استاد محمد عندلیب همدانی، با تأکید بر دفاع از اصول مکتب اهل بیت علیهم السلام، هرگونه شبههافکنی در حوزه اعتقادات شیعه، به ویژه مسئله امامت، را محکوم و در سخنانی صریح، ضمن تمایز میان آزاداندیشی علمی و شبههافکنی، از مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم خواست نسبت به افرادی که اساس امامت را زیر سؤال میبرند، قاطعانه موضع بگیرند و هشدار داد که لباس روحانیت مسئولیتی بیش از عنوان دارد. او تأکید کرد که دفاع از ولایت اهل بیت علیهم السلام، فارغ از هر جناح و گرایش سیاسی، خط قرمز اوست و از هزینههای آن هیچ هراسی ندارد.
به گزارش خبرنگار اجتهاد، استاد محمد عندلیب همدانی، از اساتید شناختهشده خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، با انتقاد شدید از سخنان اخیر حجتالاسلام سلیمانی اردستانی، هرگونه شبههافکنی در اصول اعتقادی تشیع بهویژه مسئله امامت را محکوم کرد و نکات مهمی را با انگیزه دفاع از مکتب اهل بیت علیهم السلام بیان کرد.
عهدی برای مقابله با هر انحراف از مکتب اهل بیت (ع)
وی با تأکید بر عهد خود با خداوند متعال و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، خاطرنشان کرد: عهد بستهام که با هرگونه غلو، دروغ، تقصیر و انحراف از اصول مکتب تشیع مقابله کنم؛ صرفنظر از اینکه مرتکب آن از هر قشر و جایگاه و گرایشی باشد؛ روحانی، مداح، هیئتدار، نویسنده یا هر کس دیگر. برای اینجانب، جناح، حزب، گروه و دیدگاه سیاسی هیچ اهمیتی ندارد و نخواهد داشت. تنها معیار، حفظ حرمت و اصالت مکتب اهل بیت علیهم السلام است. بنابراین هر نقدی که تاکنون مطرح کردهام یا خواهم کرد، صرفاً از این منظر بوده و هیچ رنگ و بوی سیاسی و جناحی ندارد. عضو هیچ حزب، گروه، دسته یا جریان سیاسی نبوده، نیستم و نخواهم بود و از هیچیک نیز حمایت نکرده و نخواهم کرد. بحث من دفاع از ولایت آل الله است، نه مسائل زودگذر.
آزاداندیشی یا شبههافکنی؟
عندلیب همدانی با بیان اینکه صددرصد با آزاداندیشی و نوآوری فکری موافق است افزود: صددرصد با آزاداندیشی، نوآوری فکری، نقد، بررسی مجدد و تجدیدنظر علمی در مسائل فقهی، کلامی و تاریخی موافقم، مشروط بر اینکه این تجدیدنظر بر پایه تحقیق عمیق، روشمند و مستدل باشد. اما میان «آزاداندیشی» و «شبههافکنی» تفاوت اساسی وجود دارد. آزاداندیشی یعنی کسی پس از تحقیق کامل، نتیجه پژوهش خود را عرضه کند، آماده نقد و مناظره باشد و پاسخگو بماند. اما شبههافکنی یعنی کسی بدون تحقیق کافی یا حتی بدون هیچ تحقیقی، در اصول اعتقادی مسلّم شیعه که میلیونها نفر به آن ایمان دارند و نسبت به آن حساسیت عمیق دارند، تردید ایجاد کند و سپس بگوید «من تحقیق نکردهام، شما تحقیق کنید». این روش نه آزاداندیشی است و نه علمی؛ بلکه انحرافافکنی و گمراهسازی مردم است. بهویژه وقتی موضوع، اساس امامت و ارکان تشیع باشد، چنین رویکردی به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
لباس روحانیت؛ مسئولیتی بیش از عنوان
او با انتقاد شدید از کسانی که لباس روحانیت میپوشند اما مقدسات تشیع را زیر سؤال میبرند بیان داشت: برای «روحانی شیعه» حداقلهایی قائلم که هر کس لباس روحانیت را بر تن میکند، باید به آنها ملتزم باشد. اگر کسی به این حداقلها پایبند نیست، پوشیدن لباس روحانیت و معرفی خود به عنوان «روحانی شیعه» در حالی که مقدسات تشیع را زیر سؤال میبرد، از نظرم نفاق، دورویی، حقه بازی و سوءاستفاده از جایگاه روحانیت است. چنین فردی یا باید لباس را از تن بیرون کند و با نام و هویت واقعی خود سخن بگوید، یا اگر لباس را حفظ میکند، باید به حداقلهای اعتقادی و اخلاقی روحانیت شیعه پایبند باشد.
مجمع محققین و مدرسین؛ انتظار صراحت در دفاع از امامت
استاد عندلیب همدانی خطاب به مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: در حوزه علمیه، مجامع و تشکلهایی با گرایشهای مختلف سیاسی وجود دارند و اینجانب به جنبه سیاسی آنها کاری ندارم. اما از «مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم» که خود را نماینده بخشی از روحانیت شیعه میداند، انتظار میرود وقتی عضوی از اعضایش با اساس امامت و اصول مسلّم تشیع زاویه پیدا میکند، قاطعانه او را طرد و محکوم نماید. صدور اطلاعیههای دوپهلو، مبهم، سست،بیبنیان و فاقد صراحت در محکومیت، نه تنها مشکل را حل نمیکند، بلکه خود به تقصیر در حفظ ولایت اهل بیت علیهم السلام متهم میشود. اگر حفظ اتحاد تشکیلاتی مهمتر از حفظ اساس ولایت اهل بیت باشد، این تناقض بزرگی است که باید درمان شود.
هزینه دفاع از ولایت؛ هراسی در کار نیست
عندلیب همدانی در پایان تأکید کرد: میدانم که بیان این مطالب هزینه دارد، اما از هزینه آن هراسی ندارم و آن را با جان و دل پذیرا هستم. از همه عزیزانی که مطالب قبلی اینجانب را تأیید یا نقد کردهاند و از کسانی که در فضای مجازی با بنده همراهی یا مخالفت ورزیدهاند، سپاسگزارم.
شبکه اجتهاد اجتهاد و اصول فقه, حکومت و قانون, اقتصاد و بازار, عبادات و مناسک, فرهنگ و ارتباطات, خانواده و سلامت