فقها و کتب مهم مذهب شافعی
– محمد بن ادریس شافعی، امام مذهب (م۲۰۴ق): الأم این کتاب در هفت جزء که با حاشیه مختصر اسماعیل مزنی (م۲۶۴ق) چاپ شد؛ و: الرساله (در علم اصول).
– مزنی، ابوابراهیم اسماعیل بن یحیی (م۲۶۴ق): المختصر
– محمد حسینی حصنی دمشقی (مقرن ۴ق): کفایه الاخبار.
– ماوردی(م۴۵۰ق): الأحکام السلطانیه، و: الحاوی.
– شیرازی، ابواسحاق ابراهیم بن علی بن یوسف (م۴۷۶): المهذّب(۱) دارای دو جزء، و: اللمع و شرح آن در اصول فقه.
– ضیاءالدین ابوالمعالی عبدالملک امام الحرمین جوینی (م۴۷۸ق): نهایه المطلب فی درایه المذهب.
– زینالدین محمد طوسی ملقب به امام غزالی (م۵۰۵ق): الوجیز فی فقه الإمام الشافعی در دوجزء، الوسیط فی فروع المذهب الشافعی، البسیط فی فروع الفقه (که دارای ترجمههای متنوعی است).
– شاشی قفال(م۵۰۷ق): حلیه العلماء.
– بغوی(م۵۱۶ق): التهذیب.
– أبوشجاع (م۵۹۳ق): متن ابیشجاع.
– رافعی، أبو القاسم عبد الکریم بن محمد (م۶۲۳ق): المحرر (اقتباس از الوجیز غزالی)، و: فتح العزیز فی شرح الوجیز.
– نووی، ابوزکریا محیالدین یحیی بن شرف خرامی (م۶۷۶ق): المجموع فی شرح المهذب در دوازده مجلد که با تکمله تقیالدین سبکی چاپ شده و مهمترین کتاب مذهب شافعی است است. کتابهای دیگر او: روضهالطالبین، منهاج الطالبین (مختصر المحرر از رافعی) و الفتاوی المعروفه بالمسائل المنثوره.
– محلّی، جلال الدین محمد بن أحمد بن محمد ( ۷۹۱ – ۸۶۴ ق): کنز الراغبین (شرح منهاج الطالبین نووی) این یکی از هشت شرح معروف منهاج الطالبین است که مورد توجه قرار گرفته و بر آن حاشیههایی نگاشته شده است.(۲)
– زکریا انصاری، شیخ الاسلام أبویحیى زکریا بن محمد بن أحمد بن زکریا انصاری سنیکی مصری (م۹۲۶ق): أسنى المطالب؛ و: تحفه الطلاب(۳)، و: منهج الطلاب که مختصر منهاج الطالبین نووی است.(۴)
– جلال الدین سیوطی (م۹۵۰): الاشباه و النظائر.
– ابن حجر هیتمی (م۹۷۴ق): الفتاوى الکبرى، و: تحفه المحتاج إلی شرح المنهاج (شرح منهاج الطالبین نووی)
– خطیب شربینی (م۹۷۷ق): مغنی المحتاج، و: الإقناع فی حل ألفاظ أبی شجاع(۵)
– رملی(م۱۰۰۴ق): الفتاوی، و: نهایه المحتاج فی شرح المنهاج (شرح منهاج الطالبین نووی)
– ولی الدین ابوالفضل محمدبنعلی (متوفی بعد از ۹۷۲ق)(۶): النهایه (در شرح: الغایه و التقریب معروف به متن ابیشجاع، تألیف ابوشجاع اصفهانی).(۷)
—————————-
پانوشت:
- المهذب شروح متعددی دارد که معروفترین آن: المجموع اثر نووی است.
- به عنوان نمونه:
– عمیره، شهاب الدین أحمد رلسی (م۹۵۷ق) حاشیه عمیره بر کنز الراغبین (شرح منهاج الطالبین)
– قلیوبی (م۱۰۶۹ق) حاشیه بر کنز الراغبین (شرح منهاج الطالبین) - شرقاوی(م۱۲۲۷ق) بر تحفه الطلاب حاشیهای معروفی زده که با نام حاشیه الشرقاوی شناخته میشود
- این کتاب گاهی نهج الطلاب نیز نامیده شده و حاشیههایی بر آن نگاشته شده، از جمله: سلیمان بن عمر بن منصور العجیلی ازهری، معروف به جمل (م۱۲۰۴ق): حاشیه الجمل = فتوحات الوهاب بتوضیح شرح منهج الطلاب.
- بجیرمی (م۱۲۲۱ق) بر شرح الإقناع حاشیه زده است (حاشیه البجیرمی).
- مؤلف کتاب النهایه فی شرح الغایه، ولی الدین أبوالفضل محمد بن علی بن سالم الشبشیری شافعی مذهب و اشعری عقیده متوفای حدود ۹۸۹ق (بعد از ۹۷۲) است. شرح حال وی در الکواکب السائره، و شذرات الذهب آمده است. زیرا وی در کتاب دیگرش: الجواهر البهیه فی شرح الأربعین النوویه از «النهایه» یادکرده و کتاب دیگرش مغنی الفقیه را نیز نام برده، و از سوی دیگر الجواهر و مغنی را در النهایه ذکر کرده است.بنابر این نامیدن وی به: ولیالدین البصیر (که روی جلد یکی از چاپهای النهایه نیز درج شده) وجهی ندارد.
- سایر فقها و کتب فقهی مهم شافعیه عبارت است از:
– بکری (زنده در ۱۰۶۲ق): الاعتناء فی الفروق والاستثناء
– صدیق حسن خان(م۱۳۰۷ق): الروضه الندیه شرح الدرر البهیه (شوکانی)
– عبدالوهاب شعرانی (م۹۷۳ق): نویسنده کتاب المیزان الکبری در دوجزء.
– ابن الوکیل(م۷۱۶ق): الأشباه والنظائر
– تقی الدین ابن السبکی: (م۷۵۶ق): مکمل المجموع
– دمشقی عثمانی ، صدر الدین ابوعبدالله محمد بن عبدالرحمن (از علمای قرن هشتم هجری): رحمه الامه فی اختلاف الائمه.
– زرکشی(م۷۹۴ق): المنثور
صاحبان مجموعههای فتوایی این مذهب که از درخشندگی خاصی برخوردار شدند عبارتند از:
– ابن حجر (م۸۵۲): الفتاوی الحدیثه
– محمد زهری عمراوی: السراج الوحاج
– ابن حجر هیتمی (م۹۷۴ق): الفتاوى الکبرى
– شیخ رملی(م۱۰۰۴ق): الفتاوی