجربههای بانکی جهان اسلام را میگیریم ولی به صورت تخصصی اجرا نمیکنیم.
ایراد دوم در این زمینه این است که قانون گذاری دقیقی در بانکداری اسلامی نداشتیم، و سومین کوتاهی در زمینه اجرا است، وضعیت عقود را کامل اجرا نمیکنیم و به همه آنچه که عملیات بانکداری اسلامی را محقق میکند توجه نمیکنیم این موارد گاهی به امر حاشیهای مطرح شده است.
در کوتاهی نخست که به حوزه بر میگردد، به خاطر این است که مطالعات اشباع شدهای در دست نداریم و حضور چندان قوی نیز در کنفرانسهای بانکداری اسلامی نداریم، شیعه به لحاظ مبانی فکری دقیقی که دارد اگر در این کنفرانسها حضور پیدا کند، میتواند بانکداری اسلامی را در داخل کشور شیعی مذهب ایجاد، به بانکداری اسلامی خارج از کشور تجارب خود را منتقل و به بانکداری اسلامی خدمت کند.
تعریف شما از بانکداری اسلامی؟
مبلغی: با توجه به مؤلفههایی که بیان شد میتوان گفت بانک اسلامی مؤسسهای است که با ایفای نقش واسط مالی بین سپرده گذار و سرمایه گذار در پی کسب سود برای خود و مشتریان از طریق قراردادهای منطبق با شرع است و اقدامات خود(جمع آوری سپردهها، خدمات و تسهیلات بانکی و انجام قراردادها) را با رویکرد نقش آفرینی در زمینه توسعه و عمران آبادانی دنبال میکند.
همه مؤلفههای بانکداری اسلامی در تعریف فوق گرد آمده است و فعالیتها و قردادهایی که بانک اسلامی دنبال میکند بر اساس شرع بوده و با تکیه بر این اقدامات خود میتواند در جهت عمران و آبادی ایفای نقش کند.