قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اجتهاد؛ لازمه فعالیت در عرصه علوم اسلامی/ علم، زبان مشترک تمام ادیان و مذاهب است/ تفکر حوزوی ما باید بر پایه خاتمیت باشد
نگاه متفاوت استاد مددی به سیره امام باقر(ع)

استاد سید احمد مددی تاکید کرد:

اجتهاد؛ لازمه فعالیت در عرصه علوم اسلامی/ علم، زبان مشترک تمام ادیان و مذاهب است/ تفکر حوزوی ما باید بر پایه خاتمیت باشد

استاد سید احمد مددی گفت: مشکلات این است که میزان آشنایت افرادی که بر روی علوم اسلامی کار می‌کنند با اسلام در حد شناخت احتیاط و معارف آن است و بعضی شاید اجتهادی داشته باشند. نشناختن فرهنگ، اصول و اصطلاحات دنیای اسلام از جمله مشکلات ماست.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد سید احمد مددی در سخنانی با تأکید بر فعالیت مجموعه‌های مختلف علمی در زمینه علوم انسانی اسلامی گفت: چاره‌ای نداریم جز این‌که با زبان علمِ دنیای امروز کار کنیم. در امور حقوقی، قضایی یا… نیاز به زبان علم دنیا داریم. در حقیقت ما باید درست بایستیم و حرف درست بزنیم. در انجام کارهای علمی باید با مراکز علمی دنیا ارتباط برقرار کنیم.

وی ادامه داد: مشکل بزرگ ما این است که می‌خواهیم ضعف‌ها را با شعار حل کنیم. به‌عنوان نمونه در مبحث اقتصاد که کارهای زیادتری صورت گرفته است، این کارها را باید به دانشکده‌های اقتصاد ارائه داد تا بررسی شود؛ اما این کار نمی‌شود.

مددی عنوان کرد: از دیگر مشکلات این است که میزان آشنایت افرادی که بر روی علوم اسلامی کار می‌کنند با اسلام در حد شناخت احتیاط و معارف آن است و بعضی شاید اجتهادی داشته باشند. نشناختن فرهنگ، اصول و اصطلاحات دنیای اسلام از جمله مشکلات ماست.

وی با بیان این‌که ما موازی‌کاری در اقتصاد، علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی، امور عقلی(حکمت) داریم و البته مشکلی نیست، تأکید کرد: مشکل در این است که این موازی‌کاری هدفمند نیست. موازی‌کاری در سطح کار ما بسیار کم است. ما نباید فکر کنیم که چند کتابی را که در اقتصاد داریم به‌عنوان پایه بگیریم و روی آن کار کنیم. چنین کاری نشدنی است.

استاد حوزه با اشاره به این‌که تفکر حوزوی ما باید بر پایه خاتمیت باشد، تصریح کرد: خاتمیت یعنی آنچه بشر را به دنیای وحی در همه جهات زندگی مرتبط می‌کند که توسط رسول مکرم اسلام(ص) بیان شده است و پس از آن هم چیزی نخواهد آمد. اسلام همان راه وحیانی و الهی برای تمام بشر در تمام نقاط زمین تا روز قیامت است.

وی ادامه داد: منظور از بشر، تمامی تفکرات در علم، فلسفه، اقتصاد و… برای تمامی انسان‌ها از کودک تا بزرگ با هرنوع طرز تفکری است. اسلام برای تمامی این‌ها نظر دارد. آیه «واللهُ مِن وَرائِهم مُحیطٌ» (بروج/۲۰) اشاره به این موضوع دارد. بشر مراحل متعددی دارد و آنچه انسان نیاز دارد اعتماد به وحی است. انسان باید بداند علاوه بر جهد و کوشش به وحی نیاز دارد.

مددی ابراز داشت: مشکل دنیای اسلام علم است. طبیعت علم این است که زمان و مکان نمی‌شناسد. جامع مشترک ما با دنیا علم است. قرآن می‌فرماید «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجات‏» (مجادله/۱۱)؛ یعنی علم، متعلق به فرد خاصی نیست و هرکسی می‌تواند آن را به دست بیاورد و هیچ بشری توانایی ارزیابی ایمان و علم را ندارد. هدف از تمامی علوم، شناخت و انکشاف خداوند است. کارهای ما در علم بسیار ضعیف است.

منبع: مفتاح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics