به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و انجمن اقتصاد اسلامی ایران، شماره ۸۱ فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی (دوره ۲۱، بهار ۱۴۰۰) در ۲۳۶ صفحه منتشر شد.
به گزارش خبرنگار اجتهاد، این شماره حاوی ۷ مقاله علمی- پژوهشی با عناوین: «اقتصاد نهاد وقف»، «طراحی مکانیسمی برای ایجاد اتحادیه قرض الحسنه مبتنی بر فناوریهای نوین مالی»، «راهکارهای ارتقای نظارت شرعی بازار سرمایه ج.ا.ا»، «بررسی قابلیت پرداخت سود ثابت به سپرده گذاران بانکهای اسلامی از کانال بیمه سپردهها»، «تدوین الگوی افزایش مصرف کالای داخلی بر اساس رویکرد بازاریابی اجتماعی»، «آسیب شناسی صکوک بانکی و ارائه راهکار بازار صکوک رقابتی در تجهیز منابع نظام بانکی ایران» و «بررسی ادراکات دانشگاهیان و شاغلان بازارهای مالی درباره رویههای حاکمیت شرعی». در ادامه به معرفی مقالات خواهیم پرداخت و لینک دانلود متن کامل مقاله در انتهای متن معرفی قرار گرفته است.
اقتصاد نهاد وقف
نویسنده: ناصر جهانیان: با وجود اهمیت نهاد وقف در اقتصاد اسلامی و به رغم سابقه درخشان آن در تمدن قدیم اسلامی، امروزه این نهاد از منظر کارآمدی، سازمانی و مکتبی با چالشهایی مواجه است. مسیولان این نهاد برای حل این چالشها به دنبال «طرح نظام جامع تحول اقتصادی وقف» هستند؛ اما هنوز موضوع «اقتصاد نهاد وقف» و اجزا و ابعادش به شکل علمی و دانشگاهی در دسترس حتی دست اندرکاران این نهاد نیست تا با شیوهای علمی مسیله یابی کنند و به حل مشکلات آن بپردازند. اقتصاد نهاد وقف یکی از زیرمجموعههای اقتصاد بخش سوم است که امروزه در برخی از کشورهای پیشرفته سهمی تا حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است. متاسفانه سهم بخش سوم در اقتصاد ایران اندک است و بررسی «اقتصاد نهاد وقف» میتواند تا حدی توجه مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران را به گسترش و تعمیق این بخش جلب کند. البته تبیین «اقتصاد نهاد وقف» مستلزم تبیین سه حوزه علمی «فقه وقف»، «اقتصاد بخش سوم و زیرمجموعه آن، یعنی اقتصاد دهش» و «مالیه اسلامی» است تا اولا «الگوی مطلوب فقهی مکتبی پیشنهادی برای اصلاح نهاد وقف» به عنوان حوزه تمحض «پیش نیاز» بستر فقهی حقوقی لازم را برای خرده نظام اقتصادی بخش سوم فراهم کند؛ ثانیا بررسی علمی «اقتصاد بخش سوم و زیرمجموعه آن، یعنی اقتصاد دهش» به عنوان حوزه تمحض «هم نیاز» بصیرت اقتصادی ضروری برای ورود به تحقیق را ارایه نماید و در نهایت، علم «مالیه اسلامی» به عنوان حوزه تمحض «پس نیاز» امکان کارآمدسازی اقتصاد وقف را در زمینه ابزارسازی مهیا سازد. دانلود مقاله
طراحی مکانیسمی برای ایجاد اتحادیه قرض الحسنه مبتنی بر فناوریهای نوین مالی
