شماره هفتم از دوفصلنامه علمی- پژوهشی «مطالعات جنسیت و خانواده» از سوی مرکز تحقیقات زن و خانواده با مقالاتی از حسین بستان، احمد مرتاضی، محجوبه نژادسالاریه، فریبا علاسوند، زهره رجبیان، علی ستاری و عبدالله فتحی منتشر شد.
به گزارش شبکه اجتهاد، این شماره از دوفصلنامه به موضوعاتی چون؛ «رهیافت روششناختی علامه طباطبایی و ظرفیتسنجی آن برای تولید جامعهشناسی اسلامی با تأکید بر حوزه خانواده و جنسیت»، «اثر حسننیت در ثبوت خیار تدلیس در نکاح»، «معیار نابرابری در تعریف عدالت: امری فلسفی یا کلامی؛ بررسی دیدگاه علامه طباطبایی درباره تفاوت حقوقی مرد و زن»، «اعتبارسنجی روایات سزاواری سجدۀ زن بر شوهر»، «تبیین ادراکات اختصاصی مرتبط با جنسیت: بر اساس نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی» میپردازد.
در مقاله «رهیافت روششناختی علامه طباطبایی و ظرفیتسنجی آن برای تولید جامعهشناسی اسلامی با تأکید بر حوزه خانواده و جنسیت» آمده است: « علامه اندیشوری ذوعلوم و ذوفنون است و مباحث وی در حوزههای اجتماعی، نوعی چندروشی تجزیهای را به نمایش میگذارد که به موجب آن از روشهای گوناگون به فراخور مورد استفاده میشود؛ بدین معنا که علامه به عنوان مفسر قرآن از روشهای تفسیر متن، در جایگاه فیلسوف از روش عقلی، به عنوان متکلم از روشهای کلامی، در مقام فقیه از روش فقهی، به عنوان مورخ از روش تاریخی و … بهره میگیرد؛ اما اینکه این روشهای متنوع در یک چارچوب منسجم و یکپارچه ملاحظه شوند، دغدغه و مسئله ایشان نبوده است. برایناساس پرسش اصلی این نوشتار آن است که چگونه میتوان از درون این روششناسی، به یک الگوی چندروشی یکپارچه با قابلیت کاربرد در علوم اجتماعی ازجمله در حوزه جامعهشناسی خانواده و جنسیت دست یافت؟»
مقاله «اثر حسننیت در ثبوت خیار تدلیس در نکاح» به بحث تدلیس میپردازد و میگوید: «مراد از تدلیس، پنهان کردن نقص و عیب یا ابراز صفت کمالی است که برای مشروطعلیه به صورت شرط تبانی در عقد یا صریح ضمنی، شرط میشود و پس از عقد روشن میگردد که مشروطعلیه دارای صفت شرطشده نیست.» ادامه مقاله را در مجله بخوانید.
در مقاله «معیار نابرابری در تعریف عدالت: امری فلسفی یا کلامی؛ بررسی دیدگاه علامه طباطبایی درباره تفاوت حقوقی مرد و زن» آمده است: «در بسیاری از متون نگاشتهشده درباره عدالت، این مفهوم به اعطای حقوق برابر به افراد برابر و اعطای حقوق نابرابر به افراد نابرابر تعریف شده است. بسیاری از محققان از این تعریف رسمی فراتر نرفتهاند؛ درحالیکه عدالت – بر خلاف مفهوم برابری – به دنبال تبیین نابرابریهای موجه و جلوگیری از ستم با وجود همه وجوه برابر و نابرابر میان انسانهاست؛ بنابراین تبیین معیار نابرابری از مهمترین مباحث محتوایی عدالتپژوهی است.»
مقاله «اعتبارسنجی روایات سزاواری سجدۀ زن بر شوهر» روایت «لو امرت احدا ان یسجد لاحد لامرت المرأه ان تسجد لزوجها» را که در صدد بیان اهمیت حق زوج بر زوجه است، بررسی میکند. هدف از نگارش این مقاله «کنشهای رفتاری حجاب در واقعه عاشورا و نتایج تربیتی حاصل از آن» شناسایی کنشهای رفتاری مربوط به حجاب در واقعه عاشورا و نتایج تربیتی حاصل از آن به منظور برجسته کردن الگوهای رفتاری آن در شرایط کنونی برای مردان و زنان جامعه است.
نویسنده مقاله «تبیین ادراکات اختصاصی مرتبط با جنسیت: بر اساس نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی» میگوید: پس از مروری کوتاه در نظریه ادراکات اعتباری علامه و معنای جنسیت از دیدگاه او، به ارائه سه تبیینِ نو از ادراکات اختصاصی مرتبط با جنسیت بر اساس این نظریه خواهیم پرداخت.
گفتنیی است، چکیده این مقالات، به کوشش محسن مدنینژاد و مهینسادات طباطبایی به دو زبان عربی و انگلیسی ترجمه شده است.
علاقهمندان به دریافت این نشریه علمی-پژوهشی میتوانند به نشانی اینترنتی http://wrc.ir/shop/home/5 مراجعه فرمایند.