رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی، با بیان اینکه علوم انسانی اسلامی بدون فقه نظام ساز ممکن نیست، گفت: تا زمانی که نسبت علوم انسانی و فقه را تعریف نکنیم، نمیتوان بین فقه و علوم انسانی سطح مثبتی تعریف کرد.
به گزارش شبکه اجتهاد، استاد علیاکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در افتتاحیه ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی و پنجمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی، در تهران گفت: موضوع علوم انسانی بیشتر مسئله روز شده است که در دور بعدی این کنگره اشاعه و گسترش خواهد یافت. یکی از موضوعات مهم و مرتبط با تحول در علوم انسانی که متولیان این کنگره باید به آن توجه کنند، این است که در کنار مجموعه کمیسیونهایی که کنگره دارد، مجموعهای برای فقه و علوم انسانی نیز تشکیل شود.
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: اگر بنا باشد که کنگره هر دوره به موضوعات مختلفی بپردازد، یکی از موضوعات مهم، حیاتی، کاربردی و به شدت مورد تایید همین مسئله مناسبات فقه و علوم انسانی است.
وی، رابطه علوم انسانی و فقه را رابطه دو سویه دانست و گفت: علوم انسانی امروز رقیب شریعت است. به طوری که دین به ما نحوه سبک زندگی را نشان میدهد و علوم انسانی هم این ادعا را دارد که با شاخهها و رشتههای مختلف همه شون اجتماعی بشر را اداره میکند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز بخش عمدهای از زندگی ما را علوم انسانی سکولار از غرب آمده در اختیار دارد. فرافکنی نمیکنیم، اما نمیتوان از این واقعیت چشمپوشی کرد که بسیاری از مشکلات جامعه ما ناشی از همین علوم انسانی سکولار است که در بخشهایی هم الحادی است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: تا زمانی که نسبت علوم انسانی و فقه را تعریف نکنیم، نمیتوان بین فقه و علوم انسانی سطح مثبتی تعریف کرد تا مشخص شود چه تعاملاتی بین فقه و علوم انسانی باید رخ دهد.
رشاد خاطرنشان کرد: علم ۵ مولفه دارد که تا زمانی که با هم سازگار نباشند، دستگاهی به نام علم تشکیل نمیشود، این در حالی است که مبانی، اصول، فلسفه، منطق و غایت ۵ مولفه علم هستند.
وی ادامه داد: علوم انسانی عهده دار شناخت، تبیین و پاسخگوی حیات بشر در عرصههای گوناگون است که رخ میدهد. ما از این سخن نمیگوییم که فقه جایگزین علوم انسانی شود، بلکه باید نسبت و مناسبات آن را بررسی کنیم. هر آنچه که درباره انسان سخن بگوید و انسان را بشناسد و تعریف کند، جزء موضوعات علوم انسانی محسوب میشود.
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، شناخت انسان را اولین مسئله علوم انسانی دانست و گفت: شهید مطهری بخشی از کلام را به شناخت انسان و علوم انسانی اختصاص داد.
رشاد تصریح کرد: علوم انسانی درسهای فلسفه توصیفی، تبیینی و تجویزی دارد. با وجود علوم انسانی موجود، باز هم به این گروه از دانش نیاز داریم. هر رشته از علوم انسانی موضوعی دارد که خود آن را میشناسد و موضوعاتی است که قرار است درباره آن حکم صادر کند. علوم انسانی اسلامی بدون فقه نظام ساز ممکن نیست.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه موضوعات متعددی در حوزه علومانسانی همچون ارتباط آن با فضای دیجیتال مطرح است، گفت: تشکیل کمیسیونی با عنوان فقه علوم انسانی میتواند دین را به عرصه زندگی وارد کن، بر همین اساس باید به اینامر توجهویژه شود.
وی به شناخت انسان از علوم انسانی اشاره کرد و افزود: اگر کلام را در قلمروی جدیدش بنگریم، انسان شناسی بخشی از آن قلمداد میشود. تبیین بسیاری از حقایق به عنوان گزارههای علومانسانی است که وارد ساحت جامعهشناسی معرفت میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه موضوعشناسی بزرگترین خدمت علومانسانی به فقه است، تصریح کرد: فقه کارآمد، روز آمد و توسعه یافته در سایه این موضوع گسترش یافته است.
منبع: حوزه