نویسنده: مهدی قائمی اصل و زهرا خلجی پیربلوطی: یکی از مهم ترین کارکردهای بانکداری اسلامی و نظام بانکداری بدون ربا، ایجاد فرصت بهره برداری از سپردههای قرض الحسنه و به کارگیری این سپردهها در ارایه تسهیلات در راستای اهداف معینی است که قانون عملیات بانکی بدون ربا و دستورالعملها و آیین نامههای مرتبط، حدود آن را مشخص نموده است؛ اما فرایند عملیاتی و اجرایی وجوه قرض الحسنه، همواره با چالشهای انگیزشی در تجهیز منابع و انحرافات متعددی در تخصیص منابع و تامین اغراض سپرده گذار و قانون گذار همراه بوده است. در این مقاله، فرایند ایجاد اتحادیهای شفاف برای ارایه تسهیلات قرض الحسنه در سه فاز اول) تشکیل اتحادیه قرض الحسنه، دوم) فرایند ارزیابی و کنترل و سوم) ایجاد ضمانت در اتحادیه قرض الحسنه و نهایی سازی فرایند ارایه تسهیلات در اتحادیه قرض الحسنه طراحی شده است. در این فرایند از فناوریهای نوین مالی شامل زنجیره بلوکی، قراردادهای هوشمند خودکار، ایجاد هویت دیجیتال، فعالیتهای احراز هویت (KYC) (Know Your Customer) و احراز هویت مشتریان طرف معامله با دریافت کننده وجوه (KYCC) (KnowYour Customer’s Customer) در فرایند ثبت رکوردهای معاملاتی، گردش شفاف اطلاعات تحت نظارت رگلاتور، بازبینی جزییات مالی در راستای رویههای قانونی و قوانین ضدپولشویی (AML) (AntiMoneyLaundering) استفاده شده است و سازوکاری موثر، تخلف ناپذیر و هوشمند جهت تخصیص منابع قرض الحسنه معرفی شده است. دانلود مقاله
راهکارهای ارتقای نظارت شرعی بازار سرمایه ج.ا.ا
نویسنده: علیرضا فتاحی و شهاب خدابخشیان: یکی از ارکان ضروری برای اطمینان از انطباق با شریعت فعالیتهای مالی، بانکی و بیمهای در کشورهای مختلف، وجود نظارت شرعی است. طبق تعریف هییت خدمات مالی اسلامی، سیستم حاکمیت (نظارت) شریعت به مجموعه ترتیبات سازمانی و نهادی مربوط میشود که از طریق آنها یک نهاد ارایه دهنده خدمات مالی اسلامی اطمینان حاصل مینماید که در ورای ساختارهای خود، یک نظارت شرعی موثر و مستقل وجود دارد. در این تحقیق با درنظرگرفتن اشکالات و چالشهای نظارت شرعی موجود در بازار سرمایه ج.ا.ا به دنبال مولفههای ارتقای نظارت شرعی هستیم. در این راستا با استفاده از روش گروه کانونی، ضمن بررسی و استفاده از استانداردهای IFSB و AAOIFFI و پژوهشهای مشابه در این حوزه، با ارایه پرسشنامه استانداردشده توسط خبرگان این حوزه در گروه کانونی تشکیل شده، مولفههای ارتقای نظارت شرعی بازار سرمایه ج.ا.ا استخراج گردید. از جمله نتایج پژوهش میتوان به موارد «صلاحیت فقهای کمیته فقهی، استقلال کمیته فقهی، وظایف و اختیارات کمیته فقهی، مدیریت تعارض منافع در کمیته فقهی، ساختار بومی کمیته فقهی و مناسب با ابعاد سازمان، دسترسی به اطلاعات و رازداری نسبت به آن در کمیته فقهی، سازگاری با شریعت، نظارت پیوسته، جامع و سیستمی» اشاره نمود. دانلود مقاله
بررسی قابلیت پرداخت سود ثابت به سپرده گذاران بانکهای اسلامی از کانال بیمه سپردهها
نویسنده: ابوالقاسم توحیدی نیا و حمید نصیری: ویژگی بانکداری اسلامی در تسهیم سود و زیان بین همه ذینفعان اصلی از یک سو و پرداخت بهره قطعی از پیش تعیین شده به سپرده گذاران در بانکداری متعارف، این تمایل و انتظار را در بعضی از سپرده گذاران مسلمان ایجاد کرده که سود ثابت مشخص از قبل تعیین شدهای را دریافت کنند. سوالی که در اینجا مطرح میباشد، آن است که آیا با سازوکار بیمه میتوان این مسیله را به نوعی تحقق بخشید یعنی ریسک سود و زیان موجود در عقود مالی اسلامی را با سازوکار بیمهای از سپرده گذاران و خود بانک اسلامی به شرکت بیمه منتقل کرد تا به این ترتیب سپرده گذاران بتوانند از یک سود قطعی از قبل تعیین شده برخوردار گردند؟ در این مقاله، پس از بررسی مبانی بانکداری اسلامی و مبانی و اصول بیمه پذیری ریسکها و بیمه گری، با روش تحلیلی-توصیفی به این موضوع پرداخته میشود که ریسکهای ذیل ریسک سود و زیان، قابلیت بیمه پذیری نداشته و امکان عرضه محصول بیمهای متناسب با این ریسکها توسط شرکتهای بیمه وجود ندارد و باید حتما توسط سپرده گذاران و بانک پذیرفته شوند. دانلود مقاله
تدوین الگوی افزایش مصرف کالای داخلی بر اساس رویکرد بازاریابی اجتماعی
نویسنده: سیدمجتبی موسوی نقابی و مرتضی انوشه: یکی از مشکلات تولیدکنندگان ایرانی، عدم استقبال مصرف کنندگان از تولیدات آنها و ترجیح کالای خارجی است؛ لذا در پژوهش حاضر از طریق مصاحبه با خبرگان و بررسی اسناد، الگوی افزایش مصرف کالای داخلی تدوین شد. بر اساس یافتههای پژوهش، به دلیل آنکه معضل ترجیح کالای خارجی ریشه در مسایل فرهنگی دارد، اصلاح آن از توان یک تولیدکننده خارج بوده و لازم است دولت با استفاده از رویکرد بازاریابی اجتماعی در راستای افزایش مصرف کالاهای داخلی مداخله نماید.در کارزارهای بازاریابی اجتماعی میبایست همزمان هر دو گروه مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مخاطب قرار گیرند؛ چراکه، همان طورکه وظیفه مصرف کننده ایرانی خرید کالای داخلی است، وظیفه تولیدکننده ایرانی هم تولید کالای مرغوب و با قیمت رقابتی است. جهت افزایش مصرف کالای داخلی باید از ابزارهای آموزشی و ترویجی و ابزارهای مالی به طور همزمان استفاده شود؛ به نحوی که هزینههای مادی و معنوی مصرف کالای خارجی افزایش یافته و مشوقهای مالی برای مصرف کنندگان و کانال توزیع جهت خرید کالای داخلی در نظر گرفته شود. از سویی دیگر، باید با عرضه کالای قاچاق در مبادی توزیع به شدت مبارزه شود. برای ترویج مصرف کالای داخلی میبایست در کنار تبلیغات رسمی از تبلیغات شفاهی در قالب پویشهای مردمی در فضای مجازی استفاده شود. افزایش مصرف کالای داخلی دستاوردهایی همچون استقلال اقتصادی و سیاسی، اشتغال زایی، افزایش ثروت ملی، کاهش تورم و کنترل نقدینگی به دنبال خواهد داشت. دانلود مقاله
آسیب شناسی صکوک بانکی و ارائه راهکار بازار صکوک رقابتی در تجهیز منابع نظام بانکی ایران
نویسنده: حسین حسن زاده، محمد قزلباش، علی رستمی پور و محمدحسین قوام: صکوک به عنوان یکی از ابزارها و ابتکارات تجهیز منابع پولی در شبکه بانکی کشور پس از انقلاب اسلامی به شمار میرود که در طراحی آن اهدافی مدنظر قانون گذار و سیاست گذار بازار پول بوده است؛ ولی آنچه مطلوب نهاد ناظر در رابطه با کارکرد این ابزار بوده، به صورت کامل تحقق نیافته است.در این پژوهش در صدد بررسی چندجانبه چالشهای مطرح شده در خصوص نقش بازار صکوک رقابتی در تجهیز منابع نظام بانکی هستیم. در این مقاله پس از مطالعه پژوهشهای پیشین و مرور منابع گوناگون، با خبرگان حوزه تامین مالی مصاحبههای هدفمند انجام و با استفاده از روش تحلیل مضمون، چالشهای صکوک استخراج شد. این چالشها در شش دسته چالشهای عملیاتی، قانونی، فرهنگی، رقابتی و اقتصادی در سطوح خرد و کلان دسته بندی شدند. به منظور اعتبارسنجی یافتهها، چالشهای استخراج شده در معرض نظر خبرگان قرار گرفتند. یافتههای حاصل نشان داد، لزوم وجود رکن ضامن در فرایند انتشار صکوک، طولانی بودن فرایند انتشار اوراق و زمان دستیابی به منابع، اختلاف دو نهاد ناظر انتشار صکوک بانکی و بالابودن هزینه انتشار اوراق از مهم ترین چالشهای استفاده از این ابزار برای تجهیز منابع شبکه بانکی میباشند. در پایان با تشکیل گروه کانونی راهکارهای اصلاح و تقویت بازار صکوک رقابتی به عنوان ابزاری به منظور تجهیز منابع نظام بانکی ارایه گردید. در بازار صکوک رقابتی مولفههایی مانند اصلاح نقش رکن ضامن، رتبه بندی اعتباری اوراق و افزایش تعداد و تنوع صکوک منتشره وجود دارند که میتوانند کارکرد این ابزار را بهبود بخشند. دانلود مقاله
بررسی ادراکات دانشگاهیان و شاغلان بازارهای مالی درباره رویههای حاکمیت شرعی
نویسنده: سید علی حسینی، فاطمه بابائی و وهاب قلیچ: حاکمیت شرعی، سیستم حاکمیت شرکتی اسلامی است که جهت حصول اطمینان از انطباق فعالیتهای موسسات مالی اسلامی با قوانین شرعی طراحی شده است. نظارت شرعی یکی از مهم ترین اجزای سیستم حاکمیت شرعی است که توسط کمیته فقهی انجام میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی ادراکات دانشگاهیان و شاغلان بازارهای مالی درباره رویههای حاکمیت شرعی در شش بخش چارچوب عمومی حاکمیت شرعی، چارچوب قانونی، نقش کمیته فقهی، سازوکارهای سیستم حاکمیت شرعی، رویههای اجرایی و کارکردهای کمیته فقهی است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است که دادههای آن از طریق ارسال پرسش نامهها جمع آوری و سپس با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه وتحلیل شده است. یافتههای حاصل از ۱۷۱ پرسش نامه دریافت شده در سال ۱۳۹۹ نشان میدهد که اکثریت پاسخگویان رویههای حاکمیت شرعی را در بازارهای مالی کشور بااهمیت قلمداد کرده اند و در این زمینه اختلاف معناداری بین دیدگاههای دانشگاهیان و شاغلان بازارهای مالی وجود ندارد؛ همچنین نتایج حاکی از آن است که پاسخگویان اولویت بندی متفاوتی را برای رویههای حاکمیت شرعی در نظر گرفته اند و از نظر آنها کارکردهای کمیته فقهی، صلاحیت کمیته فقهی و چارچوب عمومی حاکمیت شرعی از اهمیت بیشتری برخوردارند. دانلود مقاله
علاقمندان میتوانند جهت تکمیل اطلاعات و تهیه شمارههای پیشین این فصلنامه به وبگاه فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی یا پایگاه اینترنتی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه نمایند.